همشهری آنلاین: حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جمع دانشگاهیان عمان گفت: برای دست یابی به توسعه و امنیت راهی جز این نداریم که امنیت و توسعه منطقه را امنیت و توسعه کشورمان بدانیم.

حجت الاسلام حسن روحانی

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی پنجشنبه 92/12/22 در دومین روز از سفر خود به عمان بعد از سخنرانی در جمع تجار و بازرگانان، در جمع دانشگاه‌یان این کشور حاضر شد.

رییس جمهوری با ابراز خرسندی از فرصت پیش آمده برای دیدار با اساتید و صاحبت نظران دانشگاهی گفت :تردیدی نیست که امروز دانشگاه‌ها علاوه بر تعلیم، نقش بسیار مهمی در کشور دارند زیرا همین دانشگاه‌ها تربیت کننده مدیران آینده کشور هستند.

روحانی با اشاره به این که دانشگاهیان به نحوی در سیاست آینده کشور و جهان حضور و نقش دارند اظهار داشت: اقتصاد دنیای امروز دانش بنیان است؛ بنابر این این دانشگاه‌ها هستند که روند اقتصادی جهان را می‌سازند.

وی گفت: در زمینه مسایل فرهنگی ضمن حفظ اصول و مسایل اساسی هویت هر امتی باید توجه داشت که تحول ایجاب می کند نسل امروز را با جهان امروز نزدیک کنیم.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: منطقه ما یعنی منطقه خاورمیانه ضمن این که بسیار حساس است، اما در عین حال با مشکلات بسیار زیاد امروزی همراه است؛ یک زمانی بود که وقتی بحث تروریزم مطرح می‌شد، انسان به یاد خمرهای سرخ و ببرهای تامیل می افتاد اما امروز وقتی بحث تروریزم می‌شود بیشتر کسانی مطرح می‌شوند که به دروغ خود را مسلمان می‌دانند و سر دسته ترور شدند.

روحانی اظهار داشت: ما امروز متاسفانه مواجه هستیم با عده‌ای از جوانانی که به ظاهر فکر می‌کنند جهاد می‌کنند و در مسیر بهشتند اما بزرگترین جنایت ها را ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه امروز عده ای تلاش می‌کنند چهره اسلام را در دنیا مخدوش می‌کنند گفت: این یک رسالت و وظیفه بزرگ همه مسلمانان و علمای دینی و دانشگاه‌ها و اساتید است که واقعیت اسلام را برای جوانان و دانشجویان تشریح کنند.

رییس جمهوری اظهار داشت: در حالی که می بینیم در مناطق دیگر دنیا قرابت‌ها بیشتر می‌شود، کشورهایی مثل کشور‌های اتحادیه اروپا که سال‌ها با هم در جنگ و ستیز بوده‌اند امروز در کنار هم جمع شده‌اند و در قالب یک اتحادیه واحد دارند کار می‌کنند.

رییس جمهوری ادامه داد: اما در دنیای اسلام که قران مجید و سیره پیامبر(ص) ما را به برادری و اخوت دعوت می‌کند امروز می‌بینیم که فاصله‌ها بیشتر می‌شود و تقریبا سرمایه‌های بزرگ دنیای اسلام در سایه کشتار و رقابت‌های تسلیحاتی تلف می‌شود.

روحانی گفت: بسیاری از افکار مانند بحث عرب و عجم، ایرانی و غیرایرانی که در گذشته وجود داشته امروز منسوخ شده و باید فراموش شود. گرچه پیامبر اسلام (ص) در چهارده قرن پیش این افکار منسوخ را رد کردند و به ما فرمودند که این اختلافات ناپسند را باید کنار بگذاریم.

وی خطاب به دانشگاهیان افزود: شما امروز می‌بینید که اختلافات در منطقه ما از یمن تا سوریه چگونه است. در واقع مسلمانان رودرروی هم به بهانه‌های مختلف قرار گرفته اند و این در حالی است که اسراییل به عنوان معضل اصلی منطقه کاملا فراموش شده است

رییس جمهوری اضافه کرد: بیش از 60 سال است که فلسطینی‌ها آواره هستند اما متاسفانه هنوز راه حلی برای بازگشت این مردم آواره به وطن‌شان مهیا نشده است.

روحانی گفت: اگر بناست دنیای اسلام دست به دست هم دهد و به سمت پیشرفت و تعالی حرکت کند باید اختلافاتی که در میان کشورهای اسلامی است به دست خود مسلمانان حل و فصل شود.

وی به مسوولیت های مهم اساتید در این برهه از زمان اشاره کرد و افزود: این جوانان ما هستند که غیر از دانش و علم باید به مسایل دنیای علم نیز آشنا باشند و باید بتوان آنها را برای حل این مسایل آماده کرد.

رییس جمهوری ادامه داد: به هر حال باید باور کنیم که هیچ مشکلی نیست که در این دنیا برای آن راه حلی وجود نداشته باشد. البته مقصود من حل مسالمت آمیز و با حداقل خسارت و برادرانه بین ملت‌ها است.

روحانی گفت: اگر این واقعیت‌ها را جوانان و مردم باور کنند فضایی ایجاد می‌شود که حکومت‌ها برای حکومت خود به دنبال سلاح و اسلحه نباشند.

وی تاکید کرد: ماهیچ راهی برای امنیت پایدار و توسعه پایدار نداریم مگر آنکه امنیت خودمان را امنیت همسایگان و توسعه خودمان را توسعه همسایگان بدانیم،چطور ممکن است فضای خلیج فارس امن نباشد و شمال خلیج فارس در امنیت باشد؟

رییس جمهوری با ذکر این مطلب که اگر از اول جلوی مشکل گرفته نشود این مشکل منتشر خواهد شد، گفت: این تروریست‌هایی که در سوریه هستند روزی فقط در کوه‌های افغانستان بودند؛ سپس از آنجا به پاکستان و عراق وارد و از عراق به سمت سوریه حرکت کردند وامروز به سمت لبنان درحرکتند.

روحانی افزود: وقتی در سازمان ملل طرح مقابله جهانی با افراطی گری را مطرح کردم و همه کشورها به آن رای مثبت دادند معلوم شد که موضوع افراطی گری موضوعی است که برای همه ملموس می‌شود.

وی اضافه کرد: معتقدم امروز شرایطی است که منطقه ما باید قرابت و نزدیکی اش روز به روز بیشتر شود و اگر جایی اختلاف نظر داریم باید بنشینیم و با هم آن را حل و فصل کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ما در مساله هسته‌ای خود با کشورهای غربی سال ها بود که دچار اختلاف نظربودیم؛ اما با چند ماه مذاکره جدی رودررو، به حل موقتی دست یافتیم و امروز برای راه حل جامع و نهایی در حال گفت و گوهستیم .

رییس جمهوری گفت: گرچه آنهایی که دنبال خشونت و افراط هستند از این روند خوشحال نیستند و البته صهیونیست هایی که می خواستند خود را پشت توهم ایران هراسی پنهان کنند امروز نگران هستند.

روحانی بر ضرورت انتقال تجربیات دانشگاه‌های دو کشورایران و عمان تاکید کرد و افزود: معتقدم دانشگاه های عمان با دانشگاه‌های ایران باید روابط نزدیک تری برقرار کند زیرا شما و ما تجربیات ذی قیمتی داریم.

وی اظهار داشت:ایران در بعضی رشته‌ها مثل نانو تکنولوژی و فضا و نیز در زمینه پزشکی و دارو پیشرفت های بسیار خوبی کسب کرده و امروزه افرادی برای عمل جراحی از اروپا و آمریکا به تهران می آیند.

رییس جمهوری گفت:کشور ما در زمینه داروهای پیچیده توانسته قدم های خوبی بردارد و تولید برخی داروها را مطابق با استانداردهای جهانی انجام دهد از این رو باید دستاوردهای علمی‌مان را به هم منتقل و تبادل استاد و دانشجو را با گردش‌های علمی تسهیل کنیم.

روحانی افزود: خوشبختانه بین ایران و عمان در طول تاریخ همیشه روابط خوب و برادرانه وجود داشته و دارد وامروز این اراده در دو کشور برای گسترش روابط به طور جدی وجود دارد.

رییس جمهوری اضافه کرد: فکر می کنم در طول شش ماه گذشته سفر پادشاه عمان به ایران و سفر من به مسقط به معنای اراده جدی دو کشور برای توسعه روابط دو کشور است

وی در پایان گفت: آرزوی ما توسعه و پیشرفت عمان، سربلندی کشور همسایه و مسلمان و همچنین رابطه خوب بین دو کشور است.

کد خبر 253000
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز