دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

عبدالله آلبوغبیش: برای مصر و چند کشور آفریقایی همسایه آن، رود نیل تنها زیبایی‌آفرین نیست، نیل سرچشمه حیات است و به میزان زیادی امنیت آبی مصر به این رود عظیم گره خورده است.

نیل

اما در پی اقدام اتیوپی در ایجاد سد در مسیر نیل، چالش‌های فراوانی برای نظام نوپای مصر رقم خورده و زمینه ورود قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را در این حوزه جغرافیایی فراهم آورده است.به گزارش شبکه خبری اسکای‌نیوز، اتیوپی از کشورهای غیرساحلی شاخ آفریقا در سال 2011پروژه ایجاد سدی موسوم به سد نهضت یا سد بزرگ هزاره را با 4میلیارد دلار کلید زده که نگرانی‌های شدیدی را در میان دولتمردان مصر برانگیخته است تا جایی که این دو کشور رو به سوی منازعه بر سر آب حرکت می‌کنند و تاکنون تلاش‌ها و میانجیگری‌ها برای پایان دادن به این منازعه نتیجه‌ای نداشته است.

اتیوپی با 12رودخانه یکی از کشورهای پرآب آفریقاست اما از آن رو که اغلب این رودخانه‌ها در مکان‌هایی ناهموار واقع شده‌اند امکان بهره‌برداری مستقیم از آنها به‌منظور آبیاری زمین‌های زراعی وجود ندارد و آدیس‌آبابا ناچار است با ایجاد سد، از این منابع آبی بهره‌ گیرد. اتیوپی امیدوار است با ایجاد سد یادشده 8هزار مگاوات برق تولید کرده و با این میزان، علاوه بر تأمین نیاز خود، ‌بخشی از آن را به کشورهای سودان، مصر، سودان جنوبی، جیبوتی و کنیا صادر کند.

سد نهضت یکی از 18سد موجود در اتیوپی و یکی از 4سد ایجاد‌شده بر رودخانه نیل است. این سد بزرگ‌ترین سد آبی برق قاره آفریقا و دهمین سد در میان سدهای تولید‌کننده برق دنیاست.اما این روی خوش ماجراست. در روی دیگر آن، مصر ایستاده است که دنیا آن را با نیل می‌شناسد. این کشور در پی اقدام اتیوپی تمام تلاش‌های خود را به‌کار بسته است تا مانع آن شود. با ایجاد این سد که قرار است در سال 2017راه‌اندازی شود، امنیت آبی مصر به میزان بسیار زیادی تهدید خواهد شد و مهم‌ترین بازخورد این موضوع در حوزه کشاورزی است که درصورت فعال شدن سد، مصر سالانه 11تا 19میلیارد مترمکعب آب را از دست خواهد داد و این امر باعث زیان 2میلیون کشاورز مصری خواهد شد. مصری‌ها همچنین می‌گویند این امر به میزان 25تا 40درصد بر تأمین برق تأثیرخواهد گذاشت؛ مصری که این روزها هم با مشکل برق دست‌وپنجه نرم می‌کند. سد نهضت می‌تواند سطح آب دریاچه ناصر و تولید برق سد العالی در اسوان را هم کاهش دهد.

تمام این تحولات باعث شده است تا پای ورود قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای هم به این موضوع باز شود و در این سیاق، عبدالفتاح‌سیسی وزیر دفاع سابق مصر در سفر به روسیه، یکی از محورهای مذاکرات را ‌سد نهضت اعلام کرد. روابط گسترده مسکو و آدیس‌آبابا، مقام‌های قاهره را بر آن داشته است تا از آنان برای این موضوع کمک بخواهند. همچنین وزیر خارجه مصر اخیرا در سفر به چند کشور اروپایی از آنها برای میانجیگری در این ماجرا کمک خواسته‌است.

کد خبر 256821
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز