همشهری‌ آنلاین: حاصل 40 سال تلاش دکتر جلال خالقی مطلق در تصحیح انتقادی شاهنامه فردوسی، عصر نوزدهم تیرماه در مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی رونمایی خواهد شد.

علی دهباشی، دبیر جشن رونمایی شاهنامه فردوسی به تصحیح خالقی مطلق ضمن اعلام این خبر به همشهری آنلاین گفت‌: این کتاب بر اساس تصحیح انتقادی از نسخه فلورانس صورت گرفته است و دکتر خالقی مطلق 40 سال از عمر علمی خود را صرف این کار کرده اند تا اثری پیراسته از شاهنامه فردوسی انتشار دهند که اعتبار ووزن آن از شاهنامه های مسکو و نیز ژول مول فرانسوی بیشتر است.

علی دهباشی

به گفته دهباشی این اثراین مزیت را دارد که مصحح آن یک ایرانی است و نشان می دهد که ایرانیان درکار تصحیح انتقادی وعلمی آثار تا چه اندازه جلو رفته اند که تصحیحات  آنها نه تنها همطراز با تصحیح معتبرترین مصححان و مستشرقان است، بلکه گامهایی نیز از آنها فراتر رفته است که کار استاد دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی در تصحیح  آثار شیخ عطار نیشابوری و نیز تصحیح استاد خالقی مطلق از شاهنامه از جمله درخشانترین کارهایی است که در چند سال اخیر صورت گرفته است.

دهباشی درباره  سخنرانان مراسم گفت:سخنران افتتاحیه این مراسم آقای  موسوی بجنوردی  است که درباره اهمیت این کار سخن می گویندو سپس دکتر  ایرج افشار درباره اهمیت نسخه هایی که تا کنون از شاهنامه تصحیح شده است سخن می گوید.

سپس دکتر صادق سجادی درباره چگونگی انتشار این کتاب درمرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی صحبت می‌کنند و دکتر علی اشرف صادقی نیز از ساختار شاهنامه سخن می‌گویند.

به گفته دهباشی در این مراسم دکتر جلال خالقی مطلق نیز کارنامه 40 سال کار خود را برای این کار برای حاضران بیان خواهد کرد.

در نهایت این که نخستین دوره 8جلدی  صحافی شده این کتاب ارزشمند در پایان مراسم رونمایی خواهد شد.

گزارش همشهری آنلاین حاکی‌است که پیش از این مجلداتی از این کتاب از سوی انتشارات مزدا در آمریکا انتشار یافته بود ،اما این نخستین بار است که تمامی مجلدات و نیز شرح سه جلدی که دکتر خالقی مطلق بر دشواری‌های شاهنامه و شرح واژگان داده‌اند همزمان انتشار می‌یابد.

سه جلداین کتاب 8 جلدی شرح و توضیحات درباره دشواری‌های شاهنامه است که به گفته دهباشی، دکتر محمود امید سالار و دکتر ابوالفضل خطیبی در این بخش همکاری داشتند.

هر جلد شاهنامه یاد شده حداقل 400 صفحه است و در قطع رحلی و با چاپ نفیس و البته ساده و بدون تذهیب منتشر شده‌است و پیش‌بینی می‌شود نسخه دیگری از این متن بدون توضیحات و پانوشت‌ها که تنها متن شاهنامه را در خود جای داده باشد در آینده نزدیک به بازار کتاب عرضه شود.

جلال خالقی مطلق متولد سال 1316 و تحصیل کرده رشته‌های شرق‌شناسی، ژرمانیستیک، مردم‌شناسی و تاریخ است. وی رساله دکتری‌اش را با موضوع " زن در شاهنامه " نوشته و سال‌های طولانی‌است که درباره این میراث مکتوب ادب فارسی تحقیق می‌کند.

در پایان همین دوران است که وی به این درک و دریافت می‌رسد که شاهنامه نیازمند تصحیح انتقادی است و باید آن را از پیرایه هایی که بر‌آن در طول تاریخ از سوی برخی کاتبان بسته شده‌است، پاک کرد.

 خالقی پیش از آغاز به تصحیح شاهنامه 10 سالی از وفت خود را صرف گردآوری و بررسی  نسخه‌های موجود از شاهنامه را در سراسر جهان کرد.

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی در توسوی ابتدا 50 نسخه را بررسی کرد و از این میان 16 نسخه را انتخاب و سپس به تصحیح انتقادی و مقابله این نسخه ها با یکدیگر پرداخت و درباره اختلافات آنها به تحقیق و مطالعه پرداخت که حاصل آن کتابی است که برای نخستین بار تمامی مجلدات آن انتشار می‌یابد.

گزارش همشهری آنلاین حاکی‌است که در چند سال اخیر شاهنامه‌پژوهان مختلفی به انتشار نسخه‌هایی از شاهنامه اقدام کرده‌اند که شاهنامه مصطفی جیحونی، شاهنامه مرحوم دکتر پرویز اتابکی، شاهنامه دکتر کاظم برگ‌نیسی از جمله آنها است که جلد نخست شاهنامه برگ‌نیسی با توضیحات و شرح تمامی ابیات سال گذشته از سوی انتشارات فکر روز به بازار کتاب عرضه شد.

کد خبر 25630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز