مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- حمید ضیایی پرور: ۶۶۰ هزار شهروند تهرانی در جشنواره شکوفا که مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات است مشارکت کرده‌اند.

جشنواره شکوفا

 این مطلب را صبح دیروز دکتر سید محمد هادی ایازی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در مراسم آیین پایانی این جشنواره در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران بیان کرد.

به گزارش همشهری، در این مراسم که همزمان با آیین تقدیر از برگزیدگان 2جشنواره دیگر، یعنی ساب پرتال‌های شهرداری تهران و ساب پرتال‌های 374 گانه محلات تهران برگزار شد، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: لازم می‌دانم از برگزارکنندگان این جشنواره تشکر کنم و همچنین از جمعیت 660 هزار نفری که در این جشنواره شرکت کرده‌اند و حماسه‌ای درحوزه آی تی به‌وجود آورده‌اند تشکر می‌کنم. وی افزود: فناوری اطلاعات، اطلاعاتی را در اختیار مردم می‌گذارد که هیچ جایی نمی‌توان آن را به‌دست آورد و این در حالی است که کشورهای جهان سوم که به توسعه‌یافتگی می‌رسند همین مسیر را طی می‌کنند. ایازی اضافه کرد: برای این موضوع باید فرهنگ‌سازی‌ شود تا شهروندان به حوزه فناوری اطلاعات روی آورده و در آن فعالیت کنند. اگر شهرداری تهران در این حوزه فعالیت می‌کند برای این است که در بین اقشار جامعه فرهنگ‌سازی‌ کند. ایازی با بیان اینکه در چهارمین جشنواره ساب پرتال شهرداری تهران استارت جشنواره شکوفا را زدیم، گفت: این مورد نیز با استقبال شهروندان در 7کانون آن روبه‌رو شد و این همان فرهنگ‌سازی‌ است که پیرامون آن صحبت می‌کنیم.

وی افزود: این مسیر آغاز شده و امیدواریم همه هموطنان دراین جشنواره‌ها حضور یابند زیرا حضور شهروندان نشان‌دهنده آشنایی آنها با این حوزه است و می‌تواند به توسعه شهر کمک کند. ایازی ادامه داد: امیدواریم روزی را شاهد باشیم که شهروندان با این حوزه مأنوس شوند و جشنواره استقلال پیدا کرده و همه شهروندان از کوچک و بزرگ در آن حضور یابند. معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: جشنواره شکوفا جشنواره‌ای آماتور است به‌طوری که حتی کودکان 6-7ساله نیز می‌توانند در آن شرکت کنند که اتفاقا این کودکان کارهای بی‌نظیری انجام داده‌اند که بزرگسالان آن کارها را انجام نداده‌اند.

وی حضور کودکان در این جشنواره را باعث ترغیب خانواده‌ها دانست . این گزارش حاکی است که یکی از نکات بارز قابل مشاهده در این همایش حضور دوستانه و نزدیک مسئولان سازمان فناوری اطلاعات ایران و سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات شهرداری تهران بود. نصر‌الله جهانگرد و علی اصغر قائمی، روسای این دو سازمان درکنار یکدیگر نشسته و این خبر خوبی برای حوزه‌ آی تی ایران به شمار می‌رود چرا که همکاری این دو نهاد می‌تواند این حوزه را در کشور و به‌ویژه تهران متحول کند. در دولت دهم، برخی از پروژه‌های آی‌تی شهرداری تهران به‌دلیل کارشکنی مسئولان وزارت ارتباطات وقت متوقف شده بود اما در این همایش دکتر قالیباف شخصا از مهندس جهانگرد خواست پشت تریبون برود و حرف‌هایی را که در جلسات خصوصی درباره وضعیت‌ آی‌تی مطرح می‌کند برای حاضران بیان کند.

مهندس نصر‌الله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، در این مراسم چند خبر خوش داد؛ اول اینکه قول داد سازمان متبوعش برای تمام محلات 374 گانه تهران امکان اتصال پرسرعت به شبکه ملی اطلاعات را در سال 93 فراهم کند. دوم اینکه اعلام کرد سازمانش آمادگی دارد خدمات میزبانی هر نوع نرم‌افزار کاربردی در حوزه مسائل اجتماعی را با 80 درصد تخفیف ارائه کند.

وی تصریح کرد: فناوری اطلاعات پیشران توسعه اقتصادی کشور است و در 30 سال گذشته نیز‌ این فناوری مبنای توسعه همه کشورها بوده است. وی به مثالی اشاره کرد و گفت: سال‌ها پیش کارگران کره‌ای در ایران کار می‌کردند و دستمزد می‌گرفتند اما امروز سرانه تولید در کره‌جنوبی بالای 40 هزار دلار است. این کشور و دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی، آی‌تی را مبنای رشد و توسعه خود قرار داده‌اند و به اینجا رسیده‌اند. وی گفت: درطول برنامه پنجم توسعه 18 میلیارد دلار در ایران در حوزه آی‌تی سرمایه‌گذاری می‌شود و این باعث ایجاد بازار کسب و کاری در حجم 50 میلیارد دلار خواهد شد.

دکتر علی اکبر جلالی، استاد دانشگاه علم و صنعت و دبیر علمی کانون مهارت‌های رایانه‌ای شکوفا، دیگر سخنران این مراسم بود که حضور وی توأم با ابراز احساسات مردم بود. بر مبنای تحقیق دکتر جلالی، در 6 ماه اخیر، بیشترین جست‌وجوی اطلاعات به زبان انگلیسی درباره ایران، مربوط به دکتر جواد ظریف، وزیرامور خارجه بوده است اما وی با آمارهای اینترنتی نشان داد که روند توریسم در ایران رو به نزول است. مهندس قائمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نیز در گزارشی اظهار داشت: 120 ساب پرتال و 374 ساب پرتال شهر تهران در جشنواره مورد بررسی هیأت داوران قرار گرفته است. برندگان هر یک از جشنواره‌های سه‌گانه مذکور روی سن آمده و جوایز خود را از دست شهردار تهران دریافت کردند. نکته قابل توجه در این مراسم، برنده شدن جایزه اول روباتیک توسط یک دانش‌آموز 7 ساله تهرانی بود که مورد تشویق حضار قرار گرفت. مراسم مذکور به صورت زنده روی پرتال شهرداری تهران پخش می‌شد که 10 هزار بیننده داشت.

کد خبر 252738

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز