یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۶ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

دو رییس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور که یکی در دولت هشتم و دیگری در دولت نهم در این سازمان به‌کار اشتغال داشته است به بهانه انتشار نامه نقادانه 57 استاد اقتصاد دانشگاه‌های کشور در انتقاد از شرایط اقتصادی کشور شب گذشته در سیمای جمهوری اسلامی به مناظره نشستند.

مناظره‌ای که ناتمام ماند و قرار شد در  شب‌های بعد ادامه یابد. هرچند هر  دو اقتصاددان در دولت‌هایی که خدمت می‌کردند به دلایلی که هیچ‌وقت اعلام نشد در نیمه راه، از کار باز ماندند ولی به تاکید این دو،  بحث شب گذشته آنان کارشناسی و خارج از چهارچوب‌های سیاسی بود.با این وجود فرهاد رهبر در سخنان خود مدافع شرایط موجود و دولت نهم جلوه می‌کرد و محمد ستاری‌فر منتقد دولت نهم و سیاست‌های اقتصادی آن.

فرهاد رهبر به عنوان کارآمدترین مهره دولت نهم نقشی تعیین‌کننده در ابتدای کار دولت داشت و در تدوین بودجه سال 84 نقش مؤثری ایفا کرد.

در حدود 15 ماه حضور در راس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، مهمترین برنامه خود را عملیاتی کردن بودجه‌های سالانه اعلام کرده بود ولی به‌طور ناگهانی از این سازمان رفت و برای نخستین بار پس از 8 ماه سکوت از زمان رفتنش، لب به سخن گشوده و با شرکت در یک مناظره تلویزیونی در مقابل ستاری‌فر قرار گرفت.

وی با دفاع از عملکرد اقتصادی دولت به دیدگاه‌های نامه 57 اقتصاددان به رییس‌جمهوری پاسخ گفت.

فرهاد رهبر در بخش گفت‌وگوی ویژه خبر شبکه 2 سیما با بیان اینکه متن نامه 57 اقتصاددان و استاد دانشگاه اشاره به اقتصاد بیمار کشور می‌کند و به این مسئله، دولت نهم نیز اعتقاد دارد، افزود: این مشکلات در زمان دولت‌های گذشته همواره وجود داشته، اما آنچه که مهم است، انتقاد سازنده باید همراه با ارائه راه‌حل باشد.

رشد و توسعه مثبت بوده است

رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: طبق گزارش سازمان تجارت جهانی و سازمان صندوق بین‌المللی پول، رشد و توسعه اقتصادی کشور در دوسال گذشته مثبت و بسیار خوب ارزیابی شده است و این موضوع با متن نامه 57 اقتصاددان به رئیس جمهور به طور کامل مغایرت دارد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات بوجود آمده در اقتصاد کشور و همراه نبودن دولت کنونی با برنامه چهارم توسعه ناشی از به نتیجه نرسیدن برنامه‌های دوم و سوم توسعه در سال‌های گذشته است، تصریح کرد: درست در ابتدای آغاز به کار دولت نهم، پرداخت بدهی‌های دولت گذشته به وزارت آموزش و پرورش به میزان 1800 میلیارد تومان، پرداخت 215 میلیارد تومان به وزارت بهداشت، پرداخت همین میزان به هیأت علمی دانشگاه‌ها و دیگر موسسات و همچنین تأمین بنزین 8 ماه باقیمانده از سال 84 بر دوش دولت آقای احمدی‌نژاد نهاده شد که انبساطی شدن بودجه دولت را فراهم کرد.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه امروزه اقتصاد اخلاق محور در کشورهای پیشرفته مورد توجه است و اقتصاد کلاسیک و نئوکلاسیک نیزکارایی لازم را در توسعه کشورمان ندارد، اضافه کرد: 57 نفر از این اقتصاددانان با وجود غنی بودن در علوم اقتصادی روز، به سبب آنکه در فعالیت‌های اجرایی کشور به طور مستقیم حضور نداشته‌اند، با واقعیات اقتصاد کشورمان آشنایی کامل ندارند.

فرهاد رهبر با بیان اینکه اقتصاد کشورمان تحت تأثیر شرایط سیاسی ، اجتماعی و ایدئولوژی جامعه‌مان قرار دارد و مبتنی براصولی همچون استقلال از حاکمیت جهان سلطه  و توسعه همراه با عدالت اجتماعی است، گفت: اقتصاد کلاسیک وابستگی بدون قید وشرطی به استکبار جهانی ایجاد می‌کند که با اصول اعتقادی ملت ما مغایرت دارد.

وی با اشاره به اینکه مباحث مهمی همچون اصلاح ساختار اداری دولت و دستگاه‌ها، برداشتن گام‌های عملی در انتقال فعالیت‌های تصدی‌گری دولت به بخش خصوصی و کوچکتر کردن دولت از جمله مهمترین راهکارهای برنامه سوم توسعه بود اما در سال‌های گذشته به اجرا در نیامد، افزود: حال نباید از دولت نهم انتظار معجزه داشته باشیم که در ظرف دوسال مشکلات سه برنامه توسعه را به طور یک‌جا برطرف کند.

رهبر با تاکید بر اینکه دولت خود بزرگترین منتقد بر عملکرد خود است، اضافه کرد: هیأت دولت همراه با مسئولان اقتصادی و حتی کارشناسان متخصص هر هفته به انتقاد عملکرد خود می‌پردازد و از هرگونه انتقاد سازنده و توام با ارائه راهکار استقبال می‌کند.

وی با بیان اینکه ارتقای بهره‌وری به میزان 40 تا 50 درصد در مقایسه با برنامه سوم توسعه از مصادیق عملکرد مثبت دولت به شمار می‌رود، گفت: با این وجود به سبب انباشته شدن مشکلات به جای مانده از برنامه سوم توسعه ،هنوز نتوانسته‌ایم به رشد مثبت اقتصادی مورد نظر دست یابیم. رهبر از واگذاری فعالیت‌های تصدی‌گری دولت به بخش خصوصی نام برد و آن را کاری ارزشمند و منحصر به فرد از دولت نهم برشمرد.

فاصله دولت از اهداف چشم‌انداز

محمد ستاری‌فر، رئیس سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی در دولت هشتم نیز به رغم اینکه حضور خود را در این مناظره نه به نمایندگی از سوی نویسندگان نامه و یا مدافع سیاست‌های دولت هشتم اعلام کرد ولی از عملکرد اقتصادی دولت نهم انتقاد  و از سیاست‌های دولت هشتم دفاع کرد.

محمد ستاری‌فر با تاکید براینکه سیاست‌های دولت نهم مغایر با اهداف چشم‌انداز 20 ساله و سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و برنامه چهارم توسعه است، گفت: در نامه 57 نفر از اقتصاددانان و استادان دانشگاه‌ها به رئیس جمهور در 13 مورد به عملکرد اقتصادی دولت انتقاد شده است.

وی افزود: در این 13 مورد، فاصله نگران کننده رشد اقتصادی با اهداف چشم‌انداز 20 ساله، سیاست انبساط مالی و افزایش بی‌رویه بودجه دولت، مغایرت سیاست‌های پولی و بانکی دولت با رشد اقتصادی و رکود در بازار سهام از جمله عملکرد‌های منفی دولت در طول دو سال گذشته محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این نامه سیاست‌های تجاری به منظور اتکای بیشتر به درآمد نفتی و رکود در تولید، به عنوان ضعف‌های اجرایی دولت نهم بیان شده است، گفت: محدودیت حجم سرمایه گذاری خارجی، کم توجهی به خصوصی سازی و اجرای سیاست‌های ابلاغی اصل 44 قانون اساسی، نامساعد بودن فضای کسب و کار، پایداری فقر و نابرابری،تضعیف برنامه‌ریزی در نهاد استان، اهمیت تعامل با جهان خارج و کاهش سرمایه اجتماعی، از دیگر نکات مهم این نامه درنقد دولت نهم محسوب می‌شود که از آن تضارب افکار دوستانه و کارشناسانه میان نمایندگان 57 اقتصاددان و دولت انتظار می‌رود.

ستاری‌فر با مقایسه عملکرد اقتصادی سه دولت هفتم، هشتم و نهم در 2 سال نخست از آغاز به کارشان ، تاکید کرد: این دولت‌ها در 2 سال نخست از آغاز به کارشان به ترتیب 30 ، 29 و 120 میلیارد دلار اعتبار دریافت و هزینه کرده‌اند که این میزان نشان می‌دهد دولت آقای احمدی نژاد در مدت 2 سال ، برابر با هفت سال دولت آقای‌هاشمی و شش سال دولت آقای خاتمی بودجه مصرف کرده است.

وی همچنین با انتقاد از عملکرد دولت و مغایرت آن با برنامه چهارم توسعه در برداشت بی‌رویه دولت از حساب ذخیره ارزی، افزود: دولت موظف بود که در سال 84 و 85 به ترتیب 14 میلیارد و 128 میلیون دلار و 14 میلیارد و 461 میلیون دلار از حساب ذخیره کشور برداشت کند ، در حالی‌که در این دو سال به ترتیب 35 و 45 میلیارد دلار برداشت کرده است.

ستاری‌فر عملکرد دولت در صرف بودجه و سیاست‌های مقام معظم رهبری را مغایر با یکدیگر دانست.

کد خبر 25558

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز