بهرام کوهیار : تا چند روز دیگر با حلول سال نو، سفرهای نوروزی هم آغاز می‌شود و مثل هر سال میلیون‌ها نفر برای گذران تعطیلات عید، راهی سفر می‌شوند.

سفر

 

همه ساله به دلیل افزایش تعداد خودروها اعم از اتوبوس یا خودروی سواری در جاده‌ها و سنگینی بار ترافیک، شاهد وقوع حوادث رانندگی ناگوار هم بوده‌ایم. امسال چه کنیم تا این سفرها نه در میان بیم و امید بلکه با خاطری آسوده‌تر انجام شود و دیگر شاهد حوادث دلخراش رانندگی نباشیم.

برای دسترسی به چنین فضای ایمنی، بخشی از وظایف برعهده دستگاه‌های مسئول قرار دارد که باید به انجام برسد و بخش دیگر برعهده قاطبه مسافران است که باید رعایت شود.در 3سال اخیر به دلیل نقش‌داشتن بعضی از انواع کامیون‌ها یا اتوبوس‌ها در حوادث مرگبار جاده‌ای نام شرکت‌های سازنده این خودروها بر سر زبان‌ها افتاده است؛ تا آنجا که مشخص شده یک نوع تریلی یا کامیون چینی و همچنین نوعی اتوبوس با نام معروف یک کمپانی اروپایی که در استان سمنان مونتاژ می‌شود به دلیل نقص فنی و دارا بودن معایب ساختاری در صدر فهرست خودروهای حادثه‌آفرین قرار دارند.

در چنین شرایطی باید دستگاه‌های مسئول به آگاهی عموم برسانند که تاکنون چه تدبیرهایی برای رفع معایب این خودروهای بزرگ یا متوقف‌کردن تولید آنها به دلیل داشتن نقص فنی غیرقابل اصلاح به کار گرفته شده است. نمی‌توان به قول معروف دست روی دست گذاشت و هرسال شاهد حوادث رانندگی دلخراشی بود که به علت نقص‌فنی همین خودروها اتفاق می‌افتد و ده‌ها نفر جان خود را ازدست می‌دهند.

بنابراین تا فرصت باقی است و پیش از شروع تعطیلات و سفرهای نوروزی باید آخرین تصمیمات دولت در مورد پیشگیری از حوادث رانندگی ناشی از نقص فنی خودروهای بزرگ پیش گفته به آگاهی عموم برسد. حداقل تصمیم‌ آن است که از رفت‌وآمد این نوع اتوبوس یا تریلی‌ها در تعطیلات عید در جاده‌ها جلوگیری شود.

اما خودروهای سواری ساخت داخل نیز در وقوع حوادث رانندگی جاده‌ای بسیار دخیل بوده‌اند. ضعف سیستم ترمز و ضعف بدنه و همچنین وجود نارسایی جدی در سامانه سوخت در بعضی از این نوع خودروها در حوادث رانندگی جاده‌ای در دهه‌های اخیر نقش اساسی داشته است. پیشنهاد محدود یا ممنوع شدن رفت‌وآمد خودروی پراید به دلیل ضعف سیستم ترمز و همچنین ایمن‌نبودن بدنه در جاده‌های کشور باید مورد بررسی جدی قرار بگیرد.

معمولا در ایام تعطیلات نوروز، حضور رانندگان جوان و کم‌تجربه در جاده‌های کشور بیشتر است. آنها فارغ از ضعف سیستم ترمز و بدنه برخی از خودروهای ساخت داخل بی‌محابا در جاده‌ها با سرعت بالا می‌رانند و باعث وقوع حوادث رانندگی ناگوار می‌شوند. پیش از چاره‌اندیشی برای دقت انسانی و رانندگان باید طبق یک برنامه اساسی و با هدف ایمن‌سازی خودروهای ساخت داخل اقدام شود.

اما در پایان این یادآوری‌ها روی سخن من با خانواده‌ها و رانندگانی است که در هفته آینده و همزمان با تعطیلات عید با خودروهای شخصی‌شان عازم سفر می‌شوند. از سال‌ها پیش یک پیام مثبت، در پشت خودروها نوشته می‌شد با این مضمون؛ «دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است...» باید این پیام را همه ما که راهی سفر در جاده‌های کشور می‌شویم به‌خاطر بسپاریم تا جان خودمان و دیگر سرنشینان خودرو را حفظ کنیم.

بر میزان دقت و مراقبت خودمان بیفزاییم وکنترل‌فنی خودرو را پیش از حرکت به سوی مقصد جدی بگیریم تا سفری خوش و عاری از هرگونه حادثه ناگوار در پیش داشته باشیم. به‌یقین پلیس راهور و سایر دستگاه‌های امداد‌گر اعم از جمعیت هلال‌احمر و سایرین در این ایام نهایت مراقبت را به کار خواهند گرفت تا سفرهای نوروزی، با خوشی و خرمی سپری شوند.

کد خبر 253498
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز