همشهری آنلاین: دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه خشونت‌های کور و غیرانسانی سوریه را به ورطه نابودی کامل کشانده از طرفین درگیری‌های سه ساله در این کشور خواست بخاطر خانواده‌های بیگناه سوری به این خشونت‌ها خاتمه دهند.

سوریه

این بیانیه به مناسبت قتل یک کشیش سالمند سوری در جریان خشونت‌های جاری در این کشور صادر شد.

روز دوشنبه مرد مسلحی وارد محل اقامت یک کشیش هلندی به نام ˈفرانس ون در لوختˈ در صومعه‌ای در حومه شهر حمص شد، و با شلیک گلوله‌ای او را به قتل رساند.

وی که مدت 50 سال در سوریه زندگی کرده بود به زبان عربی تسط کامل داشت و به رغم مشکلات و خطراتی که ماندن او در این شهر برای او داشت، حاضر به ترک این شهر نشده بود.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل، شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن قتل این کشیس سالمند تصریح کرد که ادامه خشونت‌های کور و بی هدف در سوریه این کشور را به ورطه نابودی کامل کشانده است.

در بخشی از بیانیه دبیرکل سازمان ملل آمده است که مقامات دولت سوریه و نیروهای مسلح در این کشور در مقابل قانون ملزم هستند تا هرچه در توان دارند برای اجتناب و جلوگیری از خشونت بر علیه شهروندان غیر نظامی انجام دهند.

وی این جنایت را اقدامی ضد انسانی خواند و گفت که این کشیش مسیحی به رغم دشواری‌ها و خطراتی که زندگی در خاک سوریه برای او داشت در کنار مردم ماند و جان خود را در این راه از دست داد.

بان کی مون همچنین با اشاره به اعدام های سبعانه اخیر در شهر ارمنی نشین ˈکسبˈ گفت: گرچه مسئولین سازمان ملل هنوز سند و مدرک قاطعی در مورد عاملان این اعدام‌ها در دست ندارند اما تردیدی ندارد که نقض حقوق بشر در این مناطق همچنان ادامه داشته و ساکنان روستاهایی نظیر کسب را وادار به ترک خانه و کاشانه خود کرده است.

وی در بیانه مذکور نسبت به ادامه اقدامات ضد انسانی گروه هایی که نام آن‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی ثبت شده ابراز نگرانی شدید کرد و از همه طرفین درگیر در این کشور خواست هر چه زود تر به این خشونت‌ها خاتمه دهند.

جنگ‌های داخلی سوریه که وارد چهارمین سال خود شده تاکنون دست کم یکصد و سی هزار کشته و نزدیک به 10 میلیون نفر آواره در داخل و خارج این کشور به جا گذاشته است.

در پی تلاش‌های بین المللی برای برگزاری مذاکرات صلح میان طرفین درگیر سر انجام در تاریخ 22 ژانویه امسال مذاکرات میان نمایندگان دولت و نیروهای مسلح شورشی در ژنو آغاز شد که بدون هیچ گونه نتیجه امید بخشی به پایان رسید.

کد خبر 255393
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز