همشهری‌آنلاین: دبیرکل سازمان ملل به روسیه و اوکراین هشدار داد از انجام اقدامات تحریک‌آمیز و اتخاذ تصمیمات شتاب‌زده خوداری کنند.

ban ki moon

به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر، بان کی مون،دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: مشخص است که ما در یک تقاطع ایستاده‌ایم. اگر وضعیت تشدید شود و جنگ لفظی افزایش یابد، ریسک خطرناک‌شدن وضعیت وجود خواهد داشت.شورای‌امنیت تاکنون چند بار دراین‌باره تشکیل جلسه داده‌است و جامعه بین‌الملل نتوانسته باعث آرام‌شدن وضعیت فعلی شود. من از تمامی طرف‌های درگیر می‌خواهم که از اقدامات تحریک‌آمیز و تصمیمات شتاب‌زده در روزهای آتی بپرهیزند.

بان کی مون گفت: پس از همه‌پرسی در کریمه درباره پیوستن کریمه به خاک روسیه، نباید اقدامات شتاب‌زده انجام داد.

او پیش از این سخنان در روز جمعه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت‌و‌گو کرد.

یاکوف بلیچ، خاخام ارشد اوکراین که در کنفرانسی خبری در سازمان ملل سخن می‌گفت با اشاره به پیگیری یهودی‌ستیزی در این کشور گفت که نگرانی یهودی‌های اوکراین از همه‌پرسی روز یکشنبه در کریمه است .

بنا به گزارش واحد مرکزی خبر،او گفت: باید توجه داشت که اوکراین در وضعیت جنگی قرار گرفته‌است. کشور مورد هجوم قرار گرفته. مردم نگران هستند. امروز صبح از پادیل در کی‌یف مردم قوم من به من زنگ زدند، آنها به من گفتند که به یک مرد یهودی در شب گذشته حمله شده‌است اما ما نگران این موضوع نیستیم ما نگران همه‌پرسی در کریمه هستیم ما نگران آنچه در روز یکشنبه رخ خواهد داد هستیم، مردم همه درباره این موضوع نگران هستند واین موضوع ذهن آنها را به خود مشغول کرده‌است ... روسیه چه اقدامی انجام خواهد داد؟

ایوان سیمونوویچ ، دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور حقوق بشر که از طریق ویدئو کنفرانس از کی‌یف سخن می‌گفت، نیز اظهار کرد: من نتوانسته‌ام تاکنون به کریمه سفر کنم. در حقیقت به من گفته‌اند که مقامات کریمه امنیت گروه اعزامی را تامین نخواهندکرد.

او افزود: در حال حاضر شمار اعضای گروه ناظران حقوق بشر 30 نفر است که به کی‌یف و دیگر شهرهای اوکراین سفر خواهندکرد.

کد خبر 253123
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز