همشهری آنلاین: رئیس جمهور احیای بازارچه‌های مرزی را یکی از برنامه‌های دولت برای این استان نام برد و گفت: دولت برای احیای کشاورزی و آبیاری زیر شبکه ای لوله‌ای در این منطقه ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن روحانی در ادامه سفر استانی خود به سیستان و بلوچستان صبح امروز وارد زابل شد و در ورزشگاه شهید طباطبایی زابل با مردم این شهر سخن گفت.

روحانی اظهار داشت: برای آن که استان سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه قرار گیرد و معضلات، مشکلات، بیکاری ها و عدم اشتغال ها حل شود اولین قدم آن است که همه مردم این استان وحدت، انسجام، یکپارچگی، برادری و اخوت اسلامی خود را بیش از پیش مستحکم کنند.

وی با بیان این که تمام مردم این استان اعم از سیستانی و بلوچی و شیعه و سنی با هم برادرند گفت: مردم این استان زیر پرچم واحد اسلام و ایران با اخوت و برادری، مهربانی و یکپارچگی باید زندگی کنند و این دستور خداوند، قرآن، پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت است که ما باید نگاه برادرانه و مهربانانه به هم داشته باشیم و این نیز رمز موفقیت، پیروزی و امنیت این استان است.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: امنیت استان دومین پایه در کنار انسجام و وحدت برای رسیدن به توسعه و پیشرفت است.

وی افزود: امنیت باید به دست شما مردم، طوایف، قبایل، مرزداران و همه آنهایی که عشق وطن در دل آنان زنده است ایجاد شود که این امنیت نیز توسعه پایدار را ایجاد خواهد کرد.

روحانی با بیان این که نیروهای مسلح اعم از سپاه، نیروی انتظامی و بسیج هر یک به وظیفه خود عمل می کند گفت: بار سنگین تامین امنیت استان ابتدا بر دوش طوایف و قبایل و مردم این خطه است.

وی با بیان این که هیچکس برای منافع حزبی و گروهی نباید از نام سیستانی و بلوچی به نفع خود استفاده کند گفت: احزاب و تشکل‌ها فعالیت و رقابت شان آزاد است اما نباید کسی از برادری، اخوت، وحدت و انسجام مردم سوء استفاده کند. این مردم قرن‌ها با اخوت و مهربانی در کنار هم زندگی کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: ما در حوزه های علمیه، دانشگاه‌ها، شخصیت‌های بزرگ و عالمان اندیشمند از این استان داریم تا جایی که یکی از مراجع تقلید بزرگ شیعه از این منطقه است. این استعداد، این برادری و این امنیت زمینه ای برای توسعه این منطقه در کل استان خواهد بود.

وی با اشاره به تصمیمات و مصوبه های دولت برای استان سیستان و بلوچستان گفت: اولین قدمی که دولت مصمم است آن را اجرا کند مساله کشاورزی در منطقه سیستان است.

رئیس جمهور افزود: برای اینکه کشاورزی منطقه توسعه یابد مشکل اصلی کمبود آب است و ما چند راه حل بیشتر نداریم؛ اولین راه حل دیپلماسی آب است یعنی حق آبه مردم را طبق قرارداد میان ایران و کشورهای همسایه تامین کنیم.

وی با اشاره به سفر خود به افغانستان گفت: تا 7 فروردین در سفری که به کابل داشتن در یک جلسه دو جانبه با رئیس جمهور و وزرای افغانستان در مورد آب رودخانه هیرمند، دریاچه هامون و هریرود صحبت کردیم و تمام مقامات افغانی قول دادند که قراردادی میان ایران و افغانستان نسبت به استفاده از رودخانه هیرمند طبق مقررات بین المللی عمل کنند.

وی با بیان اینکه آب به دلیل شرایط آب و هوای سیستان به سرعت تبخیر می شود گفت: باید برای رساندن آب به مزارع از خط لوله استفاده کنیم و برای این کار 46 هزار هکتار زمین کشاورزی را به صورت زیرشبکه آبیاری لوله ای برای استفاده بهره ورانه از آب قرار دهیم و این طرح ظرف سه سال آینده اجرایی می شود.

روحانی تصریح کرد: برای اجرای این پروژه 1500 میلیارد تومان اعتبار لازم است و ما هر سال 500 میلیارد تومان برای آن هزینه می‌کنیم و با اجرای این طرح یک تحول بزرگ در کشاورزی منطقه به وجود خواهد آمد.

وی با اشاره به طرح دیگر دولت برای آبیاری استان سیستان و بلوچستان گفت: بنا داریم حدود 100 هزار هکتار را زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار دهیم.

رئیس جمهور همچنین در ادامه با اشاره به مساله گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان گفت: به زودی و تا پایان سال 94 گاز از ایرانشهر به زاهدان و خاش می آید و ما مساله زابل را نیز به این طرح اضافه کردیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم همزمان با اجرای لوله گاز از ایرانشهر به زاهدان، از زاهدان به زابل را هم آغاز کنیم و برای این طرح 600 میلیارد تومان اعتبار لازم است که ظرف 2.5 سال تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: همزمان با اجرای طرح لوله گاز یک نیروگاه گازی در زابل نیز اجرا می شود.

روحانی با اشاره به یکی دیگر از برنامه های دولت برای شهر زابل گفت: برای این منطقه دو نیروگاه بادی به قدرت 100 مگاوات عملیاتی خواهد شد و امیدواریم این طرح در دولت یازدهم به بهر ه برداری برسد و ما از ظرفیت بخش خصوصی برای اجرا این طرح استفاده می کنیم.

وی با بیان اینکه ما طرح هایی برای کل استان از جمله سیستان داریم گفت: بازارچه های مرزی احیا خواهد شد.

رئیس جمهور تاکید کرد: در این سفر وزیر کشور همراه دولت است و دیروز به منطقه میرجاوه رفته است و مشاهده کرده که همه بازارچه های مرزی تعطیل و نیمه تعطیل بوده و قرار شد این بازارچه ها احیا شود تا تجارت در این منطقه رونق بگیرد.

وی همچنین با اشاره به برنامه ای دولت برای محیط زیست و تثبیت شن های روان در این منطقه گفت: امسال حدود هزار هکتار را تحت پوشش تثبیت شن قرار می دهیم اما دولت این طرح را گسترش خواهد داد و انشاء الله این طرح ها به توسعه این استان کنمک خواهد کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه این استان باید به استان تجاری و ترانزیتی برای منطقه و کل کشور تبدیل شود گفت: طرح توسعه بندر چابهار و همچنین راه آهن چابهار به سمت زاهدان و اتصال آن به شبکه ریلی کشور و سپس به افغانستان، تاجیکستان و چین از برنامه‌های دولت است که اجرای این طرح را از چابهار آغاز کردیم و از چین هم این طرح آغاز شده است.

وی همچنین با اشاره به جلسه شب گذشته خود با کارآفرینان، سرمایه گذاران گفت: صندوق توسعه برای هر کسی که بخواهد در این استان سرمایه گذاری کند با تخفیف 4 درصد بودجه لازم در اختیار کارآفرینان قرار خواهد داد و برای تشویق کارآفرینان زمان بازپرداخت وام دو سال برای این استان اضافه می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه این استان از لحاظ صنعتی، معادن بسیار غنی دارد گفت: بودجه لازم برای اکتشاف معادن در نظر خواهیم گرفت و 8 گروه اکتشافی تشکیل شده است و تا پایان سال نیز امیدواریم این گروه اکتشاف بتواند خبرهای خوبی به مردم بدهد.

وی تصریح کرد: دولت به عنوان خدمتگزار مردم اولین سفر استانی خود در سال 93 را برای این استان قرار داده و مطمئن است با وحدت و یکپارچگی، اخوت و برادری استعدادهای درخشان در این استان شکوفا و شاهد تحرک خوبی در این منطقه باشیم.

روحانی با بیان اینکه این دولت همچنین طرح‌های برای سایر شهرستان‌های استان دارد گفت: امشب در جلسه شورای اداری این طرح‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین مردم زابل برای تبدیل شدن منطقه ای از زابل به منطقه آزاد تجاری درخواست داشتند که رئیس جمهور خطاب به آنان گفت: این خواسته شما را در دستور هیات وزیران در تهران قرار می دهیم.

وی در پایان، استانی توام با آبادانی و نشاط بیشتر همراه با امید را برای این مردم آرزو کرد.

بنا بر این گزارش رئیس جمهور در دومین روز از سفر استانی خود به سیستان و بلوچستان عصر امروز به چابهار می‌رود.

کد خبر 256202
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز