چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۸
۰ نفر

گروه‌اجتماعی-علی‌اصغر محمدی: مشق عید، مهمان ناخوانده دانش‌آموزان در تعطیلات نوروز۹۳ است. به گفته مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، تکالیف شب عید جایگزین پیک شادی یا پیک نوروزی متمرکز در تهران می‌شود.

 مشق عیدآمد، پیک شادی رفت


اسفندیار چهاربند در پاسخ این پرسش که آیا امسال دانش‌آموزان تهرانی پیک نوروزی می‌گیرند، به فارس اعلام کرده است: محتوای راهنمای آموزشی برای ایام نوروز تولید کرده‌ایم که معلمان براساس آن راهنما به‌صورت مدرسه‌ای عمل می‌کنند. اسفند91 بود که وزیر سابق آموزش و پرورش حذف پیک نوروزی را به‌عنوان عیدی به دانش‌آموزان مطرح کرد و نوروز92 دانش‌آموزان در بسیاری از مناطق کشور از پیک نوروزی که پیش‌تر پیک عذاب یا غصه نام گرفته بود رهایی یافتند. امسال هر چند پیک شادی بین دانش‌آموزان توزیع نمی‌شود اما قرار است با توجه به وضعیت هر مدرسه و منطقه، تکالیفی در ایام نوروز به دانش‌آموزان ارائه ‌شود. بدین‌ترتیب مشق عید پس از چند سال به میان دانش‌آموزان بازمی‌گردد.

چارچوب پیک نوروزی

بهمن امسال بود که چارچوب پیک نوروزی از سوی وزارت آموزش و پرورش به استان‌ها ابلاغ شد. به گفته صادق صادق‌پور، مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش، پیک نوروزی براساس شرایط هر استان تولید می‌شود. وی به یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرد: چارچوب‌ها و فعالیت‌های پیک نوروزی را برای استان‌ها مدون کرده‌ایم و از استان‌ها خواسته‌ایم براساس شرایط و مقتضیات هر استان، فعالیت کنند. آخرین چارچوب پیک‌های نوروزی سال تحصیلی‌ 86ـ85ارائه شده بود تا اینکه اسفند سال 91مسئولان آموزش و پرورش دادن پیک نوروزی به دانش‌آموزان را ممنوع اعلام کردند. ایجاد زمینه استمرار یادگیری دانش‌آموزان در ایام تعطیلات، ایجاد زمینه‌ها و فرصت‌های یادگیری در محیط طبیعی و بانشاط، ارتقا و تقویت هویت دینی، بومی و ملی دانش‌آموزان با شناخت آیین اسلام، آداب و رسوم و پیشینه‌های فرهنگی، اجتماعی و تقویت مهارت‌های زندگی و علمی، ادبی و هنری در طول برنامه‌های درسی از اهداف پیک‌ نوروزی است.

پرسش‌های روحانی محور پیک نوروزی

پس از اظهارات مدیرکل دفتر آموزش دبستانی، محمد دیمه‌ور، معاون آموزش ابتدایی گفت: دستورالعمل برای توزیع پیک نوروزی در استان‌های مختلف برای واحدهای آموزشی متمرکز بر یک محور نمی‌شود بلکه محتوای این پیک‌ها بیشتر به سمت پرسش‌هایی است که رئیس‌جمهور مطرح کرده‌اند.

اجباری نیست

معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: توزیع پیک‌های نوروزی در میان دانش‌آموزان سراسر کشور اجباری نیست، ولی مدارس پیک‌های نوروزی را در اختیار دارند تا دانش‌آموزان اگر تمایل داشتند، از مطالب و محتوای آن استفاده کنند. محمد دیمه‌ور در پاسخ به اینکه با توجه به اجباری نبودن توزیع پیک‌های نوروزی، چه ضرورتی دارد که آموزش و پرورش هزینه بسیاری را برای تولید پیک‌های نوروزی متحمل شود به مهر گفت: پیک‌های نوروزی با محتوای متفاوت در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد اما نباید دانش‌آموز را مجبور به پرکردن صفحات آن کرد.

مشق پدران و مادران

در همین حال در برخی مدارس تهران مقرر شده با صلاحدید معلمان و دبیران به دانش‌آموزان تکلیف عید داده شود. پدران و مادران دانش‌آموزان نیز از پیک نوروزی خاطره خوشی به یاد ندارند، زیرا بار اصلی پیک‌ نوروزی یا شادی معمولا بر دوش آنهاست.امسال نیز با وجود اخباری که در مورد پیک نوروزی مطرح شده بود معلوم شد مشق عید بازمی‌گردد و مدارس به دانش‌آموزان مشق می‌دهند. گویا سیاست بر این است که مدارس در همه زمینه‌ها به عقب بازگردند.

کد خبر 252889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز