همشهری آنلاین: رییس‌جمهور آمریکا در پیامی سال جدید را به ایرانیان تبریک گفت.

ایسنا نوشت: در بخش‌های از این پیام که در شبکه اجتماعی یوتیوب منتشر شده است، باراک اوباما با اشاره به اختلاف نظرها بر سر برنامه هسته‌ای ایران ابراز امیدواری کرده است که «پیشرفت دیپلماتیک واقعی در سال جدید می‌تواند در سال‌های آینده موفقیت‌های جدیدی برای ایرانیان به همراه بیاورد.»

وی افزوده است که این نوروز می تواند نه فقط آغاز یک سال جدید بلکه فصلی نو برای ایران و نقش‌آفرینی ایران در جهان باشد.

اوباما با تاکید بر این‌که «توهمی ندارد» که حل اختلاف نظرها با ایران دشوار است، اظهار کرد که به پیشبرد دیپلماسی پایبند است؛ زیرا از نظر او امکان رسیدن به یک راه حل عملی فراهم است.

اوباما در این پیام با بیان این‌که « در حالی که شما و خانواده‌های‌تان در دور میز نوروز جمع می‌شوید، می‌خواهم بهترین آرزوهایم را برای این بهار جدید و سال نو تقدیم کنم.» گفته است: مانند همیشه این تعطیلات فرصتی است برای قدردانی از نعمت‌های‌تان و تعمق در امیدهای‌مان برای سال پیش رو. همان‌طور که هر سال به عنوان رییس جمهوری این کار را کرده‌ام می‌خواهم از این فرصت برای سخن گفتن مستقیم با مردم و رهبران جمهوری اسلامی ایران استفاده کنم.

وی در بخشی از پیامش با بیان این‌که «اگر ایران به تعهدات بین‌المللی‌اش عمل کند رابطه‌ای بین دو کشورمان می‌تواند وجود داشته باشد» یادآور شد: سال قبل زمانی که شما - مردم ایران - دکتر حسن روحانی را به عنوان رییس‌جمهور جدیدتان انتخاب کردید، صدای خودتان را به گوش رساندید. او در مبارزات انتخاباتی‌اش به تقویت اقتصاد ایران، بهبود زندگی مردم ایران و تعامل سازنده با جامعه جهانی تعهد داد و او با حمایت قوی شما انتخاب شد. من پاییز گذشته با رییس‌جمهور، روحانی گفت‌وگو کردم. این اولین گفت‌وگوی یک رییس‌جمهور آمریکا و یک رهبر ایران از سال 1979 به بعد بود. من احترام عمیقم را برای مردم ایران به رییس‌جمهور روحانی منتقل کردم، همان‌طور که او احترامش را برای مردم آمریکا ابراز کرد و من به وی گفتم ما می‌توانیم، به اختلافات جدی میان حکومت‌های‌مان بپردازیم، بی‌اعتمادی را کاهش دهیم و حرکت فرای تاریخ دشوارمان را آغاز کنیم.

وی ادامه داد: از آن زمان به بعد ما پیشرفت کرده‌ایم. جامعه جهانی سال‌ها نگران بوده است که برنامه اتمی ایران می‌تواند به دست یافتن ایران به سلاح اتمی منجر شود که تهدیدی برای منطقه و دنیاست. ایران بر اساس توافق اولیه‌ای که در ماه نوامبر به آن دست یافتیم، پذیرفته است، بخش‌های کلیدی برنامه اتمی‌اش را محدود کند. ایالات متحده به همراهی شرکای جهانی‌مان تسهیلاتی را در مورد تحریم‌ها برای ایران فراهم می‌کند. اکنون ما با امید به یافتن راه حلی جامع که نگرانی‌های دنیا را در مورد برنامه هسته‌ای ایران برطرف کند مشغول گفت‌وگوهای فشرده‌ای هستیم. همان‌طور که قبلا گفتم هیچ توهم و ابهامی ندارم. این کار، دشوار است اما من به دیپلماسی پایبند هستم؛ چراکه معتقدم زمینه برای یک راه حل عملی وجود دارد.

اوباما در پیام خود آورده است: بالاترین مقامات ایران از جمله رهبر ایران، آقای خامنه‌ای گفته‌اند که ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای نیست. پس چنانچه ایران گام‌هایی معنی‌دار و قابل تایید بردارد که به دنیا ضمانت دهد برنامه هسته‌ای‌اش تنها برای مقاصد صلح‌آمیز است، در این صورت ایران به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دسترسی خواهد داشت و ما به طریقی صلح‌آمیز با دیپلماسی به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های صلح و امنیت بین‌المللی پرداخته‌ایم. یک توافق جامع بر سر مسئله هسته‌ای و ایرانی که حقوق جهانی را در داخل و خارج حمایت می‌کند، کمک می‌کند تا ایران در مسیر جدیدی که بسیاری از ایرانیان خواهان آن هستند حرکت کند. به هر حال در طول تاریخ شما، استعدادها و نبوغ ایرانیان به دستاوردهای عظیمی در عرصه ادبیات و هنر و علوم و فناوری منجر شده است.

رییس‌جمهور آمریکا گفته است: اگر ایران به تعهدات بین‌المللی‌اش عمل کند ما می‌دانیم که مسیر گفت‌وگو و اعتماد و همکاری بیشتر، به کجا می‌انجامد. این به معنای فرصت‌های بیشتر برای ایرانیان برای تجارت و ایجاد روابط با سایر نقاط دنیاست. این به معنای رشد اقتصادی و شغل‌های بیشتر برای ایرانیان بخصوص برای جوانان ایرانی خواهد بود که آرزو دارند در این دنیا اثرگذار باشند. این به معنای فرصت‌های بیشتر برای دانشجویان ایرانی خواهد بود که بتوانند به کشورهای خارجی سفر کنند و مشارکتی جدید بنا کنند که به شما کمک می‌کند که توان باور نکردنی‌تان را بشناسید. به طور خلاصه، امسال پیشرفت دیپلماتیک واقعی می‌تواند به گشودن فرصت‌های جدید و سعادت برای مردم ایران برای سال‌های آتی کمک کند.

وی معتقد است: این پیامی است که مردم ایران سال گذشته در پای صندو‌ق‌های رای فرستادند. امیدوارم که کل حکومت ایران نیز این پیام را بشنوند زیرا برای اولین بار در سال‌های زیاد، فرصتی داریم که مسیری جدید را آغاز کنیم. اگر ایران این فرصت را غنیمت بشمارد، این نوروز می‌تواند نه تنها آغازی برای یک سال جدید بلکه فصل جدید در تاریخ ایران و نقش این کشور در دنیا از جمله یک رابطه بهتر و ریشه‌دارتر در منافع و احترام متقابل با ایالات متحده آمریکا باشد.

کد خبر 253758
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز