همشهری آنلاین: جان‌کری وزیر خارجه امریکا در مذاکراتش درپاریس با سرگئی لاوروف همتای روس خود درباره راه‌های رفع بحران اوکراین تصریح کرد که واشنگتن همچنان اقدامات روسیه در کریمه را ˈ غیر قانونی و نامشروع ˈ تلقی می‌کند.

گفته وگو جان کری ولاوروف

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از پاریس، کری پس ازاین ملاقات که چهار ساعت طول کشید گفت: دو طرف در حالی که در مورد رویدادهای منجر به بروز بحران اختلاف نظر داشتند، اهمیت یافتن یک راه حل دیپلماتیک که بتواند نیازهای مردم اوکراین را بر آورده کند، بر شمردند.

کری دریک کنفرانس خبری با اشاره به اینکه دو طرف پیشنهادهایی در مورد راه های رفع تنش دراوضاع امنیتی وسیاسی درداخل واطراف اوکراین ارائه کرده اند افزود: وی نگرانی های شدید در مورد حضور نیروهای روسیه در مرز اوکراین را که به گفته وی فضایی از ترس و ارعاب را به وجود آورده با لاوروف درمیان گذاشته است.

دو طرف در صدد تعیین چارچوب یک توافق برای کاهش تنش‌ها بر سر الحاق منطقه کریمه از اوکراین به روسیه بودند. این اقدام روسیه در کریمه که به دنبال خلع رئیس جمهوری طرفدار روسیه دراوکراین در ماه فوریه صورت گرفت بزرگترین رویارویی شرق وغرب از زمان پایان جنگ سرد در دو دهه پیش را موجب شد.

کری افزود :ˈ درگفت وگوی صریحی که شامگاه امروز با وزیر خارجه لاوروف داشتم تصریح کردم که امریکا کماکان اقدامات روسیه را غیر قانونی و نامشروع می داند. ˈ

رهبران گسترش تحریم‌ها علیه روسیه را مدنظر قرار داده اند که بخش‌های حیاتی اقتصاد این کشور از جمله صنعت مهم نفت و گاز را هدف قرار خواهد داد.

کری و لاوروف هردو گفتند دولت اوکراین باید بخشی از راه حل باشد.

لاوروف در یک نشست جداگانه با خبرنگاران که در خبرگزاری ریا نووستی بازتاب یافت گفت: روسیه یا امریکا یا هرکس دیگر هیچکدام نمی‌توانند هرگونه طرح خاصی را به اوکراینی ها تحمیل کنند. ˈ

کری گفت :ˈ امریکا در حال مشاوره با اوکراین درمورد هریک از گام‌های این فرآیند است و ما تا زمانی که یک دولت مشروع اوکراین درپای میز مذاکرات نباشد راه حرکت به جلو را نخواهیم پذیرفت . ˈ

یک سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا پیشتر گفته بود که این اتحادیه ازˈ گفت و گوی پر معنا و مفهوم ˈ اوکراین و روسیه ارباب دوران شوروی سابق خود به شدت حمایت می‌کنیم .

ملاقات کری ولاوروف درپاریس چند روز پیش ازنشست وزیران خارجه ناتو در بروکسل در روزهای سه شنبه وچهارشنبه صورت گرفت که احتمال می رود براقدامات اوکراین و روسیه متمرکز باشد.

کد خبر 254289
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز