دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۴:۱۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: نشان‌واره مجموعه تئاترشهر که بیش از ۴دهه پیش توسط ابراهیم حقیقی طراحی شده بود، در حالی با نظر مدیر جدید این مجموعه برای استفاده در سربرگ‌های مکاتبه‌های اداری تغییر کرده که هنرمند برجسته عرصه گرافیک ایران با این اقدام مخالف است و آن را کاری غیرحرفه‌ای، خدشه وارد کردن به یک نشان ملی، جبران‌ناپذیر و زیرپا گذاشتن حقوق معنوی خالق آن می‌داند.

تئاترشهر

به گزارش همشهری، صبح روز گذشته خبری در خبرگزاری مهر منتشر شد که از تغییر نشان‌واره تئاترشهر با نظر اتابک نادری، مدیر این مجموعه برای استفاده در تقویم و سربرگ‌های اداری آن حکایت می‌کرد. البته این خبر یک نکته هم داشت و آن اینکه طراح اصلی و اولیه نشان‌واره یا لوگوی تئاترشهر زنده‌یاد مرتضی ممیز ذکر شده بود. اندکی بعد حقیقی نسبت به این خبر واکنش نشان داد و به هنر آنلاین گفت: جای تعجب و سؤال دارد که مدیر معتبرترین مرکز تئاتری کشور نداند طراح نشان آن‌چه‌کسی بوده و به اشتباه نام خالق اثر را هنرمندی دیگر عنوان کند. گرافیست سرشناس سپس به اصل تغییر نشان خود برای تئاتر شهر پرداخت و افزود: مدیر مجموعه تئاتر شهر از نظر قانونی حق ندارد در یک نشان ملی که ثبت شده و 40سال از زمان خلق آن می‌گذرد دست ببرد. اگر چنین امری درست می‌بود پس می‌باید در این 40سال، دیگر مدیران تئاترشهر و سایر مجموعه‌ها هم در نشان‌هایی که سال‌ها پیش طراحی شده دست می‌بردند. می‌باید نشان‌های شرکت‌های نفت، فولکس و بنز هم بارها تغییر می‌کرد.

این در حالی است که نشان شرکت مرسدس بنز از سال 1989تا امروز 3نوبت تغییرهایی هر چند جزئی را تجربه کرده است. مدیر تئاتر شهر دلیل تغییر نشان این مجموعه را افزودن تاریخ تاسیس و شماره ثبت ملی به‌ویژه برای مکاتبه‌های خارجی ذکر کرده که حقیقی در پاسخ به این دلیل هم گفت: هیچ‌کجای دنیا مرسوم نیست کنار نشان یک مجموعه شماره ثبت یا تاریخ تاسیس آن را درج کنند و به سادگی می‌توان این موضوع را در نشان‌های مجموعه‌های معروف جهان بررسی کرد.

این هنرمند طراح افزود: 40سال است تئاترشهر با این نشان در سراسر دنیا شناخته می‌شود. حالا سؤال اینجاست که آیا نبود تاریخ ثبت و سال تاسیس خللی در مناسبات این مجموعه با سایر مجموعه‌ها به‌وجود آورده است؟ حتی اگر ضرورت داشت که در مکاتبه‌ها شماره ثبت و تاریخ تاسیس تئاتر شهر درج شود، این اتفاق باید پای سربرگ‌ها بیفتد نه اینکه در نشان من دست ببرند و چیزهایی به آن اضافه کنند.

حقیقی نشان تئاتر شهر را براساس 2 صورتک خنده و گریه سال 1351 خلق کرده و از قسمت بالا این نشان را مدور نشان داده است تا هر بار نام تئاتر به ذهن مخاطب خطور می‌کند، یاد سقف‌های مدور صحنه بیفتد. ضمن اینکه این حالت مدور، اشاره‌ای هم به معماری ایرانی دارد. از سوی دیگر، نادری، مدیر مجموعه تئاتر شهر عنوان شدن نام زنده‌یاد ممیز را به‌عنوان طراح اصلی نشان تئاترشهر اشتباهی سهوی دانست و درباره تغییر نشان هم گفت: من قصد ندارم در لوگوی اصلی تئاتر شهر دست ببرم و تنها می‌خواستم برای انتشار یک تقویم سال جدید و برخی مکاتبه‌های خارجی لوگویی طراحی کنیم که در آن تاریخ ثبت و نام لاتین تئاتر شهر باشد. گرچه بعد متوجه شدیم نام لاتین یک مجموعه نباید کنار نشان آن درج شود.

او که پیش‌تر هم گفته بود ‌نشان‌واره تئاترشهر نوعی «برند» است که همچنان دست‌نخورده باقی خواهد ماند و عناصر افزوده‌شده به نشانه اصلی بر غنا و زیبایی آن افزوده است‌، این بار گفت: لوگویی که ما طراحی کرده‌ایم هنوز در حد طرح اولیه است و با توجه به اینکه استاد حقیقی در قید حیات است، با ایشان صحبت می‌کنیم و از وی برای طراحی نشانه جدید کمک می‌خواهیم.

ساختمان استوانه‌ای 42ساله

مجموعه تئاتر شهر سال ۱۳۴۶ طراحی شد و کار ساختن آن 5سال طول کشید. این مجموعه روز هفتم بهمن ۱۳۵۱ با روی صحنه رفتن نمایش «باغ آلبالو» براساس نمایشنامه آنتون چخوف به کارگردانی آربی اوانسیان و بازی داریوش فرهنگ، سوسن تسلیمی، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار و پرویز پورحسینی به‌عنوان به‌روزترین سالن تئاتر تهران افتتاح شد. تئاتر شهر که این روزها با 5سالن اصلی، قشقایی، چهارسو، سایه و کارگاه نمایش پذیرای دوستداران تئاتر و هنرهای نمایشی است، پیش‌تر 2سالن دیگر به نام‌های تالار کوچک و تالار شماره 2هم داشت که امروز دیگر کاربرد اجرایی ندارند.

کد خبر 254962

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز