مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

گروه شهری: نخستین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در سال جدید روز گذشته در حالی برگزار شد که اعضا در آن نظرات رهبر معظم انقلاب در سال جدید را به‌منظور تبیین وظایف مدیریت شهری بررسی کردند.

اعضا شورای شهر

 علاوه بر این تصویب پاسخ به اعتراض فرمانداری تهران مبنی بر متن مصوبه بودجه سال93 از دیگر موضوعاتی بود که در جلسه شورا مطرح شد.احمد مسجد جامعی، رئیس شورای شهر تهران دیروز بر این مسئله تأکید داشت که مخاطب موضوعات مطرح شده در فرمایشات رهبر معظم انقلاب، شهرداری‌ها و شوراها در سراسر کشور به‌خصوص شورای شهر تهران به‌عنوان دستگاه‌های تصمیم‌گیر و تأثیرگذار در مسائل فرهنگی و اجتماعی هستند.

وی به بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب درخصوص حوزه فرابخشی موضوعات مختلف اشاره کرد که مخاطبش مدیریت شهری خواهد بود. به عقیده وی مدیریت شهری شاید نتواند در موضوعات بخشی و تخصصی مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تصمیم‌گیر باشد ولی در موضوعات فرابخشی به‌طور قطع تأثیر‌گذار است. به همین منظور در ادامه جلسه اعضا پیرامون چگونگی اجرای این نظرات پیشنهادهای خود را ارائه دادند. مجتبی شاکری، عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اظهار امیدواری برای ایجاد راهکارهای عملی در حوزه فرهنگی و اجتماعی گفت:

در حال حاضر پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب و با توجه به اینکه برنامه‌های سال93 هنوز از سوی معاونت‌های مربوطه شهرداری برای ما ارسال نشده، جا دارد ما برای سال93 دقت لازم را در برنامه‌ها داشته باشیم. وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب تأکید داشتند همه امور زیرمجموعه فرهنگ قرار می‌گیرد. نه اینکه فرهنگ زیرمجموعه مسائل مختلف ازجمله سیاست و اقتصاد باشد.

نکته دیگری که در فرمایشات رهبری وجود داشت توجه به واقعیت‌های موجود است، ما فقط پیشرفت و طبقه بندی کشورها را ملاک عمل قرار می‌دهیم به همین دلیل یک نوع فرودستی احساس می‌کنیم درحالی‌که ما باید واقعیات خودمان را بشناسیم. جهت‌دهی به نوع نگاه در ساخت اسباب‌بازی کودکان، حفظ و پاسداری از زبان فارسی در طرح موضوعات فرهنگی و اجتماعی، مباحث مربوط به سبک زندگی و فعالیت در حوزه فیلم و تله‌فیلم و سریال در موضوعات شهری ازجمله مسائلی بود که شاکری به آن اشاره کرد که شهرداری تهران می‌تواند به آنها ورود پیدا کند.

مهدی چمران، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورا نیز گفت که مسائل مطرح شده در فرمایشات رهبری را نمی‌توان در یک جلسه به نتیجه رساند، بحث‌های نظری کردن کافی نیست. وی پیشنهاد داد همه کمیسیون‌ها با دید تخصصی روی موضوعات مطرح شده در فرمایشات رهبر معظم انقلاب مطالعه کنند و پیشنهادهای خود را برای تصویب به شورا بیاورند تا به شهرداری ابلاغ شود.

اقبال شاکری نیز در ادامه با اشاره به نامگذاری سال93 پیشنهاد کرد که این مسئله به‌عنوان یک دستور دائمی در دستور کار جلسات شورا قرار گیرد تا خروجی‌ها هم بررسی شود. وی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد درون زا بودن اقتصاد و فرهنگ است. هر عاملی که مانع استفاده از پتانسیل‌های داخلی می‌شود را باید از چرخه تصمیم‌گیری‌ها و عملیات سازمانی‌مان حذف کنیم. ازجمله واردات کالاها. در سازمان شهرداری هم باید هرگونه وابستگی و تصمیمی که باعث کور شدن نوآوری در سازمان می‌شود را حذف کنیم.علیرضا دبیر اما گفت: دوستانی که در شورای سوم هم بودند می‌دانند هر سالی که رهبر معظم انقلاب نامگذاری می‌کردند یک دستور دوفوریتی وارد صحن می‌شد. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در سال اصلاح الگوی مصرف مصوبات شورا با 6‌یا‌7‌ماه تأخیر به اجرا درآمد از اعضای شورا درخواست کرد هرچه زودتر این برنامه‌ها را عملیاتی کنند.

مرتضی طلایی، نایب‌رئیس شورای‌شهر نیز با اشاره به ضرورت جداشدن از شعارزدگی پیشنهاد کرد که کمیسیون فرهنگی و کمیسیون بودجه به‌عنوان 2کمیسیون اصلی ماموریت پیگیری برنامه‌های کمیسیون‌ها برای تحقق فرمایشات رهبری را به شورا ارائه کنند. دوستی نیز در ابتدای سخنانش از حوزه خدمات شهری شهرداری و سازمان پارک‌ها که در تعطیلات فعال بودند و شهر را برای بازدید شهروندان مرتب و تمیز نگه‌داشتند تشکر کرد و در رابطه با پیام رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: تنها جایی که می‌تواند به‌صورت عملیاتی این پیام را اجرا کند شهرداری تهران است. وی این نکته را هم بیان کرد که حوزه‌های مختلف ماموریت دارند در حوزه فرهنگی فعالیت‌هایی را انجام دهند اما با یکدیگر هماهنگ نیستند، با این حال این مهم در شهرداری تهران قابل وصول است.

نگرانی نسبت به فضای سبز ‌کاخ‌های سعدآباد و نیاوران

اسماعیل دوستی در ادامه با اشاره به بازدیدی که از کاخ‌های سعدآباد و نیاوران داشت درباره از بین رفتن فضاهای سبز این کاخ‌ها اظهار تأسف کرد و گفت: متأسفانه فضاهای سبز کاخ موزه‌ها در حال از بین رفتن است. یا سازمان میراث فرهنگی توانایی نگهداری فضای سبز این بناها را ندارد یا در سال‌های گذشته به‌صورت احساسی نگهداری شده است. اینها مکان‌هایی هستند که در حوزه ماموریت شهرداری تهران هستند اما شهرداری نمی‌تواند در آنها خدماتی ارائه دهد. محسن سرخو اما درباره وضعیت کاخ موزه‌های شهر تهران گفت: هنوز متوجه نمی‌شوم چرا ما این فضاها را به‌صورت یک بسته کامل نگه‌داشته‌ایم؟ چرا دیوارهای آن را بر‌نمی‌داریم که مردم از فضای سبز آنها استفاده کنند؟ باید اجازه بدهیم مردم در فضای سعدآباد تردد کنند. ساختمان‌های تاریخی آنها را می‌توانیم نگهداری کنیم اما باید فضای سبز را در اختیار مردم قرار دهیم.

 سرخو البته از پیشنهاد دوستی درخصوص فرمایشات رهبر معظم انقلاب استقبال کرد و پیشنهاد داد طبق مصوبه‌ای در شورا شهرداری ملزم شود ظرف مدت مناسبی برنامه‌های خودش را برای اجرای فرمایشات رهبر معظم انقلاب ارائه کند. رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر ادامه داد: ایشان در موضوع پروژه‌های عمرانی به مدیریت جهادی در شهرداری تهران اشاره داشتند. در بخشی از حوزه‌ها مثل شهرسازی و جاهایی که با مردم سروکار دارد اگر شهرداری طرحی را برای تحول و تغییراتی در سیستم مدیریتی تعریف کند و در کمیسیون‌های شورا بررسی شود تحول بزرگی در شهر تهران اتفاق می‌افتد.

توجه بیش از پیش به فرهنگ

حبیب کاشانی نیز با تأکید بر ضرورت الگوسازی از فرمایشات حضرت آقا گفت: اگر این فرمایشات را خودمان عملیاتی کنیم می‌توانیم برای مردم شهر هم الگوسازی کنیم. در دوران جنگ مدیریت جهادی وقت گذاری، صرفه جویی و... بوده اما به‌صورت الگو در نیامده است. ما اگر بتوانیم این مصادیق را عملی کنیم به‌عنوان متولی فرهنگ و آموزش در شهر تهران برای همه الگوسازی می‌شود.

پرویز سروری نیز در جلسه دیروز ابتدا با اشاره به انتقاداتی که در گذشته نسبت به اقدامات فرهنگی در شهرداری وجود داشت، گفت: جا دارد از کارهایی که شهرداری در ایام تعطیلات انجام داد تقدیر شود. به عقیده وی این کار نشان داد با همکاری شورا و شهرداری می‌توان شاهد مدیریت نشاط معنوی و مادی بود. عبدالحسین مختاباد نیز اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب همیشه نسبت به فرهنگ حساسیت خاصی داشته‌اند و در نشستی که چند سال قبل در شورای‌عالی فرهنگی داشتیم ایشان فرمودند باید از چهره فرهنگی و هنری رفع محرومیت کنیم. به اعتقاد مختاباد زندگی هنرمندان در‌شأن ایران نیست و باید با ایجاد یک اجماع ملی برای هنرمندان و فرهیختگان کشورمان احترام قائل شویم.

عباس جدیدی نیز با اشاره به تلاش و سعی شبانه‌روزی شهرداری تهران در ایام نوروز تصریح کرد: شهرداری تهران در ایام نوروز آبروداری کرد و با توجه به اینکه فصل‌الخطاب تصمیمات ما فرمایشات رهبر معظم انقلاب است، تعبیر من این است که معظم‌له تأکید نداشتند که ما فرهنگ نداریم بلکه تأکید داشتند که ما از فرهنگ خودمان دور می‌شویم.

عباس شیبانی نیز به اعضای شورای شهر توصیه کرد که رهبر معظم انقلاب را نمونه بگیرند و به فرمایشات ایشان عمل کنند. وی تأکید کرد: ایشان ساده زندگی می‌کنند و ما هم باید مثل ایشان ساده زندگی کنیم و در کارهای دیگر جدیت به خرج دهیم.
احمد مسجدجامعی پس از اظهارات اعضای شورا با اشاره به اینکه بخشی از این شعار به روایت خود آقا در شهرداری شکل پیدا کرده است، گفت: درباره موضوع کاخ‌موزه‌ها جلسه‌ای را در اردیبهشت‌ماه با حضور مسئولان میراث فرهنگی برگزار می‌کنیم. به‌گفته وی، برای فضای سبز این مکان‌ها بودجه‌ای هم پیش‌بینی شده است تا فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حفظ فضاهای سبز شهر تهران محقق شود.

شکل‌گیری هنر شهری در شهرداری

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به تفاوت دیدگاهش با برخی اعضای شورای شهر تأکید کرد: «اگر ما تصور کنیم مخاطب فرمایشات رهبر معظم انقلاب تنها شهرداری‌ها هستند، کار ما را مقداری دشوار می‌کند. فرمایشات ایشان بخش‌هایی دارد که به حوزه‌ها و دستگاه‌های تخصصی برمی‌گردد. بخش‌های فرابخشی به ما مربوط می‌شود. ما نمی‌توانیم از حد و حدود قانونی فراتر برویم. آنچه به فرهنگ عمومی مربوط می‌شود به ما هم ارتباط دارد. هنر شهری نه در وزارت ارشاد هست و نه در سازمان تبلیغات. هنر شهری در حال شکل‌گیری در شهرداری تهران است. درست مثل اقتصاد شهری که ما می‌توانیم زمانی به آن ورود کنیم که به موضوعات عمومی شهر تهران مربوط می‌شود یا ورزش و سلامت از نگاه اجتماعی به مدیریت شهری مربوط می‌شود.»

در ادامه جلسه دیروز نیز شهردار تهران که در جلسه حضور داشت، گفت: «بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب من احساس وظیفه کردم که بیش از گذشته به این موضوع در ابعاد مختلف بپردازیم. در موضوعات اقتصاد مقاومتی، فرهنگ و مدیریت جهادی جنس کار دستور از بالا به پایین و بخشنامه‌ای نیست. اینها موضوعاتی هستند که باید دلی باشند و از درون بجوشند. هر کسی باید خودش داوطلب باشد.» محمدباقر قالیباف اعلام کرد که در حوزه تدوین مقررات و داشتن طرح و لایحه به‌نظر نمی‌رسد کمبودی وجود داشته باشد، پس باید پیگیر اجرای این تصمیمات و رفع موانع اجرای آنها در سطح شهر باشیم.

کد خبر 254951
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز