همشهری آنلاین: قتل یان کوچیاک، روزنامه‌نگار افشاگر، اسلواکی را تکان داد و به استعفای نخست‌وزیر، رئیس پلیس و چند سیاستمدار دیگر انجامید. اکنون هزاران نفر به خیابان‌ها ریخته‌ و شعار انتخابات پارلمانی جدید سر داده‌اند.

د‌ه‌ها هزار نفر در اسلواکی خواستار انتخابات جدید شدند

به گزار شدويچه وله، دو ماه پس از قتل یان کوچیاک، روزنامه‌نگار کاوشگر اسلواکی، هزاران نفر از مردم در براتیسلاوا علیه دولت تظاهرات کردند. خواست اصلی معترضان، برگزاری انتخابات پارلمانی در اولین فرصت است؛ انتخاباتی که موعد آن دو سال دیگر است.

مخالفان و منتقدان دولت اسلواکی می‌گویند جابه جایی و کناره‌گیری بسیاری از مقامات در ماه‌های اخیر، نتوانسته اعتماد مردم را باز گرداند. خبرگزاری آلمان به نقل از برگزارکنندگان تظاهرات براتیسلاوا می‌نویسد که ۸۰هزار نفر طوماری را برای انتخابات جدید امضا کرده‌اند.

یان کوچیاک و دوست نامزدش که هر دو ۲۷ ساله بودند، در ۲۱ فوریه ۲۰۱۸ به قتل رسیدند. پلیس می‌گوید هر دو نفر در وضعیتی همانند صحنه اعدام، تیرباران شده‌اند. قتل این دو، تنها یک هفته پیش از مراسم ازدواج آنها صورت گرفت.

کوچیاک در حال تحقیق پیرامون مناسبات مشکوک مالی بین مقامات دولت و پاره‌ای از بازرگانان اسلواکی با مافیای ایتالیا بود.

پس از قتل کوچیاک، مقاله ناتمامی از او در رسانه‌ها منتشر شد که در آن نوشته بود، کاسبکارانی در شرق اسلواکی با همکاری گروه مافیایی "آندرانگتا" در ایتالیا، در اختلاس از نهادهای مالی اتحادیه اروپا دست دارند. کوچیاک سیاستمداران اسلواکی را نیز به زدوبند با مافیا و خلافکاران مالی در داخل کشور متهم کرده بود.

کوچیاک چند ماه قبل از آن که به قتل برسد، به پلیس خبر داده بود که به صورت تلفنی تهدید می‌شود؛ اما پلیس به این شکایت، وقعی نگذاشته بود. او از جمله خبرنگارانی بود که "اسناد پاناما" در رابطه با پولشویی را افشا کرد.

تظاهرات اعتراضی در واکنش به قتل کوچیاک، از اوایل مارس شروع شد. با بالا گرفتن اعتراض‌ها، بسیاری از مقامات دولت، روسای پلیس و دادگستری استعفا دادند. روبرت فیکو، نخست‌وزیر و روبرت کالیناک، وزیر کشور از جمله مقاماتی بودند که کنار رفتند.

فراخوان معترضان به برگزاری انتخابات جدید از این روست که دو ماه از قتل یان کوچیاک می‌گذرد اما هنوز معلوم نیست عاملان این جنایت چه کسانی بوده‌اند و دامنه نفوذ عوامل مافیایی در دستگاه دولتی چقدر است.

کد خبر 403977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha