دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک خرچنگ خیره‌کننده به نام "هارلی کوین" با پوست‌اندازی و آشکارسازی پوست آبی روی یک طرف بدنش، توجه همگان را به خود جلب کرده است.

به گزارش ایسنا، این موجود رنگدانه‌دار عجیب نزدیک بریدلینگتون در شرق یورکشایر و در سال 2010 صید شد و از آن زمان به بعد، انتقال رنگ آن در مرکز "حیات دریایی اسکاربوروگ" انگلستان تحت نظارت بوده است.

احتمال این که خرچنگی دارای دو رنگ جداگانه در هر یک از طرف‌های بدنش باشد، حدود یک در 50 میلیون است و هارلی کوین حتی گونه‌ای نادرتر است زیرا چنگال‌هایش مطابق رنگ هر یک از طرف‌های بدنش دارای رنگ‌های متضادی است و حیوان طوری به نظر می‌رسد که گویی به چهار بخش تقسیم شده است.

نام وی برآمده از خدمتکاران کمدی به نام هارلکوین‌ها است که دارای لباس‌های رنگی بودند.

این حیوان دریایی زمانی که در سال 2010 با بدن زردرنگ، قرمزرنگ و سیاه‌رنگش صید شد، تعجب کارشناسان را برانگیخت اما ظاهر عجیبش با هر پوست‌اندازی تشدید شده است. تصور می‌شود هارلی پنج یا شش ساله باشد و سپر منحصر‌ به ‌فردش را برای دومین بار از زمان ورودش به مرکز حیوان دریایی تغییر داده و لباس جدید به تن آن بسیار برازنده است.

در حالی که این موجود دارای رنگ قرمز- سیاه در یک طرف بدنش و رنگ شنی در طرف دیگر بدنش بوده هم‌ اکنون از یک رنگ آبی الکتریکی در یک طرف بدن خود استفاده می‌کند. چنین فرآیندی درباره خرچنگ‌ها معمول است اما این تنوع رنگ در طرف‌های بدن و چنگال‌ها نادر است.

خط پشت این حیوان مستقیم است و گویی فردی با استفاده از یک خط‌کش آن را خط‌کشی کرده است.

به گفته مسئولان مرکز حیات دریایی، رنگ‌بندی دو طرفه این خرچنگ نتیجه یک جهش ژنتیکی است و هر دو طرف‌ بدن آن به طور مستقل رشد کرده و یک طرف فاقد این رنگ آبی است.

اد بیکر از "دفتر برنامه‌های دریایی" دانشگاه رود آیلند بر این باور است گزینش رنگدانه از همان آغاز تقسیم سلولی در جنین رخ می‌دهد. ژن‌ها از یک رنگدانه به یک سلول می‌روند، در حالی که دیگران به سلول دیگری می‌روند و تمامی تقسیم‌های سلولی متعاقب اطلاعات همسان را حمل می‌کنند. با این حال، تحقیقات دانشگاه کانکتیکات نشان می‌دهد نقص ژنتیکی که رنگ خرچنگ را آبی می‌کند، در نتیجه حضور پروتئین بیش از اندازه است. کارشناسان معتقدند پروتئین با یک مولکول قرمز carotenoid برای خلق این رنگ خارق‌العاده ترکیب می‌شود.

کد خبر 255823
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز