یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: وزیر نیرو با هشدار نسبت به پایین‌آمدن ارتفاع آب از تراز ایمنی موردنیاز در شمار قابل‌توجهی از سدهای کشور گفت: باید نامه‌ای خدمت رئیس‌جمهور تهیه و اعلام خطر شود.

به گزارش همشهری، پایین آمدن ذخیره آبی سدها و قرارگرفتن اکثر استان‌ها در مرز کم آبی شدید، مسئولان وزارت نیرو را نگران کرده ‌است. پیش از این هم ستار محمودی، قائم‌مقام وزیر نیرو با اعلام قرمز شدن وضعیت منابع آبی در ۲۴ استان کشور گفت: در حال حاضر، تنها وضعیت آبی ۷ استان کشور در حالت قرمز قرار ندارد. گزارش‌های رسمی وزارت نیرو نشان می‌دهد هم‌اکنون 60سد کشور ازجمله سدهای لار، وشمگیر، کرخه، استقلال، کمال صالح، زاینده‌رود، گلپایگان و دوستی کمتر از 30درصد حجم خود ذخیره آب دارند.

حمید چیت‌چیان در نشست شورای مدیران آب وزارت نیرو، باردیگر از بارورکردن ابر‌ها دفاع کرد و این طرح را بسیار خوب و ارزشمند دانست و گفت: با توجه به وضعیت نابسامان منابع آبی و بارش‌ها در کشور، باید با تخصیص اعتباری ویژه، 10 تا 15درصد بارش ناشی از بارورسازی ابرها حاصل شود. او تأکید کرد: باید با جابه‌جایی اعتبارها یا اخذ یک مجوز ویژه و یا با استفاده از اعتبار خشکسالی، بارورسازی ابرها از سر گرفته شود و ساختار اجرایی در شرکت منابع آب ایران برای این کار دیده شود.

آخرین گزارش‌ها نشان می‌دهد که حجم بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه1392) تا‌کنون نسبت به سال آبی گذشته با 20درصد کاهش به 136میلی‌متر رسیده که نسبت به دوره مشابه درازمدت 17درصد کاهش را نشان می‌دهد. اما این بخشی از واقعیت نگران‌کننده از وضعیت آبی ایران است به‌نحوی که وزارت نیرو اعلام کرده که حجم آب موجود در مخزن سدهای کشور 12درصد کمتر هم شده است. حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور هم‌اکنون 20میلیارد و 520میلیون مترمکعب به ثبت رسیده که در زمان مشابه سال گذشته، حدود 23میلیارد و 400میلیون مترمکعب گزارش شده بود.

مسئولان وزارت نیرو می‌گویند: حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه92) تاکنون، با 26درصد کاهش در مقایسه با سال آبی گذشته به 10میلیارد و 650میلیون مترمکعب رسیده است. از سوی دیگر، میزان حجم آب خروجی از سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، 8میلیاردو990میلیون مترمکعب گزارش شده است.

صرفه‌جویی تنها راه پیش‌رو

به گزارش همشهری، تنها گزینه کوتاه‌مدت پیش‌روی مسئولان وزارت نیرو تشویق مردم و بخش‌های پرمصرف آبی کشور به صرفه‌جویی هر چه بیشتر است. به گفته وزیر نیرو، لازم است گزارش‌های تفصیلی همراه با اعداد و ارقام و گزارش تصویری از منابع آبی کشور در رسانه‌ها ارائه شود تا پیام‌های وضعیت کنونی منابع آب کشور، مخاطبان را قانع کند و پیام‌های وزارت نیرو مبنی بر لزوم مدیریت مصرف گوش شنوا پیدا کند.

کد خبر 253377
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز