همشهری آنلاین: بیست و پنجمین نشست سران کشورهای عربی در کویت با صدور بیانیه‌ای که در آن از مقاومت لبنان به رهبری حزب الله در برابر رژیم صهیونیستی به ویژه در جنگ ۳۳ روزه، تمجید شد به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه المیادین، بیست و پنجمین نشست سران کشورهای عربی با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

در این بیانیه با شناسایی اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی مخالفت و ادامه اشغال جولان سوریه از سوی رژیم صهیونیستی تهدیدی برای صلح منطقه قلمداد شد.

در بیانیه پایانی این نشست آمده است: تروریسم محکوم است،ما متعهد می‌شویم که در راستای پایان دودستگی‌ها و اختلافات گام برداریم. ما ضمن محکوم کردن تروریسم به هر شکلی خواستار اقدام جدی برای ریشه کنی این پدیده شوم هستیم. ما بر مخالفت با تروریسم از هر منبعی که باشد تاکید داریم.

در بیانیه بیست و پنجمین نشست سران کشورهای عربی اعلام شده است: ما از پایداری لبنان و مقاومت آن در برابر اشغالگران اسرائیلی به ویژه در جنگ سی و سه روزه در سال 2006 تمجید می‌کنیم.

در بیانیه پایانی نشست سران عرب آمده است: ما خواستار خاورمیانه عاری از سلاح کشتار جمعی و پایان توقف فوری مسابقه تسلیحاتی هستیم.

سران عرب در بیانیه پایانی خود بر مخالفت با دخالت خارجی در امور داخلی سودان،ضرورت حمایت کامل از سومالی، و همزیستی مشترک تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: ما به طور مطلق مخالف شناسایی اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی هستیم. از راه حل سیاسی برای بحران سوریه براساس بیانیه ژنو یک حمایت می‌کنیم. از کشورهای عربی و بین المللی می‌خواهیم که حمام خون در سوریه و آوارگی سوری‌ها را پایان دهند و خواستار اجرایی شدن توافقنامه آشتی ملی میان گروه های فلسطینی هستیم.

شرکت کنندگان در نشست کشورهای عربی اقدامات رژیم صهیونیستی ضد مسجد الاقصی را محکوم کردند و از یونسکو و دیگر سازمان‌های بین المللی خواستند که از این مکان مقدس حفاظت کند.همچنین از جامعه بین المللی خواسته شد که شهرک سازی در فلسطین اشغالی را متوقف کند.

در این بیانیه از حق سوریه برای پس گیری جولان اشغالی بر اساس مرز چهارم ژوئن1967 حمایت شد و اقدامات رژیم صهیونیستی در جولان و ادامه اشغال آن از سوی این رژیم مورد مخالفت قرار گرفت.

در بیانیه پایانی نشست بیست و پنجم سران عرب ضمن استقبال از امضای توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای بزرگ از تهران خواسته شد که در راستای اجرای این توافقنامه حرکت کند.

پس از قرائت بیانیه پایانی امیر کویت ابراز امیدواری کرد که تصمیمات این نشست در حل چالش‌های جهان عرب موثر واقع افتد.

همچنین در پایان این نشست مصر به عنوان میزبان بعدی نشست سران کشورهای عربی انتخاب شد.

کد خبر 254006
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز