شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: وزارت خزانه‌داری آمریکا اخیرا مجوز صادرات قطعات هواپیما به ایران را صادر کرد.

هواپیما

با این مجوز که براساس توافق هسته‌ای ژنو صادر شده، شرکت‌های بوئینگ و جنرال‌الکتریک مجاز هستند تا قطعات مورد نیاز ناوگان هوایی ایران را تأمین کنند.

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به این مجوز گفت: پیش‌بینی می‌شود با ورود قطعات هواپیما به کشور 30درصد از هواپیماهای خوابیده به ناوگان فعال بازگردند.حمید حبیبی در گفت‌وگو با مهر تأکید کرد که هنوز از سوی این شرکت‌ها تماسی با شرکت‌های ایرانی گرفته نشده است و امیدواریم که به‌زودی این تماس برقرار شود. وی افزود: برخی از شرکت‌های اروپایی مانند ایرباس و فوکر که وابسته به شرکت‌های آمریکایی هستند هم با ارائه این مجوز می‌توانند با شرکت‌های ایرانی ارتباط برقرار کنند.

براساس این گزارش بوئینگ که بزرگ‌ترین سازنده هواپیمای جهان است و جنرال‌الکتریک که سازنده موتور است، اخیرا اعلام کردند که از وزارت خزانه‌داری آمریکا برای صادرات برخی قطعات هواپیماهای تجاری به ایران مجوز دریافت کرده‌اند. در این رابطه سخنگوی جنرال‌الکتریک اعلام کرد: شرکتش مجوز برای فروش قطعات برای ناوگان هواپیماهای فرسوده ایران دریافت کرده است و اکنون با مقامات ایران برای مشخص کردن قطعات هواپیمای مورد نیاز تماس خواهد گرفت. وی گفت: این مجوز تنها برای قطعاتی خواهد بود که برای تضمین پرواز ایمن هواپیماهای فرسوده بوئینگ که پیش از انقلاب 1979به ایران فروخته شدند، لازم خواهد بود و شامل اجازه برای هرگونه مذاکرات درخصوص فروش هواپیمای جدید به ایران نیست.

خبر دیگر اینکه آمریکا برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر فروش نفت ایران بالاتر از سطح مجاز تعیین شده براساس تحریم‌ها را رد کرد. به گزارش رویترز، یک مقام آمریکایی تأکید کرد که مجموع فروش نفت خام ایران براساس سقف تعیین شده خواهد بود.

کد خبر 254798
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز