کامران هنرمند: خروجی نخستین جلسه شورای صنفی اکران سال۹۳ اعلام نام ۸فیلم واجد شرایط برای اکران نوروز بود که با «معراجی‌ها» می‌شد یک رنگین‌کمان ۹رنگ از فیلم‌ها و ژانرهای مختلف. حدود یک هفته بعد فضا کمی شفاف‌تر شد و برخی فیلمسازان، تهیه‌کنندگان و پخش‌کننده‌ها ترجیح دادند فیلم خود را در بازار آشفته اکران نوروز قربانی نکنند.

سینما-فیلم خط ویژه

بهروز افخمی همان اول آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت که نمی‌خواهد «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» او وارد رقابتی شود که برنده‌اش کاملا مشخص است. بعد نوبت رسید به سعید سهیلی و خروج «کلاشینکف» از فهرست فیلم‌های اکران نوروز 93.طبیعی بود حوزه هنری هم نخواهد «فرشته‌ها با هم می‌آیند» را راهی یک رقابت نابرابر کند و حالا نخستین فیلم فرزند منوچهر محمدی، منتظر یک فرصت بهتر برای اکران عمومی است. با قطعی شدن اکران «چ»، «طبقه حساس»، «خط ویژه» و البته نمایش زودهنگام «معراجی‌ها»، تکلیف 4فیلم اکران نوروز 93مشخص شده و به‌احتمال فراوان از میان «سیزده »و «بادیگران»یکی پازل اکران آخر سال را کامل می‌کند. یکی از 2فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره سی‌و‌دوم از چهارشنبه گذشته روی پرده رفت و نمایش عمومی2 فیلم پرامید دیگر هم از چهارشنبه این هفته آغاز می‌شود. گرچه شاید انتخاب یک فیلم از میان 5فیلم روی پرده کاری باشد سهل و ممتنع، ما در این گزارش می‌خواهیم کار انتخاب را برای شما آسان‌تر کنیم و امیدواریم پس از خواندن مطلب، در رده‌بندی فیلم‌های نوروزی مورد علاقه‌تان کاری آسان‌تر پیش رو داشته باشید. این نکته را هم از یاد نبرید که ممکن است خلاصه داستان برخی فیلم‌ها آخر ماجرا را لو بدهد!

طبقه حساس - کمال تبریزی

خلاصه داستان: مردی سنتی جنازه همسر خود را در یک قبر دوطبقه دفن می‌کند اما پس از مدتی وقتی سر مزار همسرش می‌رود متوجه می‌شود به اشتباه مردی غریبه در آن مکان دفن شده است. مرد به هر دری می‌زند تا جنازه مرد غریبه را از قبر بیرون بکشد...
بازیگران: رضا عطاران، پانته‌آ بهرام، آزاده صمدی، بهاره رهنما، پیمان قاسمخانی، هوتن شکیبا، بهرام ابراهیمی، سوگل قلاتیان، محمد بحرانی، بهادر مالکی.
چرا ببینیم؟ سابقه درخشان تبریزی در ساختن 2کمدی بسیار موفق تاریخ سینمای ایران یعنی «مارمولک» و «لیلی با من است»، هنرنمایی عطاران با شکل و شمایل جدید در نقشی جدی - شوخی که سیمرغ بلورین بهترین بازیگر جشنواره را برایش به ارمغان آورد و از همه مهم‌تر فیلمنامه پیمان قاسمخانی که استاد مسلم نوشتن فیلمنامه‌های کمدی در سینما و تلویزیون ایران است.
چرا نبینیم؟ می‌گویند ریتم فیلم کند است و جز در صحنه‌های حضور عطاران نمی‌تواند خنده به لب مخاطبان بیاورد؛ بیشتر متکی به کمدی کلامی است تا کمدی موقعیت و البته در کارنامه تبریزی،یک بازگشت به‌عقب اساسی محسوب می‌شود.
ستاره(های) احتمالی: بی‌تردید رضا عطاران در نقش یک مرد سنتی غیرتی که برای حل مشکل به راه‌های عجیب و غریب و پیشنهادهای شگفت‌انگیز متوسل می‌شود! نقش برخی رسانه‌ها و افراد را هم در افزایش احتمالی فروش فیلم نباید نادیده گرفت. در این 3هفته پس از جشنواره به قدری علیه فیلم تبریزی گزارش و مطلب کار شده که برخی بی‌صبرانه منتظر اکران فیلم و دیدن آن در سالن‌های تاریک سینما هستند.
نکته انحرافی: بازی پیمان قاسمخانی در نقش جنازه طبقه بالایی، نخستین هنرنمایی صداپیشه‌های ببعی و فامیل دور در سینما، حاشیه‌های مربوط به سیمرغ عطاران و البته اظهارنظر عجیب و غریب او درباره اینکه برای خنداندن مخاطب هر کاری می‌کند از نکات مهم این فیلم به حساب می‌آیند.

خط ویژه - مصطفی کیایی

خلاصه داستان: چند جوان از حساب یک رانتخوار دزدی می‌کنند؛ آن هم به این بهانه که او از بانک سوءاستفاده کرده و با زد و بند 10میلیارد تومان وام گرفته است. کاوه، نابغه علوم رایانه‌ای همراه خواهر و شوهرخواهرش تحت شرایطی خاص حساب بانکی رانتخواری به نام محتشم را هک می‌کنند‌. محتشم برای بازگرداندن پول به روش‌های غیرقانونی رو‌می‌آورد اما این پول هنگفت در اختیار 7جوان قرار می‌گیرد و این تازه آغاز مشکلات آنهاست.
بازیگران: مصطفی زمانی، هانیه توسلی، هومن سیدی، میلاد کی‌مرام، پریناز ایزدیار، میترا حجار، محسن کیایی، سام قریبیان.
چرا ببینیم؟ کیایی با «ضد‌گلوله» 2 جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و دیپلم افتخار بهترین فیلم را از جشنواره 2 سال پیش برد. حضور همزمان 8بازیگر جوان در نقش‌های اصلی، برخی ارجاع‌های مستقیم و غیرمستقیم به مسائل سیاسی و اقتصادی روز و از همه مهم‌تر کسب سیمرغ بلورین مشترک فیلم برگزیده تماشاگران از جشنواره امسال، شرایطی می‌سازد که باید این فیلم را دید.
چرا نبینیم؟ بیشتر به درد گروه سنی جوان می‌خورد، شاید نتواند همه اعضای یک خانواده را راضی کند، هیچ‌کدام از بازیگرانش ستاره‌هایی نیستند که به تنهایی فروش فیلم را تضمین کنند.
ستاره(های) احتمالی: فیلمنامه خوب و کارگردانی دقیق و حساب‌شده، گروه بازیگران جوان و البته خبر پخش نخستین فیلم کیایی در آستانه سال نو از تلویزیون. روی آنتن رفتن فیلم موفق ضد‌گلوله در بهترین زمان ممکن می‌تواند یک دوپینگ روحی اساسی برای سازندگان خط ویژه باشد که برای موفقیت در اکران نوروز، به چیزی بیش از جذابیت‌های ذاتی خود فیلم نیاز دارند.
نکته انحرافی: تا آخرین روز جشنواره در رده دوم فیلم برگزیده تماشاگران قرار داشت و شاید سیمرغ بلورین این بخش را بیشتر مدیون مصاحبه انتقادی کارگردان یک روز قبل از اختتامیه باشد.

«چ» - ابراهیم حاتمی‌کیا

خلاصه داستان: مصطفی چمران به‌عنوان نماینده فرمانده کل قوا برای خاموش کردن آتش ناآرامی‌های شهر پاوه به این شهر می‌رود. اصغر وصالی فرمانده جوان بسیجی و تعدادی از درجه‌داران ارتش در نحوه مقابله با نیروهای ضد‌انقلاب با چمران اختلاف نظر دارند اما نماینده امام در نهایت موفق به انجام دادن ماموریت خود می‌شود. فیلم روایتی است از 48ساعت حضور چمران در شهر تحت محاصره پاوه.
بازیگران: فریبرز عرب‌نیا، سعید راد، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، مهدی سلطانی، اسماعیل سلطانیان، امیررضا دلاوری، خسرو شهراز، مژگان خالقی، پیام لاریان و رضا نوری.
چرا ببینیم؟ «چ» به نوعی بازگشت شکوهمندانه ابراهیم حاتمی‌کیا به سینمای جنگ پس از چند سال دوری و ساختن فیلم‌های اجتماعی و شهری است. صحنه سقوط هلی‌کوپتر یا همان بالگرد حامل مجروحان جنگی جزو تماشایی‌ترین صحنه‌های تاریخ سینمای جنگ و دفاع‌مقدس ایران است و البته نقش‌آفرینی بازیگر نقش مختار به جای یکی از استثنایی‌ترین چهره‌های دفاع‌مقدس.
چرا نبینیم؟ دلیل قانع‌کننده برای ندیدن «چ» در سینماها زیاد نیست. شاید بتوان خانواده‌پسند نبودن روایت 2شبانه‌روز حضور شهیدچمران در پاوه را مهم‌ترین نکته منفی فیلم دانست. فضای جنگی فیلم هم با فضای شاد نوروز چندان هماهنگ نیست و برخی معتقدند بهتر بود خالقان «چ» اکران آن را به هفته دفاع‌مقدس یا سالروز آزادسازی خرمشهر موکول می‌کردند.
ستاره(های) احتمالی: بی‌تردید خود حاتمی‌کیا که در یک‌ماه اخیر بارها به دعوت حضور در نشست‌ها و برنامه‌های تقدیر لبیک گفته و پاسخ مثبت داده است. او ستاره بی‌بدیل رسانه‌ها از اواسط جشنواره فیلم فجر تا همین امروز است و در این مدت به قدری سخنان جنجالی زده و پاسخ منتقدانش را داده که از جمع‌آوری آنها می‌توان یک کتاب نوشت. بازی تحسین‌برانگیز بابک حمیدیان در نقش شهید اصغر وصالی و کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را هم فراموش نکنید.
نکته انحرافی: حضور فریبرز عرب‌نیا در نقش شهید چمران می‌توانست برگ برنده حاتمی‌کیا و «چ» باشد اما دریغ که اختلاف نظر این دو خیلی زود رسانه‌ای شد و عرب‌نیا تقریبا هیچ اظهارنظری درباره فیلم نکرده است. گلایه نزدیک به شکایت فرزند شهید کشوری از نادیده‌گرفتن نقش ارتش در فروکش کردن بحران پاوه و پاسخ رندانه حاتمی‌کیا و مهندس چمران به او و دیگر منتقدان فیلم و در نهایت اکران «چ» در ده‌ها شهر و دانشگاه که بخشی از مخاطبان بالقوه فیلم را پیش از اکران عمومی از تماشای آن روی پرده سینماها بی‌نیاز کرده است. گرچه ممکن است تبلیغ دهان به دهان بیشتر به نفع فیلم تمام شود تا ضرر آن.

معراجی‌ها - مسعود ده‌نمکی

خلاصه داستان: محمد جوانی است که شوق رفتن به جبهه دارد اما با مخالفت‌های سرسختانه پدرش مواجه می‌شود و پدر برای رفتن او به جبهه شرط‌های عجیب و غریب می‌گذارد. سرانجام محمد شبانه از خانه فرار می‌کند و به جبهه می‌رود. پدر هم برای بازگرداندن او چاره‌ای ندارد جز اینکه راهی منطقه جنگی شود.
بازیگران: اکبر عبدی، برزو ارجمند، دانیال عبادی، بهاره افشاری، مهران رجبی، سیدجواد هاشمی، پندار اکبری، پوراندخت‌مهیمن، اصغر نقی‌زاده، ماشاءالله شاهمرادی‌زاده، عباس محجوب، سهراب یاری و احمد ایراندوست.
چرا ببینیم؟ ده‌نمکی با 4فیلم قبلی و تنها سریال کارنامه خود نشان داده است رگ خواب مخاطب را خوب می‌شناسد و از شوخی‌های کلامی بهترین بهره را برای خنداندن مخاطب عادی می‌برد. تماشاگرانی که برای دیدن سه‌گانه «اخراجی‌ها» و «رسوایی» به سینما رفتند، بی‌تردید معراجی‌ها را هم در اکران تنها نمی‌گذارند. در نهایت اینکه تماشای فیلم پنجم ده‌نمکی در سینما دلیل خاص نمی‌خواهد. آنها که باید بروند، می‌روند و می‌بینند!
چرا نبینیم؟ می‌گویند فیلمنامه، تکرار همان شوخی‌های سه‌گانه اخراجی‌هاست با همان بازی‌ها و بازیگران. صحنه‌های جنگی به اعتراف خود کارگردان و تهیه‌کننده چندان خوب و باورپذیر از آب درنیامده و شوخی‌های کلامی هم تکراری است. نکته مهم اینکه نسخه تلویزیونی معراجی‌ها به‌احتمال فراوان خردادماه از شبکه یک پخش می‌شود و اگر کسی بتواند یکی دو‌ماه دندان روی جگر بگذارد، نسخه کامل‌تر فیلم را بدون هزینه در خانه تماشا می‌کند!
ستاره(های) احتمالی: اکبرعبدی که نقش پیری‌های بایرام لودر اخراجی‌ها را اینجا تکرار کرده و تمام بار شوخی‌های جبهه بر دوش اوست. مهران رجبی هم همان شمایل آشنای خود را در تمام فیلم‌ها و سریال‌هایش وارد معراجی‌ها کرده و سعی می‌کند در مقابل عبدی کم نیاورد. بقیه هم تماشاگر شیرین‌پراکنی این 2بازیگر بامزه هستند.
نکته انحرافی: معراجی‌ها قرار بود به جشنواره برسد و در بخش مسابقه سینمای ایران به نمایش درآید اما انفجار ناگهانی در پشت صحنه فیلم حدود یک‌ماه مانده به آغاز جشنواره و عروج چند نفر از عوامل ازجمله مدیر جلوه‌های ویژه همه برنامه‌ریزی‌ها را به هم ریخت. فیلم در جشنواره چند نمایش معدود داشت و دست خود را برای مخاطبان رو نکرد. ضمن اینکه نسخه فعلی که نسبت به آنچه نخستین بار در جشنواره به نمایش درآمد چند دقیقه‌ای کوتاه‌تر است، فقط در جبهه می‌گذرد و هیچ ربطی به خلاصه داستان منتشرشده در بسیاری از رسانه‌ها ندارد؛ به‌ویژه ماجرای مربوط به بازگشت پیکر شهدا و درگیری در دانشگاه.
کامران هنرمند

یکی از این 2فیلم

سعید سعدی که در جشنواره امسال با 2فیلم «آرایش غلیظ» و «سیزده» حضور داشت، ظاهرا قید اکران نوروزی فیلم نعمت‌الله را زده و منتظر تصمیم مدیرعامل فارابی برای اکران فیلم هومن سیدی در سرگروه فرهنگ است. «با دیگران» ناصر ضمیری هم دیگر گزینه اکران در همین گروه سینمایی است و باید دید درنهایت قرعه به نام کدام یک از این دو فیلم اول می‌افتد. سیزده که دومین تجربه کارگردانی سیدی پس از فیلم ویدئویی «آفریقا» به شمار می‌رود، در بخش نگاه نو یا رقابت فیلم‌های اول جشنواره سی و دوم توانست جایزه ویژه هیأت داوران را از آن خود کند. با دیگران اما نخستین ساخته فیلمساز مشهدی است که چند فیلم کوتاه و مستند در کارنامه دارد و حضور آن در اکران نوروزی صرفا فرصتی است برای دیده شدن نه فروش بیشتر. البته سیزده به لطف بازیگران سرشناس و فضای جوان‌پسند می‌تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد؛ موضوعی که سعدی هم به آن اشاره کرده و گفته است: سیزده به سینماهای کمتری نیاز دارد و گیشه آن با توجه به نوع مخاطبانش تضمین‌ شده است، به همین دلیل معتقدیم در اکران نوروز مشکلی برای فیلم به‌وجود نخواهد آمد.

کد خبر 252318

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز