دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

فتانه انفرادی: در مراسم آغازین هفته سلامت اعلام شد که ۵.۵ میلیون نفر در ایران سیگار و ۵ میلیون نفر قلیان می‌کشند.

قلیان

اول تا هفتم اردیبهشت‌ماه با عنوان هفته سلامت و با شعار یک عمر سلامتی با خودمراقبتی، نامگذاری شده است به همین مناسبت برنامه‌های خاص و ویژه‌ای از روزگذشته در سراسر کشور شروع شد و همچنان ادامه دارد. به‌نظر می‌رسد، امسال به‌دلیل خبرهای خوش برای حوزه سلامت همچون ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت توسط مقام معظم رهبری، توجه دولت در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به حوزه سلامت و همچنین بسته‌های ویژه سلامت برای مردم، دست‌اندرکاران این حوزه، با امید و نشاط بیشتری برنامه‌های هفته سلامت را برگزار می‌کنند. به همین مناسبت، مراسم نمادین آغاز هفته سلامت روزگذشته در دردبیرستان فرزانگان تهران برگزار شد.

در این مراسم، دکتر علی اکبر سیاری، معاون بهداشتی وزیر بهداشت با تأکید بر نقش تغذیه صحیح در پیشگیری از بیماری‌ها، خاطرنشان کرد: 18درصد نوجوانان در ایران با اضافه وزن دست‌به‌گریبان هستند. معضلی که به‌دنبال آن، باید منتظر افزایش فشار خون، افزایش قند خون، سرطان و سکته‌های زودرس مغزی و قلبی بود. او از روند رو به افزایش مصرف موادمخدر صنعتی بین نوجوانان و جوانان هم خبر داد و گفت: ماهواره، آرایشگاه‌های زنانه و باشگاه‌های بدنسازی به مثابه «مثلث مرگی» هستند که موادمخدر صنعتی را به جوانان عرضه می‌کنند. مصرف این مواد، خطر اعتیاد را در پی دارد که با آموزش جوانان می‌توان از آن پیشگیری کرد. به‌گفته سیاری اکنون5.5میلیون نفر مصرف‌کننده سیگار و 5میلیون نفر مصرف‌کننده قلیان در کشور وجود دارد که در وهله اول به‌خاطر تفنن این مواد را مصرف می‌کنند که می‌توان این امر را با تفریحات دیگر جایگزین کرد.

اهداف و برنامه‌های وزارت بهداشت در هفته سلامت

به‌گفته دکتر عباس زارع‌نژاد، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی با هدف ارتقای سلامت جامعه، اصلاح روش‌های زندگی، جلب همکاری مردم در پیشبرد اهداف سلامت، توانمند‌سازی‌ و جلب همکاری‌های بین‌بخشی از اهداف برگزاری هفته سلامت است.

مراسم اعطای نشان ایمنی و سلامت به محصولات منتخب برخی کارخانه‌های تولید‌کننده فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی در انستیتو تغذیه با همکاری سازمان غذا و دارو، مراسم ویژه ترویج سبک زندگی سالم با آموزه‌های طب‌سنتی، تقدیر از اصحاب رسانه، پیاده‌روی خانوادگی با همکاری شهرداری تهران در حاشیه دریاچه شهدای خلیج‌فارس، مراسم جشن هفته سلامت در مرکز همایش‌های رازی و تقدیر از حامیان و خیران سلامت بخشی از برنامه‌های هفته سلامت است.

کد خبر 256819
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز