گروه اجتماعی: برکناری داود مددی از سمت مدیریت عامل سازمان اجتماعی و تعیین سریع جایگزین وی سؤالات زیادی را به وجود آورد.

به نظر می‌رسد مددی که مکرراً برکناری‌اش را در جمع خبرنگاران تکذیب می‌کرد خود نیز از سرعت و سماجت وزیر شوکه شد.

او در روز تعیین جانشینش وعده داد که حرف‌هایی برای گفتن دارد ولی این حرف‌ها را در فرصت مناسب به زبان خواهد آورد.

خبرگزاری ایسنا گفتگویی با مددی انجام داده که به نظر می‌رسد برخی حرف‌هایش را در این گفتگو به زبان آورده‌است.

مددی در این گفتگو به صراحت گفته ‌است: چنانچه وزیر رفاه مرا کنار نمی‌زد، علاقه‌مند به خدمتگزاری در این جایگاه بودم.

داود مددی مدیرعامل برکنار شده سازمان تأمین اجتماعی با اعلام این خبر گفت: کسانی که می‌خواهند با یکدیگر کار کنند باید در یک‌سری مسایل با هم تفاهم داشته باشند.

وی افزود: وزیر تمایل ادامه کار با فردی را داشت که به قول خودش با آنها هم سرعت باشد در حالی که خودم هم منظور این حرف را نفهمیدم که کند کار می‌کردم و یا جلوتر از دیگران بودم.

مددی با اشاره به دولتی شدن سازمان تأمین اجتماعی با استناد به ماده 17 قانون نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، این موضوع را یکی از اختلاف نظرهای خود با وزارت رفاه دانست و در این رابطه تصریح کرد: دولتی شدن این سازمان مدنظر ما نبود، چرا که صاحبان اصلی سازمان کارگران و کارفرمایان هستند.

از طرف دیگر روح ابلاغیه رهبر معظم انقلاب اسلامی (اصل 44 قانون اساسی) تاکید بر خصوصی شدن سازمان‌ها دارد، که در این راستا نیز مقاومتی برای دولتی شدن سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد.

وی افزود: بر اساس اساسنامه تنظیم شده برای این سازمان 50 درصد به اضافه یک نفر از اعضای شورا را وزیر انتخاب می‌کند با این رویه از هم اکنون مشخص است که سازمان تأمین اجتماعی به شیوه دولتی اداره خواهد شد، لذا با توجه به این اساسنامه من نیز تمایلی به ادامه کار در این فضا را نداشتم و نخواهم داشت.

مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به این سؤال که تشکل‌های کارگری و کانون‌های صندوق بازنشستگان نیز با نظرات شما موافق هستند، اما وزیر در پاسخ آنها گفته هر کسی در رابطه با این قضیه مجاب نشده، حاضر به گفت‌وگو و مجاب کردن آنها هستیم، عنوان کرد: در جلسات مختلفی که با وزیر داشتیم من مجاب نشدم؛ هر چند وزیر نیز با استناد به قانون این کار را انجام می‌دهد بنابراین اشکال از ماده 17 قانون نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی است.

این در حالیست که بند «ی» ماده 70 قانون برنامه چهارم توسعه، اختیار تغییر اساسنامه را به دستگاه‌ها داده است. یعنی پیشنهاد تغییر اساسنامه در سازمانی مثل تأمین اجتماعی ابتدا باید به سازمان مدیریت ارجاع شده و پس از تایید به تصویب هیأت دولت برسد.

وی چالش دیگر خود با وزارت رفاه را مطرح کردن بحث حساب‌های انفرادی به جای حساب‌های اجتماعی خواند و بیان کرد: بر اساس حساب‌های انفرادی، کارفرما با باز کردن حساب برای کارگر حق بیمه را به حساب واریز و کارگر پس از 30 سال می‌تواند پول را به تدریج برداشت کند.

این در حالیست که سازمان تأمین اجتماعی در شرایط کنونی 6/16 سال حق بیمه را دریافت و به مدت 31 سال به افراد پرداخت می‌کند، لذا بحث بیمه‌های اجتماعی و تشکیل حساب‌هایی که بتوانند یکدیگر را پشتیبانی کنند، هنوز مرتفع نشده است.

وی گفت: به وزیر گفتیم می‌توان با استفاده از این بند اساسنامه سازمان را تغییر داد، اما آقای مصری اصرار داشتند این تغییر باید با استناد به ماده 17 قانون نظام جامع باشد.

مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی درباره صحت زمزمه‌هایی مبنی بر سفیر شدن مددی در یکی از کشورهای آفریقایی عنوان کرد: نه ، به من می‌گویند، می‌خواهید بروید سازمان گسترش! می‌گویم دروغ است! ایران خودرو، دروغ است! سفیر، دروغ است! اصلاً بنده هیچ مسئولیتی نمی‌خواهم.

کد خبر 25487

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز