چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۴:۰۸
۰ نفر

گروه سرزمین: صبحانه کاری معاون میراث فرهنگی و مدیران ادارات این معاونت در سازمان میراث فرهنگی ۷صبح دیروز برگزار شد تا معاون میراث فرهنگی در نخستین نشست رسانه‌ای خود پاسخگوی سؤال خبرنگاران باشد.

محمدحسن طالبیان که به‌تازگی به معاونت میراث فرهنگی کشور منصوب شده با تأکید بر مشکلات حقوقی پیچیده‌ای که برای موزه‌های کشور ایجاد شده است گفت که برخی موزه‌های ایران بدهکاری زیادی به پیمانکارها دارند.آنطور که معاون میراث فرهنگی کشور گفته است به‌منظور رفع مشکلات موزه‌های کشور گروه ویژه‌ای تشکیل شده تا با برطرف‌شدن مشکلات، موزه‌هایی که هنوز افتتاح نشده‌اند به‌صورت فازبندی‌شده راه‌اندازی شوند.

محمدحسن طالبیان اما در پاسخ به سؤال روزنامه همشهری در مورد آخرین وضعیت مرکز اسناد و کتابخانه سازمان میراث فرهنگی با توجه به اعلام رئیس سازمان میراث فرهنگی در بازگشایی این مرکز در هفته آینده و اینکه آیا خسارات مرکز اسناد و کتابخانه سازمان میراث فرهنگی در جابه جایی‌های صورت گرفته از تهران به شیراز برآورد شده است؟ گفت: شخصا برای اتفاق بدی که برای مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی افتاد متأسفم.

او گفت: آسیب‌های واردشده به مرکز اسناد را شخصا درک می‌کنم چون کاری در مورد اصفهان داشتم که به این مرکز مراجعه کردم و هیچ نشانی از پرونده‌های اصفهان نیافتم حتی سی‌دی‌‌هایی که از اصفهان در مرکز اسناد وجود داشت نیز مفقود شده‌اند.

محمدحسن طالبیان با ابراز بی‌اطلاعی از میزان خسارت‌ها به مرکز اسناد و کتابخانه سازمان میراث فرهنگی گفت: به‌رغم آنکه مرکز اسناد مرتبط با معاونت میراث فرهنگی است اما چون زیرمجموعه پژوهشگاه است، معاونت میراث فرهنگی نمی‌تواند پاسخی در ارتباط با حجم خسارت‌های واردشده ارائه کند.

طالبیان همچنین در پاسخ به سؤال دیگر روزنامه همشهری در مورد برنامه‌های آن معاونت برای ثبت جهانی غار نمکدان قشم به‌رغم تأکید غارنوردان و زمین‌شناسان کشور چک که به‌منظور بررسی و تکمیل نقشه‌های این طولانی‌ترین غار نمکی جهان در قشم حضور دارند، گفت: تصمیم‌گیری در مورد ثبت جهانی غار نمکدان قشم به‌عهده سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی است که اگر آنها از سازمان میراث فرهنگی کمک بخواهند به آنها کمک می‌کنیم.

طالبیان همچنین از همکاری مدیریت شهری و شهرداری تهران به‌منظور جلوگیری از مرتفع شدن ساختمان سرای دلگشا که موجب خروج کاخ گلستان از فهرست میراث جهانی و بی‌اعتبار شدن پرونده‌های میراث فرهنگی ایران در یونسکو می‌شود، خبر داد. او گفت: موضوع کاخ گلستان موضوع تمام ایران است و اگر اتفاق برج جهان نمای اصفهان در حریم کاخ گلستان رخ بدهد مملکت باید پاسخگو باشد.

وی افزود: اگر از این پس طبقه دیگری بر سرای دلگشا بارگذاری شود کاخ گلستان در خطر قرار می‌گیرد. به گفته محمدحسن طالبیان، رئیس سازمان میراث فرهنگی موضوع کاخ گلستان را در هیأت دولت مطرح خواهد کرد و رئیس شورای شهر و شهردار تهران نیز در جریان وضعیت کاخ گلستان قرار گرفته‌اند.

 

کد خبر 255244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز