چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: با محقق نشدن وعده‌های سال گذشته مسئولان برای افزایش عرضه و کاهش قیمت سیب زمینی، نرخ این محصول در یک سال گذشته همچنان بالا مانده اما وزارت جهادکشاورزی از ارزانی سیب‌زمینی تا ۳هفته دیگر خبر می‌دهد.

سیب زمینی

طی یک سال گذشته افزایش قیمت و گرانفروشی سیب‌زمینی در سایه کاهش تولید، مشکلات حمل‌ونقل و توزیع و صادرات قانونی و غیرقانونی این محصول توجیه می‌شد و در روزهای پایانی سال92 مسئولان از کاهش قیمت این محصول با عرضه سیب زمینی کشت بهاره خبر دادند اما این وعده نیز محقق نشد و هنوز هم سیب‌زمینی به قیمت 2500تا بیش از 4هزار تومان در مناطق مختلف کشور به فروش می‌رسد.

درحالی‌که برخی کاهش تولید سیب زمینی را عامل کمبود و افزایش قیمت این محصول قلمداد می‌کنند، مدیرکل دفتر امور سبزی وزارت جهادکشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار ما بارندگی، برودت هوا و مشکلات برداشت سیب‌زمینی بهاره در شمال خوزستان و جیرفت و کندی حمل‌ونقل در ایام تعطیلات نوروزی را علت بالا ماندن قیمت این محصول در سال گذشته دانست. او اعلام کرد، با عرضه تدریجی سیب زمینی تازه از مناطق مذکور مطمئنا تا 3هفته دیگر سیب زمینی ارزان می‌شود.

حسن خدنگی اعلام دیر هنگام تعرفه70درصدی صادرات و صدور بیش از 200هزار تن سیب زمینی در سال گذشته که بیش ازپیش‌بینی برنامه بوده را عامل کمبود و افزایش قیمت این محصول قلمداد و اعلام کرد، کشت بهاره سیب زمینی برای تولید پاییزه در سطح 4هزار هکتار از اراضی استان‌ها آغاز و نسبت به سال قبل افزایش دارد.

این مقام مسئول گفت: همچنین در زمینه تولید تابستانه که کشت آن از اواخر اسفند‌ماه سال گذشته آغازو هنوز هم ادامه دارد تا‌کنون 14هزار هکتار سطح زیرکشت سیب‌زمینی را شاهد بوده‌ایم. وی صفر شدن تعرفه واردات سیب‌زمینی را به‌دلیل شرایط خاص حاکم بر واردات این محصول تنها در تأمین مصارف صنعتی مؤثر قلمداد و تصریح کرد، به‌دلیل شرایط سخت قرنطینه و احتمال بالای ورود بیماری‌ها با این محصول، واردات سیب زمینی برای مصارف خوراکی صورت نمی‌گیرد.

کد خبر 255380
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز