همشهری آنلاین: اجرایی شدن سیاست‌های افزایش جمعیت و افزایش نرخ باروری کل در سی‌ویکمین جلسه شورای آینده‌نگاری و نظریه‌پردازی سلامت با رویکرد جمعیت، سیاست‌ها، راهبردها و چالش‌های پیش رو مورد تأکید قرار گرفت.

به گزارش پایگاه رسمی فرهنگستان علوم پزشکی، دکتر علیرضا مرندی در سی‌ویکمین جلسه  شورای آینده‌نگاری و نظریه‌پردازی سلامت فرهنگستان علوم پزشکی، با تاکید بر اجرایی شدن سیاست‌های افزایش جمعیت گفت: در این راه باید چالش‌ها و راهکارهای جمعیتی مورد بررسی قرار گیرد و مسئولان تمامی ارگان‌ها با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری وارد عرصه عمل شده‌اند.

دکتر امامی رضوی، عضو شورای آینده‌نگاری و نظریه‌پردازی سلامت نیز گفت: ما در جلسات شورا مسائل مهم حوزه سلامت را بررسی می‌کنیم و در حال حاضر نیز بحث افزایش جمعیت که از مهمترین مسائل روز جامعه امروز و تاکید مقام معظم رهبری است را در دستور کار شورا قرار داده‌ایم.

دکتر شهرام یزدانی، رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در ادامه به مقایسه کشورهای مختلف و سیاست‌گذاری‌های آنان در حوزه افزایش جمعیت اشاره کرد و گفت: در بحث جمعیت، ظرفیت‌های گوناگونی مدنظر قرار خواهد گرفت و ظرفیت کره زمین از مباحثی است که باید به آن توجه شود.

وی افزود: برخورد با منابع طبیعی در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است و برای اجرایی کردن افزایش جمعیت باید فرهنگ برخورد و استفاده از منابع طبیعی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دو کشور چین و هند اشاره کرد و گفت: این دو کشور زمانی قدرت اول جهان بودند ولی بعد از استعمار با وجود افت اقتصادی شدید، افزایش جمعیت‌شان روند کاهشی نداشته است.

بر طبق این گزارش، دکتر امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه باید نرخ باروری کل را افزایش دهیم، گفت: باید از تجربیات کشورهای دنیا در این حوزه استفاده کنیم و موضوع تولد، مرگ و میر و مهاجرت را نیز مدنظر قرار دهیم.

دکتر عبدالرحمان رستمیان، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: در حال حاضر ده برابر شاخص رشد در کشور داریم و با تغییر سیاست‌ها می‌توانیم به نتایج مطلوب برسیم.

دکتر علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور نیز گفت: امیدواریم بتوانیم همسو و هم‌جهت با هدف‌گذاری مشترک، راهکاری در خصوص افزایش جمعیت ارائه دهیم و ثبت احوال کشور نه تنها وظیفه قانونی بلکه وظیفه دستگاهی دارد که در این مهم ارائه طریق کند.

بر طبق این گزارش، سی‌ویکمین جلسه شورای آینده‌نگاری و نظریه‌پردازی سلامت با رویکرد (جمعیت، سیاست‌ها، راهبردها و چالش‌های پیش رو) با حضور دکتر سید علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و دکتر سید حسن امامی رضوی، دکتر مسعود پزشکیان، دکتر سید جمال‌الدین سجادی، دکتر لنکرانی، دکتر محمدحسین نیک‌نام و همچنین دکتر عبدالرحمان رستمیان نماینده مجلس شورای اسلامی، دکتر شهرام یزدانی رئیس مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی وزارت بهداشت، دکتر علی‌اکبر محزون مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور و جمعی از نمایندگان مجلس، جمعیت‌شناسان، اساتید دانشگاه‌ها و اعضای پیوسته و وابسته فرهنگستان، بیست‌ونهم فروردین ماه در محل مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی برگزار شد.

کد خبر 256314
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز