گروه ادب و هنر: نماینده انحصاری انتشارات دانشگاه کمبریج در ایران از بی‌توجهی مدیران به تسویه‌حساب با ناشران معتبر خارجی حاضر در دوره‌های گذشته نمایشگاه کتاب تهران به‌عنوان اصلی‌ترین دلیل بی‌میلی این ناشران برای حضور در نمایشگاه نام برد.

کمبریج هم به فهرست غایبان پیوست

علی معین با اشاره به اینکه در 2دوره دانشگاه کمبریج به‌عنوان قدیمی‌ترین مرکز نشر دنیا و یکی از معتبرترین و بزرگ‌ترین ناشران کتب علوم انسانی در جهان اخیر با کتاب‌های چاپ 2011به قبل در نمایشگاه کتاب شرکت کرده، به همشهری گفت: روند پرداخت نشدن یا تأخیر در پرداخت طلب‌های ناشران خارجی از نمایشگاه 24به بعد شدت گرفت و همین عاملی شد تا شرکت‌های انتشاراتی چون مک‌گرا هیل، کمبریج و آکسفورد رغبتی به حضور در نمایشگاه کتاب تهران نداشته باشند.

وی دلیل اصلی غیبت ناشران مهم بین‌المللی را در نمایشگاه کتاب تهران نه تحریم که سوء‌مدیریت دانست و افزود: وقتی با یک ناشر معتبر جهانی 2سال تسویه‌حساب نشود، طبیعی است نخواهد در نمایشگاه حضور یابد. کمبریج در اوج تحریم‌ها هم می‌خواست در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کند به یک شرط که آن هم تسویه بدهی‌های قبلی بود. وقتی قیمت دلار سه‌برابر و یارانه خرید کتاب‌های خارجی قطع شد، 2قشر از همه بیشتر ضرر کردند؛ اول جامعه علمی و دانشگاهی و دوم شرکت‌های نشر که نتوانستند کتاب‌های به‌روز خارجی را با قیمت مناسب در نمایشگاه کتاب عرضه کنند.

تغییر مکان بخش بین‌الملل و پارکینگ

معاون فرهنگی و اجرایی بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه کتاب تهران از انتقال بخش بین‌الملل به طبقه فوقانی مصلی خبر داد. محمد‌اللهیاری فومنی گفت: برای سهولت در دسترسی علاقه‌مندان، ناشران بین‌الملل به مکان 2سال پیش بازمی‌گردند تا در ضلع جنوبی شاهد استقرار پارکینگ‌ها باشیم. از مکان قبلی استقرار بخش بین‌الملل هم برای اجرای فعالیت‌های فرهنگی مربوط به نمایشگاه استفاده می‌شود.

عضو شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه امسال کتاب تهران با اشاره به شروع فعالیت کمیته‌های مختلف نمایشگاه ازجمله ناشران داخلی، ناشران بین‌الملل، جنبی و رفاهی افزود: کمیته بررسی کارشناسی طرح‌ها همچنان در حال ارزیابی طرح‌هایی است که از جانب کمیته‌های مختلف نمایشگاه ارائه می‌شود. وی با تأکید بر ایجاد هماهنگی‌های لازم با نهادهای مدیریت شهری برای برگزاری بهتر نمایشگاه گفت: از آنجا که بخش اعظم نمایشگاه کتاب امسال در فضای باز برپا می‌شود، لازم بود موارد ایمنی به‌صورت دقیق‌تر رعایت شود که این مسئله لحاظ شده است. بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روزهای 10تا 20اردیبهشت 1393در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

تخفیف 70درصدی هما به خارجی‌ها

شرکت هواپیمایی هما با هدف تسهیل حضور ناشران خارجی در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اقدام به ارائه تخفیف 70درصدی حمل کتاب کرده است. هما مسئولیت انتقال و ارسال کتاب‌های ناشران خارجی به نمایشگاه کتاب تهران را برعهده دارد و در این راستا هماهنگی‌های لازم برای انتقال آثار ناشران خارجی به نمایشگاه و اطلاع‌رسانی به تمام نمایندگی‌های شبکه پروازی هما انجام شده است. ناشران و نمایندگی‌های نشر در خارج ایران می‌توانند برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران با تخفیف 70درصدی محموله‌های کتاب خود را به ایران وارد کنند.

کد خبر 255102

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز