دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۳۵
۰ نفر

با بازگشت ولادیمیر پوتین به ریاست‌جمهوری روسیه، حاشیه‌های خبرساز این کشور در عرصه داخلی و سیاست خارجی شدت گرفت.

موتورسوارهایی که برای پوتین جان می‌دهند

 این روزها با توجه به رویارویی روسیه با غرب در اوکراین، این حاشیه‌های خبرساز بیشتر از همیشه مورد توجه رسانه‌های جهان قرار می‌گیرد. هر روز گزارش و خبری درباره پوتین در رسانه‌ها بازتاب می‌یابد؛ از تصاویر پوتین هنگام شکار خرس تا رویارویی او با مخالفانش در خیابان. در تازه‌ترین این گزارش‌ها، روزنامه دیلی‌تلگراف چاپ لندن، از گردانی از موتورسواران هوادار پوتین نوشته‌است.

گرگ‌های شب، بزرگ‌ترین باشگاه موتورسواری روسیه با بیش از 5 هزار عضو است. آنها که به‌شدت وطن‌پرست هستند اعتقاد دارند، هر جا که گرگ‌های شب حضور دارند باید منافع روسیه درنظر گرفته شود. گرگ‌های شب هفته گذشته و در اوج بحران اوکراین، همایش بزرگ موتورسواری را از شمال شرقی اوکراین تا منطقه شرقی روسیه نشین کریمه ترتیب دادند. هدف آنها این بود که به نیروهای شبه‌نظامی حامی روسیه در آنجا امدادرسانی کنند. یکی از اعضای محلی این باشگاه می‌گوید: ما نمی‌خواهیم اتفاقاتی که در کیف رخ داد در این اینجا به وقوع بپیوندد. نازی‌ها و شورشیان در آنجا قدرت را قبضه کرده‌اند. اگر مجبور باشیم که مبارزه کنیم، با هر آنچه دستمان به آن برسد این کار را انجام خواهیم داد.

به گزارش سایت دیپلماسی ایرانی، گرگ‌های شب در زمان پروسترویکا در دهه 1980در روسیه به‌عنوان یک گروه ضد‌شوروی که عاشق موتورسیکلت و موسیقی راک بودند تشکیل شد. آنها ادعا می‌کنند که حتی امروزه هم از پذیرش تمام قوانین نوشته و نانوشته و همه جنبش‌های سیاسی و مذهبی سر باز می‌زنند. بنابراین عجیب است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دوستی پایداری با رهبر این گروه، الکساندر زالدوستانوف ملقب به شورشی دارد. در واقع روابط پوتین با این گروه به‌طور تصادفی به اندازه‌ای قابل توجه است که وی را در لیست سیاه مقامات فنلاندی قرار دهد و مانع از ورود وی به این کشور شود. البته مقام‌های فنلاندی بعدها گفتند که این اقدام یک اشتباه بوده و دستور لغو این حکم را دادند. پوتین نخستین بار در سال 2009با این گروه دیدار کرد؛ شیرین کاری‌ای که مخالفان وی آن را به چشم فرصتی برای عکس انداختن‌می‌بینند. روابط پوتین با این گروه صمیمی به‌نظر می‌رسد. پوتین یک‌بار برای ملاقات با ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور برکنار‌شده اوکراین 4ساعت تأخیر داشت به این دلیل که با زالدوستانوف مشغول گشت و‌گذار در منطقه کریمه بود. پوتین سال گذشته به‌دلیل فعالیت در تربیت جوان وطن‌پرست، جایزه‌ای افتخاری به زالدوستانوف اهدا کرد.

در مقابل، زالدوستانوف، آقای رئیس‌جمهور را به‌دلیل تلاش برای احیای عظمت روسیه مورد ستایش قرار داد. در سال 2011پوتین چرم‌پوش، رهبری دسته‌ای از موتورسواران گرگ‌های شب را در نمایشی در شهر نووروسییسک روسیه رهبری کرد. رژه و همایش‌های این گروه به نمایش قدرت نرم در حال افزایش روسیه در اروپای شرقی تبدیل شده است.ارتباطات سیاسی این گروه باعث ایجاد درگیری‌هایی هم با گروه‌های موتورسواری رقیب شده است. یکی از اعضای این گروه‌ ماه نوامبر گذشته در تیراندازی با «باشگاه 3 جاده» کشته شد. یبگنی ووروبیف، رهبر این گروه می‌گوید که این تیراندازی بر سر تصمیم این گروه برای پایان دادن به ادامه رابطه با گروه گرگ‌های شب به نفع باشگاهی مستقر در آمریکا به نام باندیدوس بود. وی معتقد است که گرگ‌ها بیش از حد سیاست‌زده شده‌اند.

کد خبر 252615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز