گروه اجتماعی: ۲۰۰هزار نیروی پلیس و ۱۴هزار نیروی امدادی در طرح نوروز ۹۳جاده‌های کشور را پوشش می‌دهند.

این تعداد فقط بخشی از نیم‌میلیون نیرو از سازمان‌های گوناگون‌اند که در طرح امنیت جاده‌های کشور در تعطیلی آغاز سال نو فعالیت دارند. این در حالی است که خودروهای کشور در مجموع حدود 5/16میلیون دستگاه است. یعنی به ازای هر 33خودروی موجود (و نه فقط خودروهایی که قصد سفر نوروزی دارند) در طرح نوروز93جاده‌ها یک نفر به‌کار گمارده شده است. این طرح از بیست و پنجم اسفند 92تا هفدهم فروردین 93ادامه خواهد داشت. در این میان تعداد پایگاه‌های اورژانس کشور برای سفرهای نوروزی 2086عدد خواهد بود که از این تعداد 810پایگاه شهری و 1276پایگاه جاده‌ای است. همچنین اکیپ‌های اورژانس 115در ترمینال‌های مسافربری پر رفت‌وآمد و اصلی به‌خصوص در مراکز استان‌ها و تقویت پایگاه‌های مستقر در فرودگاه‌ها در ایام نوروز به‌طوری که حضور نیروهای بهداشت و درمان جهت ارائه خدمات به مسافران محسوس باشد، مستقر خواهند بود.

کنترل هوشمند 30هزارکیلومتری

علاوه بر 200هزار نیروی پلیس که کنترل جاده‌ها را در پایان سال‌جاری و آغاز سال نو به‌عهده دارند، 30هزار کیلومتر از جاده‌های کشور نیز به‌صورت هوشمند تحت کنترل پلیس راهور قرار دارد.فرمانده پلیس راهور با اعلام این خبر تأکید کرد: بسط و گسترش سیستم‌های هوشمند به جاده‌های کشور، یکی از رویکردهای نوین ناجا در حوزه کاهش تصادفات است.سردار اسکندر مومنی که در نهمین همایش سراسری رؤسا و مدیران پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا سخن می‌گفت و ایسنا خبر آن را منتشر کرد، با بیان اینکه استفاده از ظرفیت دوربین‌ها می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش حوادث و سوانح داشته باشد، گفت: براساس قانون، تا پایان برنامه چهارم باید کلیه خودروهای فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل خودرویی خارج می‌شدند، اما در حال حاضر 1/5میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد.

هوو و اسکانیا شماره‌ نمی‌شوند

رئیس پلیس راهور ناجا عدم‌تولید و خروج خودروهای پرخطر را یکی دیگر از برنامه‌های کاهش تلفات تصادفات عنوان کرد و گفت: رفع نقاط حادثه‌خیز در بلندمدت و آشکارسازی این نقاط در کوتاه‌مدت نیز یکی دیگر از برنامه‌های پلیس است.مومنی به عدم‌شماره‌گذاری خودروهای پرخطر همچون فراز، هوو و اسکانیا به‌عنوان یکی از رویکردهای پلیس در راستای کاهش تصادفات اشاره کرد و گفت: باید بازنگری جدی در این حوزه صورت گیرد و این فرهنگ عمومی شود که اگر خودروسازی قصور داشت، مشکلش را قبول کند که این امر در دنیا پذیرفته شده است و ما مشاهده می‌کنیم که اگر خودرویی مشکلی داشته باشد، خودروساز ضمن عذرخواهی، نسبت به فراخوان و اصلاح عیوب آن اقدام می‌کند. اما در ایران برخی خودروسازها نه‌تنها قصور را قبول نمی‌کنند بلکه عنوان می‌کنند که خودرویشان بهترین خودروی دنیاست.او با بیان اینکه توجه جدی به ایمنی خودروها و موتورسیکلت‌ها به‌منظور کاهش تصادفات در دستور کار قرار گرفته گفت: نصب ترمز ضد‌قفل و کیسه هوا به‌عنوان نخستین دستورالعمل مورد پیگیری قرار گرفت و در حال حاضر تمامی خودروها ترمز ضد‌قفل و حداقل یک کیسه هوا دارند که در گام‌های بعدی سعی داریم تعداد کیسه‌های هوا و مابقی ضریب‌های ایمنی خودروها را افزایش دهیم.او در توضیح رویکردهای آتی پلیس برای کاهش هرچه بیشتر کشته‌های تصادفات، گفت: طرحی با امضای فرمانده نیروی انتظامی تقدیم دولت شد که درصورت اجرایی‌شدن آن، 30الی 40درصد دیگر از میزان وقوع تصادفات کاسته می‌شود.

نظارت همگانی

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه طرح اصلاح و روزآمدی قوانین با قید یک‌فوریت در مجلس تصویب شده و در حال حاضر در کمیسیون‌های مربوطه در حال بررسی است، گفت: یکی از این برنامه‌ها در راستای کاهش تصادفات، توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی است.مومنی 2 روز پس از آن چنین گفت که سامانه نظارت همگانی بر عملکرد مسافربری عمومی در جاده‌ها آغاز به‌کار کرد.به این ترتیب مردم می‌توانند هرگونه تخلف و کوتاهی از سوی رانندگان و افراد مسئول در مسافربری عمومی جاده‌ای را از طریق ارسال پیامک به شماره 110120گزارش دهند.

کد خبر 252603

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز