همشهری آنلاین: رجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه یکشنبه شب درپی قطعی شدن پیروزی حزب حاکم درانتخابات شهرداری‌ها درسخنانی گفت : مردم ترکیه در انتخابات شهرداری‌ها به مخالفان وخارجی‌ها این پیام را دادند که آنها صاحب اصلی این کشور هستند.

رجب طیب اردوغان

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق نتایج غیررسمی با شمارش نزدیک به 80 درصد آرا حزب ˈعدالت وتوسعهˈ با 7/45 درصد آرا، حزب جمهوریخواه خلق با 3/28 درصد، حزبˈ حرکت ملی با 6/15 درصد وحزبˈ صلح و دمکراسیˈ با 2/4 درصد آراء در رده‌های اول تا چهارم انتخابات شهرداری‌ها در این کشور قرار گرفته‌اند.

رجب طیب اردوغان پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات وقطعی شدن پیروزی حزب ˈعدالت و توسعهˈ باحضور درستاد مرکزی حزبش درآنکارا درسخنانی گفت:نتایج انتخابات شهرداری‌ها نمایانگر آن است که سیاست های غیراخلاقی، افترا، غرور، کبر، ریا، دروغ، ائتلاف ضد ملت وانتشار نوارهای مونتاژ شده شکست خورده ومردم ترکیه دست هایی را که به استقلال آنان ضربه وارد کرده بود درپای صندوق های رای دفن کردند.

اردوغان که به همراه همسر، دختر وپسرش که نام آنان درعملیات های فسادمالی وارتشاء طرح شده بود گفت: ترکیه وارد دوران جدیدی شده است ومردم این کشور درپای صندوق‌های رای این پیام را دادند که نسبت به تعیین آینده سیاسی کشورشان به راهی به جز انتخابات معترض هستند.

نخست وزیر ترکیه تصریح کرد: فراست وبصیرت مردم ترکیه امروز بردسیسه ها و توطئه ها علیه استقلال این کشور پیروز شده وطرح مخالفان علیه ترکیه با شکست مواجه شده است.

وی با انتقاد ازاحزابˈ جمهوریخواه خلقˈ وˈحرکت ملیˈ آنها را به همدستی باˈجماعت گولن ˈ متهم کرد وگفت: این احزاب ازمردم ترکیه سیلی وتو دهنی محکمی خوردند.

اردوغان دمکراسی وسیاست را راه حلی برای حل مشکلات این کشور خواند وبیان کرد: هر کس هر مساله ای دارد باید آن را در پای صندوق های رای حل کند.

وی درادامه گفت: نتایج انتخابات شهرداری ها را بطور کامل آنالیز و سعی در رفع نواقص خود خواهیم کرد.

نخست وزیر ترکیه افزود: مخالفان باید ازنتیجه انتخابات درس بگیرند وبه تجزیه و تحلیل بپردازند.

اردوغان دربخش دیگری ازسخنان خود با اشاره به انتشار نوارصوتی نشست محرمانه مقامات ترکیه در وزارت خارجه ترکیه علیه سوریه وکشف دستگاه شنود درمحل کار خود گفت: مایه تاسف است که مخالفان حتی در این مورد نتوانستند امتحان خوبی پس بدهند.

وی مخالفان خود را متهم به ائتلاف نانوشته بین آنان درجریان انتخابات کرد وگفت: بیایید یک صفحه جدید که درآن منافع عالی ترکیه درصدر آن قرار داده باشد را باز کنیم.

نخست وزیر ترکیه با تاکید براینکه این کشور نیاز به یک حزب مخالف قدرتمند دارد گفت: تنها حاکمیت واقتدار حزب ˈعدالت و توسعهˈ برای ترکیه کافی نیست بلکه احزاب مخالف از امشب باید خطاهای خود را درک، از آن درس و آنها را تصحیح کنند.

وی از احزاب مخالف خواست دست در دست حزب عدالت و توسعه، ترکیه نوین را بسازند و افزود: هر تبعه ترکیه بداند که پیروز امروز ، ترکیه است، امروز روز عید ترکیه جدید است. امروز روز پیروزی روند صلح بین تمامی اتباع ترکیه و روند صلح است.

اردوغان دربخشهای مختلف سخنان خود با حمله به جماعت گولن گفت: هواداران این گروه در طول 30 تا 40سال گذشته به انحای مختلف در دوایر دولتی نفوذ کرده اند ولی زمان تصفیه آنان از دولت فرا رسیده، چرا که دولت در داخل دولت نمی تواند وجود داشته باشد و تصفیه آنان در چهارچوب حقوقی انجام خواهد شد.

  • نامزدهای حزب حاکم در 49 شهر به پیروزی رسیدند

به گزارش  ایرنا، در انتخابات شهرداری ها حزب حاکم ترکیه آرای خود را به میزان قابل توجهی نسبت به انتخابات دوره گذشته در سال 2009 میلادی که 3/38 درصد بود ، افزایش و به بیش از 45 درصد رساند.

بر اساس آخرین آمار غیررسمی انتخابات شهرداری ها در ترکیه ، شهرداران 78 شهر این کشور مشخص شدند که حزب عدالت و توسعه (آک) در 49 شهر ، پیروزی را به خود اختصاص داد.

حزب ˈجمهوری خواه خلقˈ بزرگترین حزب مخالف دولت ترکیه در 12 شهر به برتری رسید، حزب ˈحرکت ملیˈ در 9 شهر و حزب ˈصلح و دمکراسیˈ نیز در هفت شهر به پیروزی رسیدند.

بر اساس این آمار ، حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری ˈرجب طیب اردوغانˈ در انتخابات شهرداریهای این کشور که دیروز برگزار شد ، در مجموع 51/45 درصد آرا رای دهندگان را بدست آورده است.

کد خبر 254281
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز