یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: در پیشرفت مهمی برای تولید آزمایشگاهی عضو یدکی برای بدن، پزشکان گرافت عضروفی انسانی را از سلول‌های عضروف تیغه بینی خود بیمار تولید کردند.

ساخت غضروف پیوندی از تیغه بینی

به گزارش مهر، در این پیشرفت سوراخ بینی پنج بیمار که بینی‌شان به دلیل ابتلا به سرطان پوست آسیب دیده بود به طور موفقیت آمیزی بازسازی شد.

پزشکان دانشگاه بازل سوئیس می‌گویند: یک سال پس از بازسازی، تمامی این گیرندگان از توانایی خود برای تنفس راحت و همچنین ظاهر زیبایی بینی شان ابراز رضایت کرده و هیچ عوارض جانبی را گزارش نکرده‌اند.

بینی رایج ترین عضو برای ابتلا به سرطان پوست غیر ملانوماست چرا که بیش از سایر بخش‌های بدن در معرض نور آفتاب قرار دارد و بیشترین سرطان نیز برای پوست سوراخ بینی روی می‌دهد.

در حال حاضر وقتی که سرطان پوست برداشته می شود جراحان اغلب مجبور می‌شوند بخش‌هایی از غضروف مثلا از تیغه بینی، گوش یا دنده را بردارند تا از آن گرافتی برای بازسازی آن بخش از بینی بسازند که بر اثر سرطان از بین رفته است.

با این حال، این جراحی دردناک و تهاجمی شامل جراحی‌های اضافی و بروز عوارض جانبی برای عضوی که غضروف از آن برداشته شده است نیز می‌شود.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه بازل یک راهکار جایگزین با استفاده از بافت غضروف مهندسی و رشد داده شده از سلول‌های خود بیمار را بررسی کرده‌اند.

آنها سلول‌های عضروف را از تیغه هر بیمار گرفته و این سلول‌ها را با قرار دادن آنها در معرض عوامل رشد برای دو هفته تکثیر کردند.

سپس این سلول‌ها را به غشای کلاژنی تزریق کرده و به مدت دو هفته دیگر رشد دادند. در نهایت غضروفی که 40 برابر بزرگ‌تر از نمونه برداری اولیه بود تولید شد.

وقتی گرافت مهندسی شده آماده شد، آن را به گونه‌ای شکل دادند که بتواند نقص بینی را پوشش داده و سپس آن را به بینی پیوند زدند.

این شیوه جدید در پنج بیمار 76 تا 88 ساله که به نقص شدید بینی پس از جراحی سرطان پوست دچار شده بودند به کار گرفته شد.

کد خبر 255683
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز