گروه اقتصادی: مناظره و طرح دیدگاه های متفاوت اقتصادی دو رئیس سابق سازمان برنامه یکشنبه‌شب دهم تیرماه نیز ادامه یافت.

در این مناظره به مانند شب قبل از آن به دلیل نبود محور مشخص برای بحث طرفین به جای پاسخگویی صریح و مشخص به یکدیگر و بحث‌های مطرح شده، تمرکز خود را به طرح دیدگاه‌هایی کرده‌ بودند که از قبل آماده شده بود.

فرهاد رهبر در این برنامه مشکلات به وجود آمده در اقتصاد کشور و همراه نبودن دولت کنونی با برنامه چهارم را ناشی از به نتیجه نرسیدن برنامه‌های دوم و سوم توسعه در سال‌های گذشته دانست و ادامه داد: اقتصاد کلاسیک و نوکلاسیک کارایی لازم را برای توسعه ایران ندارد و نگارندگان نامه با وجود غنی بودن در علوم اقتصادی روز به سبب آنکه در امور اجرایی کشور به صورت مستقیم حضور نداشته‌اند با واقعیات اقتصاد ایران آشنایی کامل ندارند.

ستاری‌فر با بیان اینکه در ادبیات چشم‌انداز بیست ساله کشور و سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، نظام به دنبال "دولت متناسب" است، تصریح کرد: در برنامه چهارم توسعه نیز بحث متناسب‌سازی دولت و نه بزرگ و کوچک بودن آن مطرح شده است. در عین حال در برنامه چهارم توسعه مطرح شده است که دولت متناسب، دولتی است که نسبت به انجام وظایف حاکمیتی خود به نحو احسن اقدام کند و اگر تصدی‌های اجتناب‌ناپذیر دارد آن‌ها را به کارآمد تبدیل کند و از سوی دیگر از مداخله در امور مردم و مداخله مردم در امور خود دوری کند.

به گفته او در ادبیات قانونی به ویژه ابلاغیه مقام معظم رهبری از بحث دولت هدایت‌گر، آینده‌نگر، فرصت‌ساز، مشارکت‌جو، تعامل‌گرا با شهروندان و عوامل اقتصادی و اجتماعی کشور صحبت شده است، بنابراین بر خلاف سخنان فرهاد رهبر هیچ جا در قانون «حکم کوچک کردن دولت» دیده نمی‌شود.

ستاری‌فر با اشاره به ارقام هزینه‌های ارزی و درآمد 120 میلیارد دلاری دولت نهم در دوسال اول فعالیت خود، از فرهاد رهبر درخواست کرد نظرات خود را نسبت به این موضوع ارائه کند.
وی خطاب به فرهاد رهبر گفت: در دو سال دولت احمدی‌نژاد دستاورد‌ها، زیرساخت‌ها، عسلویه، سد‌ها، پتروشیمی‌ آماده شده و 120 میلیارد دلار منابع ارزی در اختیار دولت بوده است. از سوی دیگر مساله جاری نیز در اقتصاد همانند جنگ و بحران سررسید بدهی‌ها وجود ندارد.

ستاری‌فر متذکر شد: با توجه به منابع ارزی 120 میلیارد دلاری و چشم‌انداز بیست ساله کشور و سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی باید بهتر کار می‌شد. از سوی دیگر در سه سال 80، 81 و 82 که رشد اقتصادی 5/6، هفت و 1/7 درصد بوده انتظار بود رشد اقتصادی حداقل به 4/8 درصد می‌رسید.

رییس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به رشد اقتصادی کشور‌های همسایه گفت: رشد اقتصادی هندوستان 8/9 درصد، ترکیه 2/9 درصد و امارات 4/15 درصد است.

وی با بیان اینکه طی دو سال 200 میلیارد دلار مصرف شده است، تاکید کرد: اگر کشور‌های همسایه قصد داشته باشند به میزان 200 میلیارد دلار درآمد ارزی کسب کنند، باید دو هزار میلیارد دلار تولید به بازار جهانی فروخته و 10 درصد آن را عاید شوند اما ایران با دارا بودن 200 میلیارد دلار درآمد باید دو هزار میلیارد دلار در کشور درآمد کسب کند.

فرهاد رهبر در ادامه با اشاره به سخنان ستاری فر و با بیان در شرایط کنونی ایران در نوعی جنگ با قدرتهای بزرگ به سر می برد و در این شرایط کشور باید هزینه آن را بپردازدو بخشی از مشکلات کشور ناشی از این مساله است،‌ گفت:آیا رشد اقتصادی چهار برنامه اقتصادی کشور، یک رشد برنامه‌ای است؟ اگر این رشد برنامه‌ای است، نوسان رشد اقتصادی طی 16 سال اخیر به چه دلیل است، رشد اقتصادی 6/1 درصد و هفت درصد در این 16 سال تجربه شده است بدین ترتیب نوسان این رشد نشان می‌دهد که با برنامه حرکت نمی‌شود، یا حداقل این برنامه‌ها کفایت لازم برای تحقق اهداف ندارند.

به گفته او اگر متوسط رشد اقتصادی طی 16 سال چهار درصد است و در آغاز حرکت دولت‌ها هم رشد 6/1 درصد تجربه شده است، چگونه می‌توان ادعا کرد که در دو سال اول برنامه رشد 5/5 درصد حاصل شود.

رهبر خاطرنشان کرد: 6/29 میلیارد دلار در سال 86، 9/35 میلیارد دلار در سال 85 و پیش‌بینی شده که 9/30 میلیارد دلار در سال 86 خرج شود. این ارقام از کجا آمده‌اند؟ چرا سعی می‌شود با بزرگ‌نمایی و غیر واقعی برخورد کردن، برخورد سیاسی را وارد قضیه کرد.

وی با بیان اینکه الان در حال جنگ هستیم و نه به شکل جنگ دهه 60 بلکه به شکل دیگری خاطرنشان کرد: همه مردم از رشد اقتصادی بهره‌مند نمی‌شوند که این امر یکی از نقاط آسیب‌پذیر اقتصاد است.

ستاری‌فر در ادامه اعداد و ارقام اعلام شده از سوی رهبر در مورد بودجه سال 85 را دارای اشکال دانست و با اشاره به میزان 44 میلیارد دلار درآمد نفتی همراه با متمم در بودجه عنوان کرد که در نهایت عملکرد بودجه سال گذشته 43 میلیارد دلار بوده است.

بار دیگر رهبر با ارائه سوالی مبنی بر اینکه آیا اهداف برنامه چهارم توسعه با جداول آن سازگاری دارند؟ گفت: اگر در دولت احکامی‌ تصویب و بر مبنای آن جداولی تنظیم شده است چرا با تغییر این احکام جداول تغییر نکرده‌اند؟ بنابراین جداول مبنای محاسبات کارشناسی ندارند.

ستاری‌فر در پاسخ خطاب به فرهاد رهبر گفت: مهمترین کار دولت برنامه ریزی برای اقدام است. اگر دولت نهم برنامه چهارم را قبول ندارد جرا اقدام به تغییر آن نکرده و نمی‌کند.

در پایان این مناظره که نتیجه مشخصی از آن حاصل نشد، ستاری‌فر درخواست کرد براساس محورهای نامه 57 اقتصاددان مناظرات بعدی برنامه‌ریزی شود.

کد خبر 25640

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز