مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

گروه شهری: تهرانی‌ها در روزهای پایانی سال به‌طور متوسط روزانه یک کیلوگرم زباله تولیدکرده‌اند که این رقم دوبرابر سرانه تولید زباله در شهرهای توسعه‌یافته جهان است.

زباله

در شهرهای توسعه‌یافته جهان هرشهروند به‌طور متوسط روزانه 350 تا 500گرم زباله تولید می‌کند این در حالی است که در تهران در روزهای عادی سال میزان تولید زباله 900گرم است که این رقم در روزهای اسفندماه سال گذشته به یک کیلوگرم رسید. معاون خدمات شهری شهردار تهران میزان تولید زباله در شهر تهران را روزانه بین 7هزار تا 7500تن اعلام کرده بود و از احتمال افزایش پسماند شهروندان تهرانی در روزهای پایانی سال سخن گفته بود.

بنابر اطلاعات به‌دست آمده از سازمان مدیریت پسماند و بازیافت مواد شهر تهران آمار تولید زباله در‌ماه پایانی سال رشد داشته است.در سال 87متوسط تولید زباله در شهر تهران در حدود 6هزار و 863تن بود. این رقم در سال 89افزایش یافت و به 7هزار و 280تن در روز رسید.در سال 90و 91نیز متوسط تولید زباله در هر روز در حدود 7هزار و 445تن اعلام شد.

بنابر اعلام سازمان مدیریت پسماند و بازیافت مواد شهرداری تهران در 9ماه نخست سال 92متوسط تولید زباله تهرانی‌ها به 6هزار و 873تن در روز رسید.اما همانگونه که مجتبی عبداللهی معاون خدمات شهری شهردار تهران پیش‌بینی کرده بود این آمار در روزهای پایانی سال افزایش قابل توجه داشته و متوسط تولید زباله در اسفند‌ماه به 8هزار و 136تن رسید.

به گفته وی متوسط تولید زباله روزانه در شهرهای بزرگ جهان در حدود 500گرم است که شهروندان تهرانی تقریبا دوبرابر میانگین شهرهای بزرگ جهان زباله تولید می‌کنند. در واقع هر شهروند تهرانی در هر سال تقریبا 5برابر وزن خود زباله تولید می‌کند این در حالی است که این رقم در شهرهای توسعه‌یافته جهان کاهش قابل توجهی دارد.

به گفته وی وضعیت تولید پسماند در شهر تهران و همچنین هزینه خدمات رسانی و جمع‌آوری پسماند تولیدی بسیار بالاست و باید به‌تدریج با کاهش تولید زباله و همچنین همکاری بیشتر شهروندان این موضوع را مدیریت کنیم.عبداللهی از اقدامات قابل توجه فرهنگی برای ساماندهی این موضوع در سال جدید خبر داد و گفت که امیدواریم در سال جدید با همکاری و مشارکت بیشتر شهروندان هم زباله کمتری تولید کنیم و هم هزینه‌های ناشی از جمع‌آوری زباله را کاهش دهیم.

شهرداری تهران روزانه یک میلیارد و 250میلیون تومان برای جمع‌آوری و دفن زباله و پسماند هزینه می‌کند که این رقم در روزهای پایانی سال نیز افزایش می‌یابد.به گفته معاون خدمات شهری در برخی مناطق شهرداری تهران نیروهای پیمانکاری مجبور می‌شوند تا در برخی روزها تا 3بار به جمع‌آوری زباله بپردازند که این امر باعث افزایش هزینه‌های جمع‌آوری پسماند شهری می‌شود.

به گفته وی در بسیاری از شهرهای کشورهای توسعه یافته در طول هفته 2یا 3بار زباله جمع‌آوری می‌شود و این اتفاق در شهر تهران متأسفانه یکی از مشکلات عمده در حوزه مدیریت پسماند است.پیش از این نیز رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از بودجه‌ سال گذشته شهرداری تهران که برای جمع‌آوری و دفن زباله‌های شهری اختصاص یافته بود گفته وافزوده بود که سال گذشته 410میلیارد تومان بودجه برای جمع‌آوری و دفن زباله و پسماندهای شهری تعیین شد که این رقم در متمم بودجه به 465میلیارد تومان افزایش یافت. بر این اساس هر شهروند تهرانی در سال گذشته 55هزار تومان برای جمع‌آوری زباله پرداخت کرده که با کاهش تولید زباله این هزینه نیز کاهش یافته و برای تأمین خدمات شهری دیگر صرف خواهد شد.

کد خبر 255780
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز