سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۰
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: رشته‌های ورزشی که در دبستان‌ها اجباری شده بود نافرجام مانده و متوقف شده است، و حال معاون تربیت بدنی وزیر آموزش و پرورش تصمیم گرفته سواد حرکتی دانش‌آموزان را بالا ببرد.

توقف ورزش دانش‌آموزی در دام ورزش قهرمانی

مهرزاد حمیدی درباره سرانجام طرح‌های ملی آموزش برخی رشته‌های ورزشی به دبستانی‌ها به مهر گفته در حال بازنگری این طرح‌ها هستیم، ما در صددیم تا سواد حرکتی دانش‌آموزان را بالا ببریم؛ چراکه باید آنها برای فعالیت‌های قهرمانی و حرفه‌ای شناسایی و سرمایه‌گذاری شوند. در واپسین روزهای بهمن امسال بود که معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد طرح آموزش شنا به دانش‌آموزان پایه سوم دبستان در مدارس دولتی به‌علت هزینه بالای آن متوقف شده است. همچنین آموزش و پرورش بابت آموزش شنا هنوز به استخرها بدهکار است.

کمیته‌ای برای نجات

ورزش دانش‌آموزی از حدود یک‌دهه پیش به کما رفته، هر مسئولی که آمده از پشت میز برای آن دارویی تجویز کرده است. مسئولان آموزش و پرورش دولت دهم جدایی تربیت بدنی از معاونت پرورشی و اجباری شدن رشته‌های ورزشی پینگ‌پنگ، شنا، ژیمناستیک، طناورز و دو و میدانی را در پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی تجویز کردند. جدایی تربیت بدنی از معاونت پرورشی در حالی رخ داد که در قانون احیای معاونت پرورشی به صراحت از معاونت پرورشی و تربیت بدنی نام برده شده است. به هر روی اکنون مسئولان آموزش و پرورش اعلام می‌کنند جدایی معاونت تربیت بدنی از پرورشی و اجباری شدن رشته‌های ورزشی تأثیری در روند بهبودی بیمار نداشته و آنها نیز برای بررسی موضوع کمیته‌ای تشکیل داده‌اند. اکنون به لحاظ تراکم کلاسی و محدودیت حیاط مدارس، ‌دانش‌آموزان در شهرهای بزرگ به‌ویژه کلانشهرها نه‌تنها امکان اجرای رشته‌های ورزشی اجباری را ندارند، بلکه زنگ ورزش هم جدی تلقی نمی‌شود و به دروس دیگر اختصاص می‌یابد. این در حالی است که به بهانه آموزش رشته‌های اجباری شده در برخی مدارس از دانش‌آموزان پول می‌گیرند. برای مثال در یک دبستان پسرانه در منطقه 8تهران از هر دانش‌آموز برای آموزش پینگ‌پنگ 50هزار تومان گرفته‌اند. هم‌اکنون افزون بر اینکه ورزش دانش‌آموزی جایگاهی در مدارس ندارد، سرانه‌ای نیز به آن تخصیص نمی‌یابد و اگر مدرسه‌ای هم معلم ورزش داشته‌باشد، پس از نرمش، دانش‌آموزان به امان خدا رها می‌شوند. ورزش صبحگاهی هم مانند اجباری شدن برخی رشته‌ها کاملا به فراموشی سپرده شده است.

سایه سنگین ورزش قهرمانی

سال‌هاست سایه ورزش قهرمانی روی مدارس افتاده است، اظهارات معاونان سابق و کنونی تربیت بدنی آموزش و پرورش حکایت از رویکرد مشترک آنها به مقوله ورزش قهرمانی دارد. اگر دانش‌آموزانی که خارج از مدارس تربیت شده‌اند در مسابقات ورزشی مقامی کسب کنند آنگاه مسئولان این موفقیت را به نام خود ثبت می‌کنند. مسئولان پیشین می‌گفتند اجباری شدن رشته‌های ورزشی و جدایی تربیت بدنی از معاونت پرورشی، ورزش مدارس را دگرگون می‌کند، ما در ورزش قهرمانی پیشرفت می‌کنیم و چنین و چنان می‌شود ولی توسعه ورزش قهرمانی هدف اصلی آنها در حوزه تربیت بدنی بود. حمیدی نیز چنین رویکردی دارد، ‌او معتقد است همه دانش‌آموزانی که در ورزش قهرمانی مقامی کسب می‌کنند از طریق ورزش مدارس به این جایگاه رسیده‌اند. در همین حال برخی کارشناسان ورزش مدارس معتقدند مسئولان هدفشان وارد کردن مدارس به ورزش قهرمانی است. این در حالی است که مدارس نباید عرصه رشد ورزش قهرمانی شوند، اخیرا مهدی شادنوش، قائم‌مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت نیز گفته که تنها ۱۲درصد دانش‌آموزان به‌طور منظم در زنگ ورزش حضور پیدا می‌کنند.

 

کد خبر 252763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز