یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹
۰ نفر

گروه حوادث: ۲سارق خشن که در جریان زورگیری از مرد جوانی او را هدف ضربات چاقو قرار داده و تا یک قدمی مرگ برده بودند، از اتهام محاربه تبرئه و به زندان، شلاق و رد مال محکوم شدند.

متهمان

در آخرین روزهای خرداد سال89، یک حلقه سی‌دی از سوی یکی از شهروندان تهرانی در اختیار پلیس قرار گرفت که صحنه سرقتی خونین را نمایش می‌داد. در این فیلم ماموران، جوان موتورسواری را دیدند که بعد از حمله به یک رهگذر، با ضربات متعدد چاقو او را مجروح کرد تا بتواند کیفش را سرقت کند. در تحقیقات اولیه مشخص شد که مالباخته مرد جوانی بود که بعد از سرقت به بیمارستان منتقل شده و پس از انجام چند عمل جراحی، به‌طرز معجزه‌آسایی از مرگ حتمی نجات یافته بود.

با شکایت خانواده جوان مجروح، تحقیقات پلیسی برای شناسایی و دستگیری سارقان خشن شروع شد و مأموران در بررسی‌های تخصصی دریافتند فردی که ضربات چاقو را بر بدن مالباخته وارد کرده بود، جوانی به نام علیرضاست. در ادامه معلوم شد که همدست او، یعنی راننده موتورسیکلت، فردی به نام میلاد است که در فیلم صحنه سرقت، سوار بر موتورسیکلت بود و اطراف را زیرنظر داشت.

با دستگیری این دو سارق، علیرضا علاوه بر اعتراف به مجروح کردن مردی که تصویر وی در فیلم بود، به ارتکاب سرقت‌های دیگر با همدستی میلاد و جوانی به‌نام منصور اعتراف کرد. با دستگیری عضو سوم باند، برای علیرضا و میلاد به اتهام محاربه و سرقت و برای همدستانش به اتهام سرقت کیفرخواست صادر شد و پرونده برای محاکمه در اختیار دادگاه کیفری استان تهران قرار گرفت.

محاکمه اعضای این باند در چند جلسه و با حضور شاکیان برگزار شد. نماینده دادستان در بیان کیفرخواست گفت: این پرونده 29شاکی دارد که سارقان 7فقره از سرقت‌ها را با استفاده از چاقو انجام داده‌اند که در 4سرقت، به شاکیان جراحت وارد کرده و در 18سرقت نیز فقط اقدام به قاپیدن کیف شاکیان کرده‌اند.

وی ادامه داد: در این پرونده علیرضا (متهم ردیف اول)، متهم به محاربه و افساد فی‌الارض و مشارکت در ربودن اموال دیگر شکات و ایراد ضرب و جرح عمدی با قمه است. میلاد (متهم ردیف دوم) نیز علاوه بر محاربه، متهم به ضرب و جرح عمدی به وسیله چاقو با قرار دادن چاقو در اختیار علیرضا و مشارکت در ربودن اموال شاکیان است و متهم ردیف سوم یعنی منصور فقط متهم به مشارکت در سرقت اموال شاکیان است.

پس از اظهارات نماینده دادستان، علیرضا در دفاع از خود گفت که اصلا شاکیان را نمی‌شناسد و موتورسواری بلد نیست که بخواهد دست به سرقت بزند. وقتی قاضی به او گفت که «تصویرتان در فیلم سرقت از یکی از شاکیان ضبط شده است»، وی جواب داد: آن روز با میلاد بودیم که شاکی را دیدیم و میلاد گفت که او پول دارد و بهتر است کیفش را سرقت کنیم. آن روز من به‌خاطر مصرف مشروبات الکلی در حالت عادی نبودم و نفهمیدم چه اتفاقی افتاد. آن ماجرا نخستین سرقتی بود که من تا حالا انجام داده‌ام و چیزی از آن به‌خاطر ندارم.

پس از اظهارات وی، میلاد در جایگاه قرار گرفت و سرقت‌ها را به‌گردن گرفت و گفت: روز حادثه، ساعت 3بعدازظهر بود که حوالی امین‌حضور، شاکی را دیدیم که کیفی در دست داشت. او را تعقیب کردیم و علیرضا در فرصتی مناسب با چاقو به سراغش رفت تا کیفش را سرقت کند اما وقتی او مقاومت کرد، چند ضربه به وی زد. همان لحظه متوجه شدیم که فردی دارد از بالای پل فیلمبرداری می‌کند و ترسیدیم و بدون سرقت فرار کردیم. در ادامه جلسه وکیل علیرضا در دفاع از موکلش گفت:

علیرضا در هنگام وقوع جرم 16سال داشته و با انگیزه مادی دست به سرقت زده است با توجه به ماده 279قانون مجازات اسلامی وی محارب نیست. وکیل میلاد نیز در دفاع از موکلش گفت: عمل موکل من از مصادیق محاربه نیست. پس از آخرین دفاعیات متهمان قضات دادگاه برای صدور حکم وارد شور شده و آنها را از اتهام محاربه تبرئه کردند. 2 سارق خشن به اتهام سرقت‌های خود به زندان، شلاق و رد مال محکوم شدند.

کد خبر 254926
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز