همشهری آنلاین: جایگاه فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران به عنوان اتاق فکر سلامت کشور و وظیفه این فرهنگستان برای رصد سلامت کشور در کلیه ابعاد، در نخستین کارگاه آشنایی با مفاهیم آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری سلامت مورد تأکید قرار گرفت.

به گزارش پایگاه رسمی فرهنگستان علوم پزشکی، دکتر علیرضا مرندی در نخستین کارگاه آشنایی با مفاهیم آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری سلامت در محل فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، با تأکید بر ضرورت تبئین چگونگی اجرایی شدن اهداف آینده‌نگاری در سلامت، گفت: باید به این اصل توجه کنیم که آینده از فردا شروع خواهد شد و قدم‌هایی که در حوزه سلامت برمی‌داریم باید در جهت ارتقای سلامت در آینده‌ای نزدیک باشد.

دکتر فریدون عزیزی، معاون علمی فرهنگستان علوم پزشکی نیز علم را محور توسعه حقیقی کشور دانست و گفت: در نقشه جامع علمی کشور در حوزه سلامت، ارتقای هنجارها و فرهنگ عمومی پررنگ‌تر است و در آینده‌نگاری، رصد کلان سلامت باید به عنوان مبانی کشور در نظر گرفته شود.

وی یکی از چالش‌های مهم در سلامت را پاسخگویی اجتماعی سلامت در همه ابعاد برشمرد و افزود: سلامت مطلوب، دستیابی به جایگاه اول در همه ابعاد است و وظیفه ما این است که در جهت تحقق اهداف نقشه جامع علمی کشور تلاش کنیم.

بر طبق این گزارش، دکتر مصطفی قانعی عضو پیوسته و رئیس گروه آینده‌نگاری، نظریه‌پردازی و رصد کلان سلامت در فرهنگستان علوم پزشکی نیز اظهار داشت: طبق اساسنامه فرهنگستان، تمامی گروه‌های علمی باید با مفاهیم آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری در سلامت آشنا شوند و این جز وظایف فرهنگستان به عنوان اتاق فکر سلامت کشور است.

دکتر علی‌اکبر حق‌دوست، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی نیز در خصوص شناخت مولفه‌های کلیدی در آینده‌نگاری حوزه سلامت مبتنی بر نظریه‌پردازی جهت رصد سلامت در کشور گفت: رصد سلامت کشور در کلیه ابعاد از وظایف فرهنگستان علوم پزشکی است و ما اگر بخواهیم سلامت را ارتقاء دهیم باید تمامی ابعاد را در نظر بگیریم.

کد خبر 252708
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز