همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه گفت: ساده‌ترین راه برای پایان دادن به تنش بر سر نامزدی «حمید ابوطالبی» برای نمایندگی ایران در سازمان ملل این است که تهران از این تصمیم صرف نظر کند.

جن ساکی - سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

فارس نوشت: «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه بار دیگر با «نامناسب» خواندن «حمید ابوطالبی» برای نمایندگی ایران در سازمان ملل، گفت ساده‌ترین راه برای حل این مشکل این است که ایران از معرفی وی برای تصدی این سمت، صرف نظر کند.

واشنگتن از حدود یک ماه قبل و بعد از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تصمیم تهران برای جایگزین کردن «محمد خزاعی» با «حمید ابوطالبی» به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل، به بهانه نقش ادعایی ابوطالبی در جریان تصرف سفارت آمریکا در تهران، با این تصمیم مخالفت کرده است.

سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در یک هفته اخیر با تصویب قوانینی، خواستار جلوگیری از ورود ابوطالبی به آمریکا شده‌اند. کاخ سفید هم هرچند رسما اعلام نکرده که به وی روادید نمی‌دهد، اما او را برای حضور در سازمان ملل «نامناسب» خوانده است. این در حالی است که آمریکا به عنوان میزبان سازمان ملل، متعهد شده است که به جز برخی موارد خاص، برای ورود نمایندگان کشورها، مانعی ایجاد نکند.

ساکی که شب گذشته در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به این سوال که «آیا صرف نظر کردن تهران از نمایندگی ابوطالبی در سازمان ملل، ساده‌ترین حل بحران است؟»، گفت: «خوب، مسلما همین‌طور است. ما نگرانی‌هایمان را به روشنی ابراز کرده‌ایم و این آن‌ها هستند که باید تصمیم‌گیری کنند.»

وی در مورد دیدار اخیر هیئت‌های ایرانی و آمریکایی در حاشیه مذاکرات هسته‌ای در وین هم صحبت کرد و مدعی شد که در این نشست علاوه بر موضوع هسته‌ای، مسئله اتباع آمریکایی زندانی در ایران و همچنین سرنوشت «رابرت لوینسون» کارمند سازمان سیا که گفته می‌شود چند سال قبل در ایران ناپدید شده نیز مورد بحث قرار گرفته است.

ایسنا نوشت:

مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرده است که می‌تواند ورود حمید ابوطالبی، سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل به خاک آمریکا را ممنوع کند.

پیشتر سنای آمریکا نیز به طرحی رای داده بود که بر اساس آن افرادی که معلوم شود "در فعالیت‌های تروریستی، جاسوسی یا تهدید علیه امنیت ملی آمریکا دست داشته‌اند"، از دریافت ویزای آمریکا محروم می‌شوند.

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی فارسی، کنگره آمریکا نیز دراقدامی بی‌سابقه علیه سفیر پیشنهادی جمهوری اسلامی به نیویورک، مقر سازمان ملل متحد، مخالفت کرده است.

آمریکا ادعا می کند حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران، در اوایل انقلاب در سال ۱۳۵۷ (۱۹۷۹) عضو گروه دانشجویان پیرو خط امام بوده که در حمله به سفارت آمریکا در تهران در روز ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ و گروگان گرفتن دیپلمات‌های آمریکایی دست داشت.

ابوطالبی می‌گوید با گروه "دانشجویان پیرو خط امام" کار کرده اما نقشی مستقیم در گروگان‌گیری نداشته و از جمله در مقطعی درباره آزادی گروهی از این گروگان‌ها، مترجم گروه بوده است.

بر اساس این گزارش هنوز روشن نیست که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، مصوبه کنگره علیه سفیر پیشنهادی ایران را امضا خواهد کرد یا نه.

هم زمان، شماری از نمایندگان کنگره با صدور بیانیه‌های جداگانه اقدام ایران در انتصاب فردی که به ادعای آن‌ها در ماجرای گروگان گیری دیپلمات‌های آمریکایی شرکت داشته است را اهانتی عمدی و روشن به آمریکا توصیف کرده‌اند.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز بار دیگر گفت که حمید ابوطالبی "گزینه مناسبی" نیست و گفت که آمریکا تلاش می کند که دولت ایران این موضع را درک کنند.

این مقام آمریکایی گفت که با وجود اختلافات بر سر آقای ابوطالبی، گفتگوهای اتمی با ایران ادامه خواهد یافت و این موضوع یا موضوعات مورد اختلاف دیگر بر مذاکرات قدرت های بزرگ با ایران اثری نخواهد گذاشت.

ابوطالبی در گذشته سفیر ایران در بلژیک، ایتالیا، استرالیا و اتحادیه اروپا بوده است.

پیش از این وزارت امور خارجه ایران در واکنش به مصوبه سنای ایالات متحده گفته بود منتظر پاسخ رسمی مقامات آمریکایی از مسیر دیپلماتیک می‌ماند.

به گزارش ایسنا مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست با خبرنگاران تاکید کرد که از نظر ما ابوطالبی، شایستگی حضور در سازمان ملل را دارد.

وی درخصوص تصویب قانونی در سنای آمریکا برای ممانعت از حضور حمید ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل گفت: ما سفیرمان را انتخاب کرده‌ایم. مقر سازمان ملل در آمریکاست و برای صدور روادید مکاتبات با مجاری و مسوولین مرتبط در آمریکا را انجام داده ایم.

وی افزود: ایشان دارای پست‌های مهم و دیپلماتیک در اروپا و استرالیا بوده و فعالیت‌های موثری داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در عین حال ما به پیگیری‌هایمان در این زمینه از طریق کانال‌های دیپلماتیک ادامه می‌دهیم و هرگونه پاسخ رسمی از مجاری رسمی ملاک تصمیم و اقدام بعدی ماست.

افخم همچنین به دنبال اظهار نظر سخنگوی کاخ سفید درخصوص ابوطالبی اظهار داشت که ایران نیز رسماً نظرات خود را منتقل کرده است .

مرضیه افخم اضافه کرد : ما هم به طور رسمی گفته ایم «رفتار دولت آمریکا با نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد قابل قبول نیست و دکتر حمید ابوطالبی گزینه جمهوری اسلامی ایران برای نمایندگی در سازمان ملل متحد است که در زمره بهترین دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران با سابقه سفارت در ایتالیا ، بلژیک و استرالیاست که در دهه هفتاد (هجری شمسی) نیز بصورت رسمی برای حضور در سازمان ملل متحد روادید آمریکا دریافت کرده است .»

کد خبر 255443
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز