سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۷
۰ نفر

بهاره آقایی: الزاما نیاز نیست کار خوب و درآمد زیادی داشته باشید تا آدم مؤثری در اقتصاد خود، خانواده، شهر و کشور باشید.

هر خانه یک کارخانه

کافی است بدانید و بلد باشید چطور با پول و امکاناتی که در اختیارتان قرار می‌گیرد، زندگی خوبی بسازید. اجازه بدهید توجه شما را به یک تحقیق جلب کنیم. پژوهشی که در دانشگاه تربیت معلم انجام شده، می‌گوید در سال 90، هر زن خانه‌دار فقط با انجام امور خانه، در‌هر ماه ۶۴۰ هزار تومان ارزش افزوده اقتصادی تولید می‌کرده؛ نکته اینکه در همین سال، حداقل دستمزد قانون کار، 330هزار تومان در‌ماه بوده است! این تحقیق با بررسی زندگی ۲ هزار زن خانه‌دار تهرانی انجام شده و نشان می‌دهد که اگر یک زن خانه‌دار وظایف معمولش را در خانه انجام ندهد، معادل مبلغ اعلام شده، (در سال 90) هزینه به خانواده تحمیل می‌شود. بیایید به دنیای کار و ثروت‌آفرینی زنانه سری بزنیم. با این سؤال‌ها که آیا می‌دانید کشور تایوان با شعار« هر خانه، کارخانه و هر کارخانه، خانه است»، جهش اقتصادی خود را از کسب و کار خانگی آغاز کرد و ۸۰‌درصد فعالیت‌های اقتصادی این کشور با این مشاغل در ارتباط است؟ آیا می‌دانید در ایالات متحده آمریکا ۴۳ میلیون نفر به شکل پاره‌وقت و ۱۲میلیون نفر به‌طور تمام‌وقت در خانه فعالیت اقتصادی می‌کنند که در مجموع ۲۰ درصد از شاغلان آمریکا را به‌خود اختصاص داده‌اند؟ اجازه بدهید چند پیشنهاد کار خانگی را با هم مرور کنیم. این فهرست، می‌تواند با تجربیاتی که شما برایمان می‌فرستید، کامل شود!

آشپزخانه

شاید شنیده باشید که بهترین آشپزها آقایان هستند اما شما به این شایعه توجه نکنید، همین الان برای راه انداختن یک تجارت فروش غذای خانگی دست به‌کار شوید. برای این کار حتما از آقایان فامیل کمک بگیرید اما تنها برای پشتیبانی، توزیع و فروش؛ وگرنه که از قدیم گفته‌اند: آشپزخانه مقر حکومت زنان است!

خیاط خانه

آدم برای زندگی نیاز به لباس‌هایی دارد که زیبا باشد و موقر و مناسب؛ هنری که در ذهن زیبای شما بیشتر از آقایان وجود دارد. مزیت نسبی و بلکه قطعی شما در اقدام برای راه‌اندازی این کار و توسعه آن، این است که به‌طور پیش‌فرض، نیمی از جامعه(زنان) برای دوخت و دوز، فقط به شما مراجعه می‌کنند.

کودک خانه

واقعا دلتان می‌آید کودک دلبند را بفرستید مهدکودک؟ دلتان می‌آید سر ماه، شهریه نه چندان کم مهد را بدهید برود؟ پس بیایید با یک تیر 2نشان بزنید. بروید و دوره ببینید تا به‌عنوان مربی مهدکودک پذیرفته شوید؛ بعد خودتان بشوید مربی کودک خودتان البته در مهد کودک. شهریه که نمی‌دهید هیچ، درآمد هم خواهید داشت. چه‌کسی از شما به بچه‌ها عاشق‌تر؟

گل خانه

شاعر می‌فرماید: «گل عزیز است، غنیمت شمریدش صحبت»، اما شما بعد از اینکه صحبت‌تان با گل تمام شد، به فکر صنعتی به نام گل‌آرایی باشید. چه با گل‌های طبیعی، چه با انواع گل‌های مصنوعی. بعد هم برای فروش محصولات خود می‌توانید یک وب‌سایت تمام عیار راه بیندازید.

دفترخانه

همه مدیران از داشتن یک حسابدار یا متخصص در هر زمینه دیگری که نیاز به پردازش اطلاعات دارد و درگیر روزمرگی و اشتباهات ناشی از آن نیست، استقبال می‌کنند. کافی است برای این کار شروع به بازاریابی کنید. البته نه با درخواست‌هایی شبیه به کارمندی، شما عملا باید یک شرکت خدمات‌دهی راه بیندازید و خدمات‌تخصصی به فروش برسانید.

حساب خانه

چه‌کسی گفته شما حتما باید مستقیم دست به‌کار و درآمدزایی بزنید؟ اصلا همین که بتوانید حساب و کتاب خانه را خوب رسیدگی کنید و برای صرفه‌جویی، پس انداز و سرمایه‌گذاری‌های خاص خانگی برنامه‌ریزی کنید، چند قدم اقتصاد خانه را
پیش برده‌اید.

از خانه‌داری تا موفقیت در پرورش بز!

یک خانم تهرانی که به همراه همسرش چندسالی است به یکی از روستاهای استان قم مهاجرت کرده و به پرورش بز و دامداری اشتغال دارد، توانسته تعداد بزهای خود را ظرف 2سال از 4به 120راس برساند. این زن 42ساله که کار خود را با خرید 4بز فرانسوی با عنوان سانن آغاز کرده، توانسته درآمدزایی قابل توجهی برای خانواده 4نفره‌اش ایجاد کند. ماندانا عبدی می‌گوید: «اگر خانم‌های خانه‌دار به قابلیت‌های خود پی ببرند و به‌طور مثال با شرکت در کلاس‌های جهادکشاورزی آموزش‌های لازم را ببینند، مطمئناً می‌توانند در تأمین معیشت زندگی خود موفق باشند. در حال حاضر، همسر 48ساله و 2فرزند 16و 11ساله‌ام هم با من کار می‌کنند و قصد دارم کارم را توسعه بدهم.»

از سوختگی تا دوزندگی

طاهره جوان، ۵۲ ساله با درصد سوختگی بسیار بالا، بانوی موفق کارآفرین است. او مدت ۴۰ سال است که یکی از شلوغ‌ترین مزون‌های خیاطی در ایران را اداره می‌کند. وی در سن ۱۲ سالگی در اثر حادثه‌ای سوخت و ۲۴ بار تحت عمل جراحی قرارگرفت. خانم جوان از ۱۶ سالگی خیاطی را آغاز کرده است و یکی از کارهای جالب وی دوخت لباس بدون اندازه‌گیری و با دید چشمی است. او در روز شاید ۴۰۰ لباس برش بزند، درحالی‌که قیچی را در 3 انگشت خود جای می‌دهد و دستش به روی پارچه به‌طور معجزه‌انگیزی حرکت می‌کند. او در هر دقیقه می‌تواند 5الی 6 لباس برش بزند. مزون وی دارای ۲۰کارمند است. این مزون تا به امروز هیچ‌گاه خالی از مشتری نبوده و روزی ۴۰۰ تا ۵۰۰ مشتری دارد. وی تا به حال تقدیرنامه‌های زیادی دریافت کرده و از کارآفرینان بنام کشور محسوب می‌شود.

کد خبر 256865

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز