مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۰
۰ نفر

مرضیه موسوی: حالا در پایتخت کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که درباره خط بی‌آرتی چیزی نشنیده باشد.

 این سامانه حمل‌ونقل شهری هر روز میزبان هزاران نفر از شهروندان می‌شود و حالا بخشی از امکانات پایتخت به‌حساب می‌آید. اگر جزو کسانی هستید که هنوز برای حرکت در مسیرهای طولانی تهران، خودروی شخصی‌تان را به خیابان می‌آورند بهتر است در این گزارش مزایای استفاده از اتوبوس‌های تندرو را بخوانید. شاید هر یک از دلایل زیر به تنهایی بتوانند شما را نسبت به استفاده از بی‌آرتی راغب کنند.

دلیل اول
بفرمایید سفر ارزان

فقط حدود 4۰۰ تومان! مسئله اصلی همین کم‌هزینه بودن استفاده از این ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. این نخستین موضوعی محسوب می‌شود که هر شهروندی را راغب به استفاده از ناوگان اتوبوس‌های تندرو می‌کند. شاید بتوان از کنار هزار و یک حسن استفاده از بی‌آرتی گذشت ولی مسلما نمی‌توان صرفه اقتصادی استفاده از این ناوگان را نادیده گرفت. وقتی قرار است مثلا مسیر طولانی خیابان انقلاب و آزادی و دماوند فقط با 4۰۰‌تومان طی شود، دیگر حتی خودرو شخصی هم نمی‌تواند وسوسه‌تان کند.

دلیل دوم
به افتخار محیط‌زیست

یک تهران است و یک محیط‌زیست آلوده که البته متأسفانه روزبه‌روز هم اوضاع و احوال این محیط‌زیست بد‌تر می‌شود. خب، مقصر اصلی کیست؟ مقصر اصلی آلودگی محیط‌زیست پایتخت، خودروهایی هستند که مثل قارچ در خیابان‌ها و کوچه‌ها تکثیر شده‌اند. خب، اینها چه ربطی به‌دلیل استفاده از اتوبوس‌های تندرو دارد؟ بد نیست بدانید که این اتوبوس‌های جدید، آخرین استانداردهای محیط‌زیستی، یورو۴ و یورو۵ را دریافت کرده‌اند و کمترین آلودگی را برای شهر تولید می‌کنند.

دلیل سوم
طلاق خودروهای شخصی

مشکل همیشگی خیابان‌های اصلی تهران که خاطرتان هست؟ ترافیک. وقتی شهروندی که تا دیروز با خودروی شخصی به این خیابان‌ها می‌آمد حالا با بی‌آرتی در این مسیر‌ها حرکت می‌کند چه اتفاقی باید بیفتد؟ اتفاق افتاده و براساس آمار مسئولان هم‌اکنون بیش از ۳۰ درصد از حجم ترافیک گره‌خورده معابر شهری کاهش یافته است. بسیاری از مردم خودروی شخصی‌شان را طلاق داده‌اند و عاشق ناوگان عمومی شده‌اند. ادامه این ماجرا را هم که بهتر می‌دانید؛ خودروی کمتر، آلودگی کمتر، زندگی بهتر و...

دلیل چهارم
زمانبندی دقیق برای منظم‌ها

شما جزو کسانی هستید که برای زندگی روزمره‌تان برنامه‌ریزی دارید و باید همه کار‌ها را سروقت انجام دهید، پس مجبورید برای تردد در این شهر شلوغ یا سراغ مترو بروید که طبق زمانبندی حرکت می‌کنند یا سوار اتوبوس‌های تندرو شوید. مدیران وعده داده‌اند که هر ۳۰‌ثانیه یک اتوبوس بی‌آرتی وارد ایستگاه‌ها شود.

دلیل پنجم
حرکت در مسیر ایزوله

مگر می‌توان از مزایای استفاده از بی‌آرتی صحبت کرد و از مسیر ایزوله شده و بی‌خطر این ناوگان حرفی نزد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این خطوط در جهان، مسیر مستقل اتوبوس‌هاست. راه‌اندازی کامل خطوط تندرو در همین چند سال گذشته، باعث ثبت یک رکورد در زمینه کاهش تصادفات رانندگی شده است.

دلیل ششم
راحتی بیشتر مسافران

غر زدن درباره ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت کافی است؛ حالا مسئولان شهری با راه‌اندازی خطوط اتوبوس‌های تندرو کاری کرده‌اند کارستان. اگر شما هم جزو کسانی هستید که هنوز از امکانات و تجهیزات ضعیف ناوگان حمل‌ونقل عمومی گلایه دارید، وقت آن رسیده است که این گلایه‌ها را کنار بگذارید. امکانات داخل ایستگاه‌ها هم که از هر نظر در راستای رفاه حال مسافران است. درباره امکانات اتوبوس‌های تندرو از کولر گرفته تا صندلی‌ها هم که باید خودتان سوارشان شوید و ببینید.

دلیل هفتم
چراغ سبز برای تندرو‌ها

اگر جزو کسانی هستید که از ایستادن پشت چراغ‌قرمز تقاطع‌ها متنفرید و احساس می‌کنید که در این مواقع وقت‌تان تلف می‌شود، از این به بعد برای جابه‌جایی در معابر شهری یکراست سراغ اتوبوس‌های تندرو بروید. مدیران اتوبوسرانی پایتخت با مسئولان مرکز کنترل ترافیک تهران و پلیس راهور برنامه‌ریزی کرده‌اند تا قرمز و سبز شدن چراغ‌های تقاطع‌های خیابان‌ها هماهنگ با حرکت اتوبوس‌های خطوط تندرو باشد؛ یعنی این اتوبوس‌ها کمترین معطلی را پشت چراغ قرمز خواهند داشت.

همچنان رکورددار در جهان
سال ۲۰۰۵ میلادی نخستین اتوبوس‌های تندرو در پایتخت چین به راه افتادند تا در کنار متروی بزرگ این شهر، کار جابه‌جایی شهروندان را انجام دهند. برخی از خطوط در وسط بزرگراه‌ها حرکت می‌کنند و ایستگاه‌هایشان نیز درست وسط بزرگراه‌ها هستند. بیشتر اتوبوس‌هایی که در خطوط بی‌‌آرتی مورد استفاده قرار می‌گیرند چپ‌در هستند و ایستگاه‌ها در وسط خطوط تعبیه شده‌اند. در حال حاضر ۱۴ خط فعال در سامانه اتوبوس‌های تندروی پایتخت چین فعال و قرار است به‌زودی ۵ خط دیگر نیز به بهره‌برداری برسد.

آشنایی سریع با اتوبوس های سریع السیر
شماره خط ایستگاه ابتدایی ایستگاه انتهایی طول خط تعداد ایستگاه اماکن مهم در مسیر خط
یک چهارراه تهرانپارس میدان آزادی 19 کیلومتر 26 میدان امام حسین(ع)، میدان انقلاب، چهارراه ولیعصر(ع)، تئاترشهر
2 میدان آزادی میدان بسیج 20 کیلومتر 25 میدان فتح، میدان شمشیری، میدان خراسان، چهارراه مولوی، بازار
3 پایانه خاوران پایانه علم وصنعت 14 کیلومتر 16 میدان کلاهدوز، میدان امامت، میدان نبوت، میدان رسالت، دانشگاه علم وصنعت
4 چهارراه پارک وی پایانه بعثت 22 کیلومتر 21 میدان جمهوری، میدان توحید، بزرگراه نواب و چمران، بوستان ولایت
5 پایانه علم وصنعت پایانه بیهقی 8 کیلومتر 10 مصلی، پل سیدخندان، بزرگراه رسالت، میدان آرژانتین
7 میدان راه آهن میدان تجریش 18 کیلومتر 27 میدان ولیعصر(عج)، میدان ونک، پارک ملت، چهارراه ولیعصر(عج)، پارک وی
8 پایانه جنوب پایانه خاوران 6 کیلومتر 7 بزرگراه بعثت، شهرک بروجردی، میدان بسیج، پارک بعثت
9 شهرک لاله حرم حضرت عبدالعظیم (ع) 33 کیلومتر 32 میدان ارتش، بوستان آزادگان، حرم حضرت عبدالعظیم (ع)
10 میدان آزادی دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد 11 کیلومتر 18 بزرگراه جناح و اشرفی اصفهانی، میدان دوم صادقیه و پونک، مرکزخریدتیراژه و بوستان
کد خبر 256752

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز