چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: حال و هوای سینمای ایران با تمام دردسرهایش انگار خوب است.

 دعوت از مردم ایران برای تماشای فیلم‌های نوروزی

 این را می‌شود از خبرهای گوشه‌و‌کنار و احوال آدم‌هایش بیشتر فهمید. جشن اکران نوروزی و مراسم افتتاحیه و قول‌هایی که دل اهالی سینما و البته دوستداران سینما را گرم می‌کند از یک سو و فروش خوب فیلم‌های اکران نوروزی قبل از رسیدن بهار از سوی دیگر باعث می‌شود که امیدواری‌ها برای سال خوب سینمای ایران بیش از پیش شود.

به مهمانی 5فیلم بروید

جشن نوروزی اکران 5فیلم سینمای ایران در سینما آزادی فرصتی بود تا رئیس سازمان سینمایی حرف‌های مهمی درباره سینمای ایران و سیاست‌های کلان سازمان بر زبان آورد. حجت‌الله ایوبی گفت: خوشحالم که بزرگان سینمای ایران امسال حاصل تجربه‌خود را به خانواده‌های ایرانی تقدیم کردند، به همین دلیل می‌توانیم همه آنها را با سربلندی به دیدن این 5 فیلم دعوت کنیم. امسال سینمای ایران با دست پُر به استقبال نوروز می‌رود و موجی بسیار خوب برای آشتی مردم با سینما دیده می‌شود. رئیس سازمان سینمایی با ابراز امیدواری از اینکه سال93 برای سینمای ایران پررونق باشد، جمع‌شدن دورهم خانواده‌ها را از آیین‌های نوروزی عنوان کرد و افزود: سینما می‌تواند خانواده‌ها را کنار هم جمع کند. امیدوارم در مدت حضورم در سینما دردسری نداشته باشم و بتوانم به اکسیژن سینما اضافه کنم تا بزرگان احساس آرامش کنند. از خانواده‌ها دعوت می‌کنم به دیدن فیلم‌های نوروزی سینما به‌ویژه فیلم خوب آقای حاتمی‌کیای عزیز بروند. معاون وزیر ارشاد که با گفتن این جمله می‌خواست اختلاف‌های کلامی چند وقت اخیر را با کارگردان چ در این مراسم به پایان ببرد، اظهار امیدواری کرد که با بازنگری دوره‌های پیشین جشنواره فیلم فجر، برای سال آینده جشنواره‌ای بهتر از همیشه تدارک دیده شود. او همچنین با اشاره به انجام کارهای امیدوارکننده در سینما تأکید کرد: من جلسه‌های خوبی با بزرگان سینما داشتم که نتایج آن به‌زودی اعلام می‌شود.

اجرای اوامر رهبری و تاسیس مدرسه عالی

«برای آنکه بزرگان سینما تجربه‌های خود را منتقل کنند، می‌خواهیم مدرسه عالی سینما را تاسیس کنیم.» این راه‌حل ایوبی برای پرکردن یک خلأ جدی در سینمای ایران است، ضمن اینکه بر اجرایی‌کردن اقتصاد مقاومتی در سینمای کشور هم تأکید کرد. او همچنین با اشاره به اینکه داشتن جشنواره بسیار خوب است اما جشنواره‌زدگی به هیچ وجه خوب نیست، از احتمال برگزاری هر 2 سال یک‌بار جشنواره فیلم کودک خبر داد تا اینگونه، اعتبار مالی برگزاری جشنواره برای ساختن فیلم‌های خوب کودک هزینه شود.

رئیس سازمان سینمایی در بخشی دیگر به سخنان رهبر معظم انقلاب برای رفع مشکلات فرهنگی سینما اشاره کرد و گفت: این دغدغه‌ها باید در دستور کار همه ما قرار گیرد. برای تحقق بیانات ایشان باید همه اهالی سینما دست به‌دست هم بدهند و از کنایه‌زدن به یکدیگر دوری کنند. من خودم را جزو جوانان انقلابی می‌دانم که رهبری فرمودند و مطمئن باشید باید خواسته‌های ایشان را عملی و دغدغه‌های فرهنگی را رفع کنیم.

جام‌جهانی و فیلم مجیدی

ایوبی در جشن نوروزی اکران 5 فیلم، درباره فیلم مجید مجیدی و همچنین وضعیت پخش رقابت‌های جام جهانی برزیل در سینما توضیح داد. او با اشاره به اینکه قرار نیست در فیلم «محمد(ص)» تصاویری از ایشان پخش شود، گفت: در این فیلم مشکلی وجود ندارد و تمام تدابیر لازم اندیشیده شده است. همچنین به تمام کسانی که فیلم می‌سازند پیشنهاد می‌کنم اگر نیاز به راهنمایی کارشناسانه دارند، از ما کمک بگیرند.

رئیس سازمان سینمایی درباره مخالفت احتمالی نیروی انتظامی با پخش بازی‌های جام‌جهانی در سینما هم‌چنین اظهارنظر کرد: پخش بازی‌ها در سینماها از مطالبه‌های سینماداران است اما هنوز فرصت نکرده‌ایم در این زمینه با ناجا و سایر ارگان‌های مرتبط جلسه برگزار کنیم. در مجموع اعتقاد دارم از هر راهی که بتوانیم مردم را به سینما بکشانیم خوب است.

دغدغه‌هایی از جنس بدنه سینما

ابوالحسن داوودی که به تازگی به ریاست شورای صنفی نمایش93 برگزیده شده، در جشن اکران 5 فیلم نوروزی ضمن اظهار امیدواری برای ادامه روزهای خوب سینما گفت: براساس آمار در 11‌ماه گذشته خروجی سینماها 26میلیارد تومان بوده که حدود 55درصد این مبلغ فقط از 5پردیس سینمایی به‌دست آمده و بقیه متعلق به 245سینما در کل کشور است. اینکه 5پردیس سینمایی تهران می‌توانند تا این حد درآمد داشته باشند بسیار خوب است اما چرا نباید فضا برای سایر سینماها آماده باشد؟

دیدار‌ایوبی و حاتمی‌کیا در جشن اکران نوروز

در بخشی از جشن اکران نوروزی تمام عوامل حاضر در سالن برای حضور روی صحنه دعوت شدند و ایوبی با اهدای شاخه‌های گل از همه تقدیر کرد. نوبت به ابراهیم حاتمی‌کیا که رسید، رئیس سازمان سینمایی او را در آغوش کشید تا به شایعه کدورت‌ میان آنها پایان دهد. خالق چ در یک‌ماه اخیر در هیچ‌کدام از برنامه‌های سازمان سینمایی حاضر نشده بود و انتقادهایی هم از نحوه داوری جشنواره فجرداشت. وقتی ایوبی انتقادها را تخریب و کار ضد انقلاب نامید، حاتمی کیا گفت از این که مرا ضد انقلاب بنامند نمی‌هراسم. رضا عطاران، مریلا زارعی، اکبر عبدی، مسعود ده‌نمکی، میلاد کی‌مرام، امیررضا دلاوری، محسن کیایی و... به همراه تهیه‌کنندگان هر 5 فیلم ازجمله حاضران در مراسم جشن اکران نوروزی بودند.

کد خبر 252868

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز