همشهری آنلاین: یک رسانه غربی با پرداختن به تنش های بوجود آمده میان آمریکا و روسیه، از ایران به عنوان برگ برنده روس ها در این تقابل یاد کرد.

فروش اس ۳۰۰

به گزارش مهر، دیلی بیست در تحیل خود به قلم "الی لیک" می نویسد: تنشها میان روسیه و غرب به مرحله جدیدی رسیده و در این میان مسکو به یک قدرت نفوذ قابل توجه دست یافته است. این قدرت نفوذ تهدید روسیه برای فروش سیستم موشکی اس 300 به ایران است.

هفته گذشته رویترز برای اولین بار گزارش داد که روسیه آماده عقد قرارداد نفت در برابر کالا به ارزش 20 میلیارد دلار با ایران است. در همین رابطه یک مقام ایرانی نیز اعلام کرد که این کالاها شامل تسلیحات ساخت روسیه نیز می شوند.

این موارد در حالی منتشر شد که تنش های میان غرب و روسیه بر سر اوکراین به اوج خود رسیده و وضعیت موجود در شهرهای شرقی اوکراین به گونه ای است که امکان استقلال چند منطقه دیگر از این کشور وجود دارد.

به نوشته دیلی بیست، تجارت میان روسیه و ایران، موجب کم شدن فشارهای اقتصادی بر تهران می شود. فشارهایی که به اعتقاد آمریکا موجب نشستن ایران پای میز مذاکره شده اند. این موضوع حتی ممکن است به مذاکرات هسته‌ای کشورهای 1+5 با ایران که اوباما امیدوار است موجب پایان پرونده هسته ای تهران شود، ضربه بزند.

اگر این مذاکرات (گفتگوهای 1+5 و ایران) شکست بخورد، روسیه این قدرت را خواهد داشت که ایران را به سامانه موشکی اس 300 که امکان حفاظت از سانتریفیوژهای این کشور در برابر حملات را فراهم می کند، مجهز نماید.

در همین رابطه "مارک دوبوویتز" مدیر اجرایی موسسه دفاع از دموکراسی و از کارشناسان فعال در موضوع هسته‌ای ایران می گوید: به اعتقاد من، به عنوان بخشی از این قرارداد نفتی آنها (روسیه و ایران) با انتقال سیستم موشکی پیشرفته به ایران موافقت می‌کنند. اگر عصبانیت"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه از تحریم های غرب علیه مسکو به اوج خود برسد او قرارداد اس 300 را اجرایی می‌کند.

اس 300 برای مدت زیادی به عنوان برترین سلاح دفاع هوایی روسیه مطرح بوده است. نمونه‌های جدید این سامانه قابل قیاس با سیستم موشکی پاتریوت آمریکاست. سیستم اس 300 از رادارهای مناسب، سکوهای پرتاب و موشک های قدرتمند برای هدف قراردادن هواپیما و موشک های بالستیک بهره مند است. روسیه همچنین تهدید به فروش این سامانه به سوریه کرده است.

لیک در ادامه تحلیل خود در دیلی بیست می نویسد: در دور دوم ریاست جمهوری جرج بوش، روسیه قصد فروش سامانه اس 300 به ایران را داشت و حتی مذاکراتی نیز در خصوص نحوه آموزش نیروهای ایرانی برای استفاده از این سامانه میان طرفین انجام شده بود. اما در سال 2010 میلادی و به دلیل مذاکرات انجام شده در شورای امنیت در رابطه با قطعنامه 1929 روسیه از تحویل این سامانه به ایران خودداری کرد.

تصویری از سامانه اس 300

به موجب قطعنامه 1929 دولت آمریکا شروع به فشار آوردن بر بانک‌ها و وزیران خارجه کشورهای مختلف کرد تا فشارهای وارده بر تهران افزایش بیابد. به موجب این تحریم‌ها روسیه از فروش سیستم موشکی به ایران خودداری کرد و در آن زمان این یک پیروزی برای دولت اوباما محسوب می شد. با این وجود روسیه شروع به مذاکره برای رسیدن به یک راه گریز مهم از این قطعنامه کرد. به موجب این راه گریز در حالی که این قطعنامه فروش تجهیزات نظامی به ایران را ممنوع می کرد اما از لحاظ فنی و بر اساس قوانین سازمان ملل اعضای این سازمان می توانستند اقدام به فروش تسلیحاتی همچون سامانه اس 300 به ایران بکنند.

"مایکل مک فال" سفیر سابق آمریکا در روسیه که در سال 2010 میلادی نقشی تاثیر گذار در تصویب قطعنامه 1929 داشت، در مورد این قطعنامه می‌گوید: به موجب قطعنامه 1929 هیچ ممنوعیتی برای فروش اس 300 به ایران وجود ندارد اما "دیمیتری مدودف" رئیس جمهور وقت روسیه چه در محافل خصوصی و چه بصورت عمومی اعلام کرد که به موجب این قطعنامه فروش اس 300 به ایران ممنوع است و این در حالی است که به موجب این قطعنامه فروش اس 300 به ایران مانعی نداشت.

به نوشته دیلی بیست، مک فال در مورد اینکه آیا روسیه سرانجام اس 300 را به ایران خواهد داد یا خیر اظهار نظر نکرد و دابوویتز نیز در مورد این موضوع با تردید سخن گفت. به گفته دولتمردان آمریکا، روسیه نمی تواند در فروش سامانه اس 300 به ایران کارشکنی کند.

در ادامه این مطلب به نگرانی کاخ سفید و کنگره در مورد قرارداد نفتی ایران و روسیه و درخواست سناتورهای آمریکایی از رئیس جمهور آمریکا برای مقابله با آن و همچنین اظهارات شب گذشته "جان کری" وزیر امور خارجه ایالات متحده در مورد این قرار داد اشاره می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در کمیته روابط خارجی سنا حاضر شد و در خصوص مذاکرات ایران و روسیه برای عقد قرارداد نفتی، گفت: اگر مسکو و تهران در مسیر عقد این قرارداد حرکت کنند آمریکا تحریم های بیشتری را علیه تهران اعمال می کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه افزود: دولت آمریکا به ایران و روسیه در مورد این قرارداد نفتی هشدار داده و اعلام نموده که این قرارداد برهم زننده توافق هسته‌ای نوامبر 2013 است و اگر چنین قراردادی امضا شود مطمئنا با پاسخ آمریکا و افزایش تحریم های ما مواجه خواهد شد.

دیلی بیست در پایان به تحریم های غرب علیه روسیه اشاره کرده و می نویسد: بانک جهانی در مورد وضعیت اقتصادی روسیه حتی بدون در نظر گرفتن تحریم های جدید غرب علیه مسکو هشدار داده است. ادامه تنشها میان مسکو و غرب و اعمال تحریم های جدید علیه کرملین می تواند منجر به آن شود که روسیه بار دیگر به سراغ اس 300 و تحویل آن به ایران برود.

کد خبر 255367
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز