جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که قرار است فردا ساکنان کریمه برای شرکت در همه‌پرسی جدایی از اوکراین به پای صندوق‌های رأی بروند، کشورهای غربی همزمان هم پیش نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت علیه مسکو ارائه کرده‌‌اند و هم مشغول مذاکرات دقیقه ۹۰با وزیرخارجه روسیه در لندن هستند.

جان کری

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا برای آخرین و حساس‌ترین تلاش در مسیر مذاکره، با سرگئی لاوروف همتای روس خود در لندن دیدار کرد. همزمان با این گفت‌وگو‌ها مقام‌های آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در شورای امنیت با هدف منزوی کردن روسیه در ماجرای کریمه مطرح کرده‌اند که مقام‌های مسکو با داشتن کرسی دائم شورای امنیت بر وتوی آن تأکید کرده‌اند.

در‌واقع هر دو اهرمی که آمریکایی‌ها در اختیار دارند در مقابل مسکو بی‌اثر به‌نظر می‌رسد و بعید است درصورتی که نخواهند امتیازی بدهند نه به وسیله مذاکره و نه از مسیر قطعنامه بتوانند جلوی جدایی کریمه را بگیرند. درحالی‌که پارلمان کریمه از مدتی پیش با رأی قاطع به طرح الحاق این شبه‌جزیره به روسیه رأی مثبت داده فردا همه‌پرسی در این رابطه برگزار می‌شود که به‌احتمال زیاد نتیجه آن هم به نفع مسکو خواهد بود.

آمریکا در پیش‌نویس قطعنامه خود از کشورهای جهان خواسته است که همه‌پرسی استقلال کریمه را غیرقانونی بدانند تا روسیه در این مسیر تنها باقی بماند. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، دیپلمات‌های حاضر در سازمان ملل اعلام کرده‌اند که در این قطعنامه یک صفحه‌ای خواسته شده تا جامعه جهانی نتیجه همه‌پرسی را به رسمیت نشناسد. سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرده که واشنگتن در نشست ۱۵ عضو شورای امنیت در تلاش است تا محاسبات روسیه را به هم بریزد.

پاور همچنین تأکید داشت که واشنگتن با این قطعنامه به‌دنبال تضمین راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای حل بحران اوکراین براساس قوانین بین‌الملل و تأکید بر وظیفه شورای امنیت برای واکنش در موقع لازم جهت حفظ امنیت و صلح جهانی است. روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا هم در دیدار با همتای روس خود با هشدار مجدد به مسکو آخرین خط و نشان‌ها را کشید. بی‌بی‌سی گزارش داده که کری در این دیدار پرتنش هشدار داده که درصورت ضمیمه شدن کریمه به روسیه واشنگتن «قدم‌های بسیار جدی» برخواهد داشت. در این دیدار همچنین باردیگر روسیه به تحریم از سوی آمریکا و اروپا تهدید شد و مقام‌های آمریکا خواستار آن شدند که روسیه حداقل همه‌پرسی را به تعویق بیندازد.

مقام‌های آلمان هم که پیش از این مخالف تحریم‌ و برخورد سخت با روسیه بودند اکنون موضع خود را تغییر داده‌اند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که اتفاقاً روابط خوبی هم از گذشته با پوتین دارد به روسیه هشدار داده که مسکو احتمال دارد با عواقب اقتصادی و سیاسی شدیدی به‌خاطر سیاستش در قبال اوکراین مواجه شود. مقام‌های آلمان تأکید کرده‌اند که نتیجه همه‌پرسی را به رسمیت نخواهند شناخت.

در جریان نشست اضطراری شورای امنیت، ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که مسکو به‌دنبال جنگ با اوکراین نیست اما معتقد است که مردم شبه جزیره خودمختار کریمه حق دارند درباره پیوستن به روسیه یا ماندن در اوکراین تصمیم بگیرند. در این جلسه آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر دولت موقت اوکراین کشورش را قربانی تعرض روسیه خواند و درحالی‌که نسخه‌ای از منشور سازمان ملل را در دست داشت روسیه را به نقض این منشور و قوانین بین‌المللی متهم کرد. جان کری، روز گذشته پیش از دیدار با لاوروف با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس دیدار و گفت‌وگو کرد.

رویترز گزارش داده که روسیه روز گذشته نیروهای بیشتری را به کریمه اعزام کرده و مقام‌های این کشور تأکید داشته‌اند که در هر نقطه‌ای از اوکراین که جان اتباع روس در خطر باشد وارد عمل خواهند شد. همچنین آسوشیتدپرس از رزمایش جدید روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین خبر داده است. وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به مرگ یک معترض در شهر دونتسک تأکید کرده که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور مجوز وورد به هر منطقه‌ای برای حفاظت از اتباع روسیه را داده است. هر چند مقام‌های غربی حالا از هر روشی علیه پوتین استفاده می‌کنند اما در داخل روسیه محبوبیت او پس از ماجرای کریمه به بالاترین حد در 3سال گذشته رسیده تا مشخص شود برخلاف غربی‌ها که رفتار پوتین را غیرعاقلانه می‌خوانند روس‌ها سیاست‌هایش را تأیید می‌کنند.

کد خبر 253083
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز