یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: آندری کیسکا تاجر سرشناس و سیاستمدار تازه‌کار در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اسلوواکی، رابرت فیکو نخست وزیر فعلی این کشور را شکست داد و به ریاست جمهوری رسید.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، کمیسیون انتخابات ریاست جمهوری اسلوواکی اعلام کرد: بر اساس شمارش آرای حدود 99 درصد از حوزه‌های رأی، آندری کیسکا 59.4 درصد و فیکو 40.6 درصد از آرای ماخوذه را به دست آورده‌اند.

فیکو 49 ساله از سال 2006 تا 2010 نخست وزیر اسلوواکی بود و سال 2012 بار دیگر نخست وزیر شد و تا کنون این سمت را بر عهده دارد.

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری اسلوواکی که 15 مارس (25 اسفند) برگزارش شد، فیکو 28 در صد آرا و رقیب 51 ساله او کیسکا 24 درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

گریگوری مسزنکوف، تحلیلگر موسسه امور عمومی مستقر در براتیسلاوا گفت: این انتخابات همه‌پرسی در مورد عملکرد فیکو و دولت او بود و او یقیناً در این همه‌پرسی شکست خورد. اکثریت رأی‌دهندگان نارضایتی خود را از فیکو بیان کرده‌اند و او نتوانست هسته اصلی رأی‌دهندگان خود را بسیج کند.

چشم‌انداز پیروزی حزب سوسیال دموکرات در انتخابات روز گذشته و به دست گرفتن مجلس و ریاست جمهوری مخالفان را در این کشور بسیج کرد. حزب سوسیال دموکرات تحت امر فیکو 83 کرسی در مجلس این کشور با یکصد و 50 صندلی در دست دارد، در حالی که انتخابات سراسری آینده برای سال 2016 برنامه‌ریزی شده است.

تحلیلگران معتقد بودند اگر فیکو به رییس‌جمهوری دست یابد می‌تواند با اصلاح قانون اساسی قدرت‌های ریاست جمهوری را افزایش داده و نظام پارلمانی این کشور را به نظام ریاست جمهوری تغییر دهد.

فیکو مورد حمایت شماری از رهبران سوسیالیست اروپایی مانند فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه و مارتین شولز رییس‌ پارلمان اروپایی بود.

ادوارد شمیلار، تحلیلگری در براتیسلاوا معتقد است: هدف اولیه کیسکا باید متحد کردن جامعه بسیار دو قطبی شده اسلواک باشد.

رییس جمهوری جدید اسلوواکی 15 ژوئن (25 خرداد) با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری ایوان گاسپاروویچ رییس جمهوری فعلی این کشور سوگند یاد خواهد کرد.

کد خبر 254217
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز