همشهری آنلاین: دولت بریتانیا در حال بررسی طرحی است که بر اساس آن شرکت‌های دخانیات وادار خواهند شد سیگارهای‌شان را در پاکت‌های بدون نشان تجاری بفروشند.

cigarrette

به گزارش رویترز این تصمیم در واکنش به نگرانی‌های فزاینده‌ای درباره تاثیر دخانیات بر بهداشت عمومی و به عنوانی اقدامی برای جلوگیری از سیگار کشیدن کودکان انجام می‌گیرد.

دولت بریتانیا معتقد است که میزان‌های سیگار کشیدن پس از اعمال محدودیت‌ها بر بسته‌بندی سیگار و ممنوع کردن چاپ نشان تجاری بر روی آنها کاهش خواهد یافت.

این مقررات که هنوز در مراحل تهیه پیش‌‌نویس است ، اما دولت بریتانیا امیدوار است پیش از انتخابات در مه ۲۰۱۵ آن را به صورت قانون در آورد.

دولت استرالیا در سال ۲۰۱۲ قانونی را تصویب کرد که بر مبنای آن شرکت‌های دخانیات مجبور شدند سیگارهای‌شان در پاکت‌های ساده به رنگ سبز زیتونی بدون نشان تجاری به همراه عکس‌های هشداردهنده یک عضو دچار قانقاریا یا گانگرن و یک فرد مبتلا به سرطان بر روی آن به فروش برسانند. اما این قانون در سازمان تجارت جهانی به چالش کشیده شده و اقامه دعوی در باره آن در جریان است.

نیوزیلند و ایسلند نیز بر شدت اقدامات بر ضد سیگار کشیدن افزوده‌اند و پیشنهاد بسته‌بندی بدون نشان تجاری سیگارها را مطرح کرده‌اند، اما دولت‌های آنها هنوز این پیشنهاد را به صورت قانون درنیاورده‌اند. پنج کشور دیگر نیز شکایتی را به سازمان تجارت جهانی تسلیم کرده‌اند تا قانون اعمال شده در استرالیا لغو شود.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت دخانیات هر سال به مرگ ۶ میلیون نفر می‌انجامد و این شمار تا سال ۲۰۳۰ ممکن است به ۸ میلیون نفر برسد. سیگار کشیدن جدا از سرطان و سایر عوارض مزمن تنفسی به بیماری‌های قلبی- عروقی می‌انجامد و به همین دلیل است که دولت بریتانیا می‌خواهد شرکت‌ها را به عرضه بسته‌های سیگار بدون نشان وادارد.

اما این اقدام دولت بریتانیا با مخالفت تمام‌عیار فروشندگان دخانیات مانند شرکت بین‌المللی فیلیپ موریس، شرکت رینولدز آمریکن، شرکت آلتاریا گروپ، شرکت لوریلارد، و شرکت‌های بریتیش آمریکن توباکو و ایمپریلا توباکو گروپ مستقر در این کشور، روبرو شده است. شرکت‌های دخانیات به طور فزاینده‌ای برای ایجاد وفاداری مشتریان به نشان تجاری و جلب توجه آنان به بسته‌بندی سیگار وابسته شده‌اند. پاکت سیگار آخرین راه برای تبلیغ دخانیات در هنگامی است که دولت آگهی کردن سیگار را را در مجله‌ها و روی بیلبوردها و تلویزیون ممنوع کرده است.

شرکت‌های دخانیات همچنین استدلال می‌کنند که بسته‌بندی بدون نشان تجاری نمی‌تواند تضمین‌کنند کاهش میزان‌های سیگار کشیدن باشد. در عوض این کار با توجه به اینکه سیگارها نشان تجاری خاص خود را از دست می‌دهند، باعث محدودیت بازرگانی می‌شود.

پاکت‌های سیگار استانداردشده با احتمال کمتری قیمت‌های بالاتری پیدا خواهند کرد. شرکت‌های دخانیات معتقدند که پاکت‌های بدون نشان قاچاق و تقلب را ترغیب خواهند کرد.

صنعت دخانیات اخیرا با چالش‌های متعددی روبرو بوده است از جمله، مالیات‌های غیرمستقیم بالاتر اعمال شده بوسیله دولت‌ها در سراسر جهان، کاهش ظرفیت تولید و پیکارهای ضددخانیات در سراسر جهان برای مقابله با سیگار کشیدن.

این صنعت در مارس ۲۰۱۴ هنگامی که پارلمان اروپا قواعد سخت‌تری برای تولید، فروش، و بازاریابی فراورده‌های دخانی تصویب کرد، ضربه دیگری را متحمل شد. این قواعد فروش سیگارهای رایحه‌دار و توتون برای سیگار پیچی دستی را در منطقه اتحادیه اروپا ممنوع کرد. البته سایر فراورده‌های توتون مانند سیگار برگ و فراروده‌های بدون دود از این قانون مستثنی هستند. این قانون همچنین شرکت‌های دخانیات را مجبور می‌کند که هر دوی هشدارهای تصویری و متنی را بر روی پاکت سیگار چاپ کنند تا سیگاری‌ها از سیگار کشیدن منصرف کنند. بر اساس این قانون این هشدار باید بیش از ۶۵ درصد سطح پاکت سیگار را در جلو و پشت بپوشاند.

کد خبر 254804
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز