چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

گروه اجتماعی: طرح دوفوریتی حذف موانع موجود در افزایش باروری به هیأت رئیسه مجلس تحویل داده شد.

 

این طرح در حالی قرار است در صحن علنی مطرح شود که روند تصویب لایحه افزایش جمعیت کند است. محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این‌باره به مهر گفته است: با توجه به اینکه بررسی و تصویب لایحه سیاست‌های افزایش جمعیت بیش از یک‌سال به طول انجامیده و همچنین به‌دلیل ضرورت توجه به مسئله افزایش نرخ جمعیت و باروری در کشور، طرحی دوفوریتی در مورد افزایش نرخ باروری و حذف موانع موجود در افزایش جمعیت، تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است.

او با اشاره به اینکه این طرح شباهت و تفاوت‌هایی با لایحه افزایش جمعیت دارد، گفت: نمایندگان در این طرح به‌دنبال این هستند تا درخصوص افزایش جمعیت، موانعی را که نسبت به پایین آمدن سن باروری در بخش‌های مختلف وجود دارد برطرف کنند تا با مهیا شدن شرایط لازم، سن ازدواج و باروری به پایین‌تر از سن کنونی برسد. البته موارد پیشگیری از باروری و تبلیغ در این زمینه در قالب تصویب این طرح ممنوع می‌شود.پس از انتشار نخستین نتایج سرشماری سال 90گفت‌وگوها درباره کاهش سریع جمعیت در کشور‌ بالاگرفت. ‌کاهش بعد خانوار، بالارفتن سن ازدواج، افزایش سالمندان و کاهش جوانان نشانه‌هایی بود که در سرشماری سال90کاهش شدید جمعیت را به رخ می‌کشید و برپایه این نشانه‌ها دولت می‌بایست برای کنترل این عوارض برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کند.

دولت لایحه افزایش جمعیت را نوشت و آخر شهریور به مجلس فرستاد و نمایندگان مجلس هم پس از بحث و بررسی این لایحه، آن را در قالب لایحه‌ کلیات اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده در نشست علنی دوم اسفند91، با 160رأی موافق به تصویب رسانده و برای تأیید به شورای نگهبان فرستادند. افزایش مرخصی زنان شاغل به 9‌‌ماه و اعطای مرخصی 2هفته‌ای به پدرانی که صاحب فرزند می‌شوند در این لایحه پیش‌بینی شده بود اما شورای نگهبان به‌دلیل‌ نامشخص بودن محل تأمین بارمالی لایحه، آن را رد کرد.

در شرایطی که همین یک مورد در تغییر سیاست‌های کلان از «کنترل جمعیت» به «افزایش جمعیت» با اما و اگر مالی مواجه شده، طرح دوفوریتی حذف موانع موجود در افزایش باروری به هیأت رئیسه مجلس تحویل داده شده است.این طرح در راستای لایحه سیاست‌های افزایش جمعیت و با تأیید بیش از 80نفر از نمایندگان مجلس تدوین شده است.براساس این طرح دوفوریتی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز باید اقدامات لازم را در جهت افزایش نرخ باروری انجام دهند.

در لایحه بودجه سال 93هم اعتباری برای اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت درنظر گرفته نشد اما سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این‌باره می‌گوید: درصورت تصویب می‌توان از اعتبارات دستگاه‌ها برای اجرای آن استفاده کرد.همچنین براساس نتایج پیمایشی که توسط دکتر امیر عرفانی، دانشیار جمعیت‌شناسی دانشگاه نیپیسینگ کانادا و با حمایت مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه انجام شده است40درصد پایتخت‌نشینان به بی‌فرزندی و کم‌فرزندی تمایل دارند.

40درصد از پاسخ‌دهندگان به پرسش‌ها صرف‌نظر از اینکه فرزندی داشته‌اند یا خیر اعلام کرده‌اند که در آینده هیچ فرزندی نمی‌خواهند یا راضی به کم‌فرزندی شده‌اند. این 40درصد که در آینده هیچ فرزندی نمی‌خواهند شامل 9درصد کل پاسخگویان بدون فرزند، 34درصد کل پاسخگویان تک فرزند و 81درصد کل پاسخگویان دارای 2فرزند هستند. همچنین با وجود تلاش برای وضع سیاست‌های تشویق موالید، نرخ باروری در پایتخت همچنان رو به کاهش است و در کمترین میزان خود به 1.08 رسیده است.

کد خبر 255373
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز