همشهری آنلاین: چین که طی چند ماه اخیر شاهد افزایش آلودگی هوا بوده است شیوه نوینی برای مبارزه با این مشکل یافته که بر اساس آن، پهپادهای بدون سرنشین که مواد شیمیایی را بر شهر می‌پاشند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش مهر، دولت چین با کمک شرکت صنایع هوایی چین (AVIC) طی هفته جاری موفق شده است وسایل پرنده بدون سرنشینی را در فرودگاهی در مرکز استان هوبی آزمایش کند.

این پهپاد که پارافویل نام دارد به یک چتر گلایدر مجهز شده و می‌تواند 700 کیلوگرم مواد شیمیایی پاک‌کننده دود را در شعاع 5 کیلومتری حمل کند.

این هواپیما که بال‌های نرمی دارد نسبت به پهپادهای دارای بال ثابت، که برای پاک‌سازی دود استفاده می‌شوند 90 درصد کم هزینه‌تر است.

این پهپاد یک کاتالیست شیمیایی را که با ذرات موجود در دود واکنش نشان می‌دهد و آلاینده‌ها را منجمد می‌کند، بر شهر می‌پاشد و سپس این آلاینده‌ها به زمین می‌بارند.

این پهپاد برای مبارزه با بحران آلودگی هوا در پکن طراحی شده است؛ آلودگی که دانشمندان آن را با تاثیرات زمستان هسته‌ای مشابه دانسته‌اند.

این پروژه به سرپرستی اداره هواشناسی چین و کارشناسان هوایی انجام شده است. چین پیش از این هواپیما و پهپادهای دارای بال ثابت برای اسپری کردن این مواد شیمیایی بر فراز شهر استفاده می‌کرد.

در مقایسه با دیگر روش‌های پاشش کاتالیست، استفاده از پهپادها کم‌خطرتر و کم‌هزینه‌تر است؛ حتی در صورت وجود دود غلیظ، پهپادها می‌توانند در مسیر درست حرکت کنند.

هواپیمای پارافویل به چتر گلایدر تجهیز شده است و می‌تواند برای بذرپاشی در صنعت کشاورزی، امداد و نجات و دیگر کارها نیز به کار گرفته شود.

این پهپاد به راحتی کنترل می‌شود، نیازمند هیچ باند فرود خاصی نیست و برای استفاده در فرودگاه‌ها و بنادر مناسب است.

آلودگی هوای شدید در پکن پایتخت چین، هواپیماها را زمین‌گیر کرده، جاده‌ها را بسته و تعداد گردشگران این کشور را به شدت کاهش داده است.

خطر مستقیم آلودگی هوا متوجه سلامت انسان است و سازمان بهداشت جهانی وضع آلودگی هوای پکن را هشدار دهنده توصیف کرده است.

کد خبر 252841
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز