سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: خدا نکند که یگانه عالم هستی، خداوند قادر و متعال نظر لطف و محبتش را از انسان بر دارد که می‌توان گفت این لحظه، سخت‌ترین لحظات زندگی انسان است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به جرات می‌توان گفت برای انسان چیزی سخت‌تر از خشم خداوند نیست و این سخن برای افرادی که زندگی خود را بر محوریت رضایت و خشنودی خداوند تنظیم کرده‌اند بیشتر سخت و سنگین است، لذا می‌ترسند که مبادا کاری کنیم ذات اقدسش نظر لطف و محبتش را از ما بردارد.

این که چقدر زندگی خود را در طول شبانه‌روز بر معیار رضایت و خشنودی الهی می‌چینیم و عمل می‌کنیم بحث دیگری است که بسیار مهم است اما حواسمان باشد که خداوند مهربان، کریم، رحیم و رئوف هم خشم دارد و در برابر ناسپاسی و گناه بندگانش که همه نعمات او را از یاد برده‌اند خشمگین می‌شود و این خشم خداوند آثاری دارد.

نقل شده که فردی از حضرت عیسی(ع) پرسید: در سراسر هستی از همه مشکل‌تر چیست؟ حضرت فرمودند" از همه مشکل‌تر خشم خداوند است خشم خدا چنان مشکل است که دوزخ از آن به لرزه در می‌آید. سوال کننده پرسید چه چیزی انسان را از این خشم در امان می‌دارد؟ گفت ترک خشم خود گفتن، در زمان خشم1".

در روایتی از اصبغ بن نباته ازحضرت علی(ع) درباره آثار خشم خداوند نقل شده است که رسول خدا (ص) فرمودند: "هر گاه‏ خداوند بر مردم شهری خشم گیرد و نخواهد عذاب بر آنها نازل کند، نرخ‌هایشان بالا می‏‌رود و عمرهایشان کوتاه می‏‌شود و بازرگانانشان سود نمی‏‌کنند و میوه‏‌هایشان شاداب نمی‏‌شود و آب نهرهایشان فراوان نمی‏‌شود و باران از آنها بازداشته می‏‌شود و اشرار بر آنها چیره می‏‌شوند2".

همچنین هشام بن حکم می‌گوید مردی از امام صادق(ع) پرسید: آیا خداوند هم‏ دارای خشنودی و خشم است؟ فرمود: آری، ولی نه آن گونه که آفریدگان خشمگین و یا خوشحال می‏‌گردند چون شادمانی و برآشفتگی یک حالتی است درونی که بر اعمال و رفتار شخص اثر می‏‌گذارد. اما در پروردگار هیچ چیز اثر نمی‏‌گذارد چون یکتا و یگانه واقعی است که در وجود منقسم نمی‏‌شود و مادّه و صورت ندارد (و ماهیّت او عین وجود اوست) بنا بر این خشنودی خدا عبارت است از اراده ثواب، و خشمش همان اراده مجازات می‏‌باشد بدون اینکه حالتی به او دست دهد که او را به هیجان آورد تا از حالی به حال دیگر برگردد، زیرا که این تغییر از ویژگی‌های آفریدگان است که ناتوان و نیازمندند و او (خداوند) نیرومند مقتدری است که هیچ گونه احتیاجی به آنچه آفریده است ندارد و تمامی مخلوقاتش محتاج اویند3".

امام علی(ع) نیز در حدیثی "هراس از خشم خداوند را روش پرهیزکاران توصیف می‌کنند4".

منابع احادیث:

1- داستان‌های مثنوی چون حکایت می‌کند، دانشگر، احمد

2- ثواب‌الأعمال/ ترجمه انصاری/503) من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 524، ح 1489

3- معانی‌الأخبار/ترجمه محمدی ج‏1/43

4- سخن مولای متقیان، کلمات قصار - ترجمه غررالحکم

کد خبر 252836
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز