همشهری آنلاین: نروژ امید اروپایی‌هایی را ناامید کرد که تصور می‌کردند گاز تولیدی این کشور می‌تواند جای تولید روسیه را بگیرد.

russia gas

تورد لین (Tord Lien)، وزیر انرژی نروژ به روزنامه آلمانی هاندلزبلات گفت: می‌توانیم تولید گاز خود را برای کوتاه مدت افزایش دهیم و این کار را خواهیم کرد، اما شدت این افزایش، خیلی زیاد نخواهد بود.

وی گفت کشورش تا سال 2020 میزان تولید خود از 110 میلیارد متر مکعب در سال گذشته، به 130 میلیارد متر مکعب خواهد رساند.

بخش اعظم این گاز تولیدی با خط لوله به اتحادیه اروپا منتقل می‌شود. این وزیر در همین حال تاکید کرد روسیه چند دهه است، تامین‌کننده قابل اتکای گاز برای اروپا بوده و "چیزی این نقش مسکو را تغییر نخواهد داد".

لین گفت در همین حال، اروپا در آینده می‌تواند شاهد افزایش حجم واردات گازی باشد، زیرا به تازگی ظرفیت‌های خود را برای استفاده از گاز مایع افزایش داده است.

به این ترتیب تولیدکنندگان عمده، همچون آمریکا یا کشورهای آفریقایی می‌توانند گاز بیشتری به این اتحادیه صادر کنند.

وی گفت: اگر قیمت‌ها افزایش یابد، ممکن است گرایش به گاز مایع گزینه ضروری شود. اما طبیعتا این گزینه که گاز را مایع کرد و با کشتی انتقال داد، نسبت به پمپاز حجم عمده‌ای از گاز با خطوط لوله گران‌تر است.

به خاطر بحران اوکراین، بحث‌هایی در این باره مطرح شده که اروپا می‌بایست از وابستگی گازی به روسیه رهایی یابد. آلمان حدود یک سوم از گاز و نفت وارداتی خود را از روسیه تامین می‌کند. در برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، این سهم بیشتر هم هست.

کد خبر 254308
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز