همشهری آنلاین: سیزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور جمعه ۲۲ فروردین با انجام ۸ دیدار همزمان به پایان می‌رسد و در این میان پنج تیم نفت، فولاد، استقلال، پرسپولیس و سپاهان از درصد شانس متفاوتی برای قهرمانی برخوردارند.

league

به گزارش مهر، قطار لیگ برتر سیزدهم سرانجام به ایستگاه پایانی رسید، آن هم در شرایطی که هنوز پنج تیم برای قهرمان شدن امید دارند و برخلاف چند فصل گذشته تعداد شانس های قهرمانی آن هم درهفته آخر، زیاد و قابل توجه است.

شرایط جدول رده بندی تا پایان هفته بیست ونهم و ماقبل پایانی به گونه ای است که تیم نفت تهران با 54 امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به فولاد در صدر ایستاده و خوزستانی ها درخانه دوم قرار دارند. استقلال تهران با 53 امتیاز سوم است و پرسپولیس با 52 و سپاهان با 51 امتیاز به ترتیب در خانه های چهارم و پنجم ایستاده‌اند.

با این وضعیت که هر پنج تیم به میزان متفاوتی شانس بردن جام را دارند، احتمال بردن جام توسط نفت تهران به عنوان شانس اول قهرمانی، بیشتر از هر تیم دیگری است چراکه یحیی گل محمدی و شاگردانش بدون اما و اگر می توانند با برتری در اصفهان برابر سپاهان، برای اولین بار در تاریخ باشگاه نفت تهران، جام قهرمانی لیگ برتر را با خود به تهران بیاورند.

تنها حالتی که حتی پیروزی برابر سپاهان (البته با اختلاف یک گل) هم نمی تواند نفتی ها را به جام برساند این است که فولاد خوزستان در تبریز با بیش از شش یا هفت گل گسترش فولاد را شکست دهد و با تفاضل گل بهتر نسبت به نفت قهرمان شود.اما با شکست نفت در اصفهان تیم فولاد به عنوان دومین شانس قهرمانی، با یک تساوی در تبریز هم می تواند به جام برسد که در این حالت باید تیم های استقلال و پرسپولیس هم برابر حریفانشان پیروز نشوند.

تساوی نفت برابر سپاهان نیز، فولاد را مجبور خواهد کرد تا در دیدار همزمان برابر گسترش فولاد حتما به پیروزی برسد تا برای دومین بار پس از فصل 84-83 قهرمان شود. شاگردان حسین فرکی البته نیم نگاهی هم به نتایج بازی های همزمان پرسپولیس و استقلال برابر حریفانشان خواهند داشت چراکه در صورت توقف فولاد در تبریز، احتمال دارد این تیم خوزستانی با مشاهده پیروزی استقلال و پرسپولیس برابر حریفانشان حتی سهمیه آسیایی را نیز از دست بدهند.

قهرمانی تیم استقلال تهران در لیگ سیزدهم به عنوان سومین شانس، نه تنها به پیروزی این تیم برابر تراکتورسازی بستگی دارد، بلکه مستلزم شکست یا تساوی فولاد و نفت برابر حریفانشان است تا این تیم پس از قهرمانی در فصول 92-91 ، 88-87 و 85-84 برای چهارمین بار به عنوان قهرمانی این رقابت ها دست پیدا کند. این احتمال با توجه به اینکه نفتی ها و فولادی ها قهرمانی را در یک قدمی خود می بینند، تا حدودی دور از ذهن است.

با رقم خوردن احتمال پیروزی دو تیم 54 امتیازی نفت تهران و فولاد خوزستان به ترتیب در خانه سپاهان و گسترش فولاد تبریز، استقلال حتی با شکست تراکتورسازی هم نمی تواند عنوان قهرمانی را به دست آورد و باید در این حالت به رده سوم بسنده کند.

استقلالی ها اگر نتوانند به نتیجه ای بهتر از تساوی برابر تراکتورسازی دست پیدا کنند، باید منتظر شکست دیگر مدعیان و بالانشینان از جمله پرسپولیس باشند تا حداقل به سهمیه آسیایی برسند.

اما پیروزی احتمالی پرسپولیس در خانه استقلال خوزستان نیز چنانچه با شکست یا حتی تساوی تیم های نفت، فولاد و استقلال برابر حریفانشان در بازی های همزمان همراه باشد، آنگاه سرخپوشان تهران به عنوان چهارمین شانس قهرمانی، جام را در اهواز بالای سر خواهند برد. پرسپولیس پیش از این در فصول 81-80 و 87-86 دو بار به عنوان قهرمانی دست یافته است.

تساوی یا شکست پرسپولیس در خانه استقلال صنعتی نیز در صورتیکه با برتری دیگر مدعیان همراه باشد، باعث خواهد شد تا علی دایی نه تنها فصلی بدون جام را سپری کند، بلکه برای دومین سال متوالی باید لیگ قهرمانان آسیا را از تلویزیون تماشا کند.

اما سپاهان، پنجمین شانس قهرمانی لیگ سیزدهم برای رسیدن به پنجمین عنوان قهرمانی اش در طول تمام ادوار لیگ برتر که رکوردی تازه برای این تیم خواهد بود، از کمترین شانس برخوردار است و شاید خوشبین ترین هوادار سپاهان هم انتظار جشن قهرمانی تیم محبوب خود را در شامگاه آدینه 22 فروردین 93 را نمی کشد.

قهرمان شدن طلایی پوشان نصف جهان در فصل جاری لیگ برتر به چند اما و اگر مهم و تا حدودی غیر ممکن بستگی دارد که همه آنها باید در یک روز رخ بدهد؛ اول اینکه خود سپاهانی ها تیم با انگیزه نفت و شانس اول قهرمانی را در دیدار رو در رو در اصفهان شکست بدهند، دوم اینکه تیم قدرتمند فولاد در تبریز به گسترش فولاد بی انگیزه ببازد، سوم اینکه استقلال در آزادی مغلوب تیم نه چندان با انگیزه تراکتورسازی شود و چهارم اینکه پرسپولیس هم در آخرین فرصت خود برای احراز یک عنوان شایسته و کسب جواز لیگ قهرمانان آسیا، برابر استقلال خوزستانی شکست بخورد که خطر چندانی تهدیدش نمی کند.

رخ دادن همه این اتفاقات، سپاهان را پس از قهرمانی در فصول 82-81، 89-88، 90-89 و 91-90 برای پنجمین بار قهرمان لیگ برتر خواهد کرد؛ موضوعی که فقط با توجه به شرایط جدول لیگ سیزدهم تا پایان هفته ماقبل پایانی و به روی کاغذ امکان پذیر است.

با همه این اوصاف، در چند دوره از لیگ برتر و در شرایطی که تکلیف قهرمانی به روز آخر کشیده شده اتفاقاتی رقم خورده که کمتر کسی آن را پیش بینی می کرد، دو قهرمانی تیم پرسپولیس در لیگ های اول و هفتم نمونه های بارز این اتفاقات است.

اما بررسی احتمال قهرمانی پنج تیم بالای جدول لیگ سیزدهم در شرایطی است که تیم های تبریزی گسترش فولاد و بخصوص تراکتورسازی نامشان در بین شانس های قهرمانی دیده نمی شود. با این حال این دو تیم در هفته پایانی سیزدهمین دوره رقابت های فوتبال لیگ برتر باشگاه های کشور در تعیین چهره تیم قهرمان فصل نقش عمده ای خواهند داشت و عملکرد و نتیجه گیری آنها در مصاف با مدعیان قهرمانی، تا حدود زیادی سرنوشت لیگ سیزدهم را مشخص خواهد کرد.

هر هشت بازی هفته پایانی لیگ سیزدهم، ساعت 19 جمعه 22 فروردین 93 برگزار خواهند شد.

کد خبر 255420
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز