کاخ موزه سعدآباد با مشکل آبیاری درختان مواجه شده که این مشکل ناشی از خشک‌شدن قنات‌ها و عدم‌‌لایروبی آنها، سرازیرشدن ضایعات و زباله رستوران‌های بالادست به رودخانه و کم‌آب شدن رودخانه دربند است.

گفته می‌شود درصورت ادامه این روند، درختان کهنسال کاخ موزه سعدآباد تابستان سال آینده خشک می‌شوند.براساس آنچه در خبرگزاری مهر آمده است، محوطه باغ موزه کاخ سعد آباد و جنگل‌های آن دارای تعداد زیادی درخت با گونه‌های بسیار کمیاب است. براساس این گزارش، در محوطه تاریخی - فرهنگی کاخ سعدآباد گیاهی به نام سکویا وجود دارد که شاید بتوان گفت این‌گونه گیاهی جز در سعدآباد و باغ گیاه‌شناسی نوشهر وجود ندارد. اگرچه درختان کاخ سعدآباد همین چند روز پیش با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی پروسه شناسنامه‌دار‌شدن در دستور کار قرار گرفت تا درصورت وجود خطر برای این درختان در سیستم مرکزی اعلام خطر کنند.

در پروسه شناسنامه‌دار شدن درختان کاخ سعدآباد اگر درختی قطع و یا به بیماری‌ای مبتلا شود با استفاده از تگ‌هایی که روی آن نصب شده می‌توان فهمید آن درخت به چه بیماری‌ای مبتلاست یا چه خطری آن را تهدید می‌کند.

این سیستم حتی قادر است کنده‌کاری‌های روی درخت‌ها را با بهره‌گیری از نوع ارتعاش ایجاد شده در درخت، ثبت کند.برخی درختان کاخ سعدآباد بیش از 300سال قدمت دارند که براساس آنچه مهر اعلام کرده است نگهداری آنها به اندازه نگهداری اشیای داخل موزه‌های سعدآباد اهمیت دارد.

براساس این گزارش، محوطه کاخ موزه سعد‌آباد حدود 50هزار درخت دارد که در مرحله اول 3 هزار درخت شناسایی و شناسنامه‌دار شده‌اند. بسیاری از این درختان به‌عنوان جنگل‌های شمالی سعدآباد معروف بوده‌اند اما از حدود 8سال پیش این درختان با معضل کم‌آبی مواجه شده‌اند. محوطه سعدآباد دارای 11رشته قنات بود که برخی از آنها نیمه فعال و برخی دیگر غیرفعال شده‌اند. لایروبی قنات‌ها نیز به تعویق افتاده است.

همچنین آب چشمه‌های منطقه شیرپلا در قسمت شمالی کاخ سعدآباد برای آبیاری جنگل‌های تازه احداث شده به مسیر دیگری غیراز کاخ سعدآباد انتقال داده شده است.کاخ سعدآباد برای آبیاری درختان از سال 1300حقابه داشته که اکنون با تقلیل آب در این مجموعه تاریخی، خطر خشک‌شدن درختان کاخ سعدآباد در تابستان آینده جدی شده است.

 

کد خبر 252865

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز