گروه اقتصادی: بنزین دونرخی می‌شود یا تک‌نرخی؟

بنزین

قیمت هر لیتر بنزین چند خواهد شد؟ وضعیت سهمیه‌های مصرف‌نشده بنزین موجود در کارت‌های سوخت چه خواهد شد؟ آیا کارت‌های سوخت با تک‌نرخی شدن بنزین جمع‌آوری می‌شود؟ آیا سهمیه بنزین ماهانه در اردیبهشت‌ماه واریز می‌شود؟ این سؤالات بنزینی بی‌پاسخی است که بازار گمانه‌زنی و شایعات را داغ کرده‌است. مسئولان دولتی اما سکوت کرده‌اند و تنها معاون وزیر نفت شایعه افزایش قیمت بنزین در ساعات پایانی شب گذشته یا امشب را رد کرده است.

به گزارش همشهری، از روز گذشته برخی شایعات مبنی بر افزایش قیمت بنزین در ساعت 24شب گذشته و احتمالا امشب قوت گرفت اما برخی رسانه‌ها این گمانه قوی را مطرح کردند که قیمت بنزین از ابتدای اردیبهشت‌ماه گران می‌شود.
گفته می‌شود 2 سناریوی قوی روی میز دولت قرار دارد. وزارت نفت به‌عنوان دستگاه دولتی که مسئولیت کارگروه تعیین قیمت فرآورده‌های نفتی را عهده دار است، تأکید دارد که باید بنزین تک‌نرخی شود. اما این پیشنهاد مخالفانی هم دارد ازجمله اینکه برخی بر این نظر هستند که با تک‌نرخی شدن بنزین و برداشته شدن نظام سهمیه‌ای عملا انگیزه مردم برای کمتر مصرف کردن بنزین از دست خواهد رفت.

دیروز مهر در گزارشی نوشت هم‌اکنون سناریوی نهایی افزایش قیمت و سازوکار جدید عرضه بنزین و گازوئیل در دولت نهایی شده است و از اردیبهشت‌ماه سال‌جاری به‌احتمال زیاد دیگر سهمیه بنزین با قیمت ۴۰۰‌تومانی به کارت‌های هوشمند سوخت خودروها واریز نخواهد شد و بنزین با قیمت‌های جدید در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود.

با اجرای این سناریو از اردیبهشت‌ماه سال‌جاری قیمت بنزین با نرخی بیش از یکهزار تومان و به‌صورت تک نرخی عرضه خواهد شد و نظام عرضه سهمیه‌ای این فرآورده استراتژیک نفتی به انتهای راه نزدیک خواهد شد. اسفندماه سال گذشته بود که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در اظهارنظری اعلام کرد: درباره ادامه نظام سهمیه‌بندی بنزین در حال تصمیم‌گیری نهایی هستیم.

افزایش ناگهانی قیمت بنزین شایعه است

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: تا این لحظه هیچ ابلاغیه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداشته‌ایم و افزایش ناگهانی قیمت بنزین در ساعت ۲۴ امشب (شب گذشته) شایعه است. به گزارش تسنیم، عباس کاظمی اظهار داشت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران مجری مصوبات دولت درخصوص نحوه عرضه و قیمت عرضه سوخت است. اوتصریح کرد: همانگونه که می‌گویید این مسئله شایعه است چرا که درصورت وجود چنین مسئله‌ای باید پیش از آن به این شرکت جهت اجرا و انجام هماهنگی‌های لازم، مصوبه جدیدی از سوی دولت ابلاغ می‌شد، اما تا این لحظه هیچ مصوبه‌ای در این خصوص ابلاغ نشده است.

واردات بنزین افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین از افزایش واردات بنزین به روزانه ١٠ میلیون لیتر با موافقت قطعی دولت خبر داد و گفت: واردات بنزین در سال گذشته روزانه 3.5میلیون لیتر در روز بود و بنزین وارداتی جایگزین بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها در سال جدید خواهد شد.

نمایندگان چه می‌گویند؟

علی‌محمد احمدی عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم از افزایش ۳۰ درصدی قیمت حامل‌های انرژی در فروردین‌ماه امسال خبر داد و گفت: افزایش قیمت بنزین در اختیار دولت است و به‌احتمال زیاد میزان افزایش ۳۰ درصد خواهد بود که سبب می‌شود قیمت بنزین از ۷۰۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان تغییر پیدا کند. علی مروی نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم اخیرا با اشاره به‌احتمال حذف کارت‌های سوخت تأکید کرد: درصورتی که قیمت بنزین تک نرخی شود کارت‌های سوخت حذف می‌شوند.

ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی نمی‌سوزد

تا پیش از نوروز۹۳ حدود 1.6 میلیارد لیتر بنزین با نرخ ۴۰۰تومانی در کارت‌های سوخت ذخیره‌سازی‌ شده بود که هم‌اکنون موجودی بنزین نیمه یارانه‌ای ذخیره شده در کارت‌های هوشمند سوخت به حدود یک میلیارد لیتر رسیده است. به گزارش مهر، درصورت اجرای هر سناریویی ذخیره بنزین ۴۰۰ تومانی موجود در کارت‌ها نمی‌سوزد و تا اطلاع ثانوی جایگاه‌داران ملزم به عرضه بنزین ۴۰۰‌تومانی ذخیره شده در کارت‌های هوشمند سوخت هستند.

سهمیه‌بندی بنزین حفظ شود

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس هم گفت: پیشنهاد می‌شود قیمت بنزین سهمیه‌ای و آزاد 300تومان و قیمت گازوئیل 50 تا 100تومان افزایش یابد. جلیل جعفری بنه خلخال در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه افزایش 30درصدی قیمت بنزین معقول است، گفت: بهتر است قیمت بنزین آزاد از 700تومان به 1000تومان و بنزین 400تومانی با حفظ همان میزان سهمیه قبلی به 700تومان افزایش یابد. وی افزود: برخی معتقدند قیمت بنزین یک نرخ باشد اما بنزین سهمیه‌ای باید حفظ شود چرا که عده‌ای مصرف خود را با میزان سهمیه هماهنگ می‌کنند.

کد خبر 254795
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز